Foto: Nova.rs

Poslovanja kineskih kompanija u Srbiji, u sklopu "Belt and road" inicijative, predstavnicama vlasti Vladi Srbije omogućuju ekstatične momente u političkim govorima, a Srbiji netransparentna kreditna zaduženja koja će otplaćivati naredne tri generacije. Građanima Srbije ove “bratske” investicije mahom donose nepopravljiva ekološka zagađena, prljavu industriju i radne logore.

Brza pruga Budimpešta−Beograd se smatra jednim od najvažnijih projekata u kineskoj”Belt and road” inicijativi, koja bi sa svojim konačnim odredištem, lukom Pirej u Grčkoj, koja je već u kineskom vlansištvu, zaokružila ovaj projekati povezujući se železnicom sa EU.

Međutim, dva glavna izvođača radova na ovom mega projektu se, prema pisanju “Economist times” nalaze na crnoj listi Svetske banke zbog „finansijskih malverzacija“. Dva glavna izvođača ovih radova u Srbiji  „China Railway Group“ (CRG) i „China Communications Constructions Company“ (CCCC) su u junu 2019. privremeno ponovo na crnoj listi kompanija sa kojima Svetska banka ne želi da posluje. Kako navodi “BRI Europa”, kompanije su stavljene na crnu listu zbog sumnjivih radnji u procesu javnih nabavki za projekat autoputa u Gruziji, i imaju dvogodišnju zabranu da učestvuje u projektima koje finansiraju Svetska banka, ADB, AFDB grupa, EBRD i IDB grupa.

CCCC se i ranije nalazio na crnoj listi Svetske banke od 2009. do 2017. godine zbog „prevarljive poslovne prakse“, što nije ometalo njihov dolazak u Srbiju.

Zahvaljujući „čeličnom ptijateljstvu“ između Srbije i Kine, kako ga opisuje državni vrh, većina projekata koje kineske kompanije dobijaju u Srbiji radi se bez raspisivanja javnih nabavki, čime je njihovo poslovanje i finansiranje praktično potpuno netransparentno. Da taj način poslovanja odgovara i Srbiji, potvrđuje činjenica da CCCC u našoj zemlji učestvuje u projektima vrednosti od 1,7 milijardi dolara, za koje se srpska vlada kreditno zadužila kod kineske Eksim banke. CCCC će takođe biti izvođač ugovora vrednog 523,5 miliona dolara za auto-put od Preljine do Požege. I dok se u Srbiji ovakve kompanije dočekuju sa svim nacionalnim počastima, poslovanja CCCC ostavljaju trag kontraverze u mnogim zemljama gde posluju i to pod znatno rigidnijom kontrolom nego u Srbiji.

Prema pisanju „Bloomberg Businessweek“, Kanada je 2018. sprečila CCCC da kupi jednu kanadsku firmu zbog razloga koji imaju vezu sa nacionalnom
bezbednošću, dok su u Tanzaniji da zvaničnika optužena da su ovoj kompaniji dodelili ugovor koji je veštački uvećan na 523 miliona dolara. Od projekta se na kraju odustalo, kada su ondašnji mediji otkrili da je realna vrednost posla koji je CCCC trebao da preuzme u ovoj državi čak dvostruko manja. Svetska banka je, tvrdi „Bloomberg“ i 2009. godine stavila ovu kompaniju na crnu listu zbog navodne prevare u postupcima licitiranja za ugovor o autoputu na Filipinima, a Malezija je pre dve godine zaustavila dva železnička projekta CCCC zbog sumnji u korupciju.

U Australiji, ćerka firma CCCC je optužena da je prilikom izgradnje dečije bolnice dovela do propusta gde je vodovod bio zagađen olovom, a podizvođač instalirao ploče punjene azbestom.

Dramatične posledice neodgovornog poslovanja ove kineske kompamnije osetilo je i 80.000 domaćinstava u gradu Kolombo u Šri Lanki, gde je ova kineska firma 2018.  angažovana na projektu rekonstrukcije obalskog grada Kolomba vrednom milijardu dolara, koji je imao ozbiljne negativne posledice po životnu sredinu i riblji fond.

Šteta je, prema pisanju Blumberga načinjena duž 280 kilometara obale severno i južno od grada Kolombo, zbog čega je ozbiljno pogođeno 80.000
domaćinstava koji žive na obali.

Bonus video: Građani Majdanpeka ogorčeni i besni zbog miniranja brda iznad grada

Pratite nas i na društvenim mrežama:
Facebook

Twitter
Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare