Foto:Pictorial Press Ltd / Alamy / Alamy / Profimedia

Pre 45 godina publika je prvi put ugledala osunčani kampus škole Rajdel, okružen palmama. Bilo je to okruženje za kultni filmski mjuzikl "Briljantin".

I 45 godina od premijere, serija „Grease: The Rise of the Pink Ladies“ prikvel kultnog filma „Briljantin“ izlazi danas na Paramount+. Tim povodom, glumci i ekipa jednog od najpoznatijih mjuzikala svih vremena evocirali su uspomene na snimanje, audicije i anegdote…

A „Briljantin“ je, uz vrhunske izvedbe Džona Travolte i Olivije Njutn-Džon, omogućio gledaocima da urone u melodramu adolescencije iz 1950-ih, prepunu uglađenih dečaka, stidljivih devojčica i eksplozivnih plesnih numera. Zasnovan na scenskom mjuziklu Džima Džejkobsa i Vorena Kejsija iz 1971. godine, u kojem su igrali poznati glumci, uključujući Ričarda Gira i Berija Bostvika, film „Briljantin“ je zamenio originalno šmekersko okruženje Čikaga za vrelinu zapadne obale. Međutim, nakon premijere 1978. „Briljantin“ je dobio pomešane kritike, podseća „Gardijan“.

Foto:LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

„Nikada nisam video ružniji mjuzikl ovolikih razmera“, napisao je tada jedan kritičar za „Vašington post“. Međutim, u decenijama nakon toga, prikupio je posvećene fanove i sledbenike. Proizvedeno je bezbroj spin-ofova i rimejkova, uključujući „Briljantin 2“ iz 1982, uključujući i predstojeću prikvel seriju „Grease: The Rise of the Pink Ladies“ koja stiže pred gledaoce danas.

Sećamo se „Briljantina“ kroz uspomene glumačke ekipe, u kojoj su pored Džona Travolte (Deni Zuko) i Olivije Njutn-Džon (Sendi Olson), bili i Džejmi Doneli (Jan), Majkl Tući (Soni), Beri Perl (Dudi) Keli Vord (Paci), Dina Menof (Marti Marašino), Didi Kon (Frenči)…

Doneli: “Briljantin” je nastao u podrumu u Čikagu i likovi su zasnovani na stvarnim ljudima, zbog čega su nam tako bliski. Bio sam na audiciji za prvu kompaniju koja je izvela predstavu iz Čikaga na Brodvej. Bio sam zamena za Jana, i u tom trenutku je prvobitna glumačka ekipa bila veoma zatvorena grupa. Bilo je pomalo kao da sam novo dete u školi.

Tući: Svi smo želeli da budemo u “Briljantinu”. Te prve audicije su bile pune momaka. Nekoliko njih je ušlo u film poput Džona Travolte. Mogli ste da se identifikujete sa ovim ljudima, želeli ste da budete deo njihove grupe.

Doneli: Ne samo da su momci sve vreme radili zajedno, već su živeli zajedno dok se predstava igrala. Ovi odnosi koje vidite u filmu su stvarni jer je bilo mnogo nas koji su iz predstave uskočili u film.

Godine 1976. Džon Travolta bio je zvezda u usponu i potpisao je ugovor za tri filma sa “Paramountom”. Adaptacija “Briljantina” bila je jedan od projekata koje je želeo da vodi.

Džoel Turm (direktor kastinga): Poznavao sam Džona od njegove 17. godine i od trenutka kada je ušao u moju kancelariju znao sam da će dobro proći. Bio je neverovatno zgodan dečak sa divnim očima i imao je takvu staloženost u tako mladoj dobi.

Tući: Video sam kako je Džonova karijera odskočila do neba kada je sišao sa scene izvodeći “Biljantin” i otišao na drugu predstavu preko puta. Dobio je neverovatne kritike i nominovan je za “Tonija”. Nije mogao da izađe kroz vrata pozorišta; već je bio pod udarom armije fanova.

Turm: “Briljantin” ne bi postojao bez imena kao što je Džon Travolta.

Foto:LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

Keli Vord: Travolta je rođena zvezda. Postoje ti posebni ljudi pored kojih možete bukvalno videti i osetiti taj magnetizam koji kamera voli. Travolta ima tu magiju.

Kasting je počeo u Los Anđelesu 1977. godine i tri nedelje su trajale neprestane probe.

Turm: Džon je bio taj koji je želeo Oliviju Njutn-Džon za ulogu Sendi. Neuobičajeno za zvezdu poput nje, tražila je da pogleda snimak na ekranu jer je bila pevačica, a ne glumica, i nije bila sigurna jer je bila dosta starija od Džona. Postavili smo kompletan filmski test scene vožnje i bila je savršena. Bila je toliko dobra da nisam imao rezervnu Sendi – da je Olivija rekla ne, videli biste me u filmu u suknji sa plavom perikom!

Tući: U vreme kada se film pojavio, bio sam u ranim 30-im i prestar za ulogu. Jedne noći, međutim, Alan Kar i Džoel Turm su sedeli iza moje majke i oca na premijeri moje predstave i majka ih je čula kako pominju “Briljantin”. Okrenula se i rekla im kako sam bio u pozorišnoj verziji i da moraju da me vide. Otišao sam na audiciju i dobio ulogu Sonija.

Foto:MediaPunch / BACKGRID / Backgrid USA / Profimedia

Menof: Videla sam originalnu verziju na Brodveju i zaljubila se u nju. Imala sam samo 20 godina kada me je agent poslao na audiciju i “Briljantin” je na kraju bio moj prvi film. Napravili su audiciju za ples, a ja nisam plesačica, pa sam se samo nekako probijala kroz to ramenima i kukovima koliko sam mogla. Mislim da su mislili da je to prilično smešno, što je verovatno i bilo.

Kon: Moji agenti su zvali i rekli da me režiser i producenti žele za ulogu Frenči. Nikada mi nisu poslali scenario, tako da sam znala samo da je ona napustila školu lepote i da su želeli da dođem na audiciju kao taj lik. Ušla sam u prvi salon u Los Anđelesu i tražila frizerki da mi namesti i nadogradi kosu popun njene. Ne znam koliko je konzervi laka za kosu koristila, ali uspela je. Obukla sam uske pantalone, stavila ešarpu i ušla u sobu za audiciju. Svi su se smejali narednih 10 minuta.

Foto:LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

Turm: Ljudi bi mogli da kažu da je glumačka ekipa bila prestara, ali “Briljantin” nije dokumentarac; to je fantazija. To je bajka koja nije za tinejdžere. Jedino što je bilo važno je da svi glumci izgledaju otprilike istih godina, što je i bilo.

Tokom snimanja, Travolta je pozvao glumačku ekipu na projekciju novog filma koji je snimio, ali je tek trebalo da bude objavljen: “Groznica subotnje večeri”.

Perl: U gomili zaista nije bilo trule jabuke. Mnogi od nas su se poznavali sa pozorišnih nastupa, a ja sam bila veoma bliska sa Džefom Konavejem [koji je igrao Kanikija], pošto smo odrasli zajedno u Njujorku. Bili smo kao velika srećna porodica.

Kon: Bila sam zapanjena čitavom stvari, pošto je Olivija već imala sve pesme broj 1 i specijale na TV-u. Ipak je bila tako skromna i svi smo se zaista poštovali i voleli. Bila je nervozna kao i mi ostali prvog dana snimanja i čak me je pitala da li ima načina da poboljša svoju glumu. Događale su se i neke druge stvari, mislim, naše svlačionice su se ljuljale cele noći. Ali, Džon i Olivija su se voleli na profesionalan način.

Foto: LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

Menof: Džon Travolta je u to vreme bio usijana zvezda. Imao je čuvare kao rok zvezda zbog silnih fanova. Bila sam prestravljena jer je to bio moj prvi film. Stavljala sam jednu nogu ispred druge i tresla kukovima. Bilo je prilično ludo.

Kon: Od trenutka kada me našminkaju ja postajem Frenči. Oslovljavali smo se po imenima likova i ponašali smo se tako stalno – što mi je dosta pomoglo. Mogli smo neprestano da budemo mladi, glupi, ludi i napaljeni. Bili smo baš ono što tinejdžeri pedesetih treba da budu.

Turm: Kostimografija Alberta Volskog je bila tako dobra, da bi trebalo da dobije honorar samo za način na koji je obukao Sendi na kraju, kada ona postane „loša“ – bio je to tako savršen trenutak i bio je Olivijin favorit u filmu. Albert je pronašao te pantalone, ali nisu imale rajsferšlus, pa su morali da je ušivaju svaki put kada bi išla u kupatilo. Tih nekoliko dana snimanja pila je manje vode!

Foto: Pictorial Press Ltd / Alamy / Alamy / Profimedia

Doneli: Morao si da voliš Oliviju. Bila je tako dobra osoba. Bila je veoma skromna po pitanju glume jer joj je to bilo novo. Bila je prilično draga i sve samo ne diva. Džon je s druge strane, bio seksi i harizmatičan, ali je tvoje srce bilo za Oliviju.

Kada je “Paramount” objavio “Briljantin” u junu 1978, film je ostvario ogroman uspeh na blagajnama, ali su glumci i kritičari imali različite reakcije.

Kon: Džon nam je rekao: „Snimio sam ovaj mali film u Bruklinu i zaista ne znam da li je dobar. Da li biste došli i pogledali?“ Svi smo otišli u sobu za projekcije, misleći da neće biti ništa. Čim se završilo, okrenuli smo se prema njemu i rekli: „Džone, neverovatno je. Bićeš velika filmska zvezda.” Ali on nije imao pojma.

Menof: Bio je tako neverovatan! Svi smo shvatili da smo deo njegove karijere u usponu. Kada gledam “Briljantin”, zaista pomislim kako je odavao nešto što je zaista retko. Toliko talenta i seksipila. Kada se te dve stvari spoje – to je prosto savršeno!

Doneli: “Groznica subotnje večeri” je izašla pre “Briljantina”, i to je ono što ga je zaista katapultiralo u slavu.

Četrdeset pet godina kasnije, film je jedan od mjuzikala sa najvećom zaradom 20. veka.

Kon: Kada je glumačka ekipa videla prvu projekciju, svidela nam se animacija na početku jer nismo imali pojma da će to dodati, ali je takođe mnogo toga izrezano. Mislili smo da su žrtvovali suštinu priče jer su isekli neke zaista dramatične scene između Kanikija i Riza. Nismo bili srećni kada smo izašli.

Menof: Sećam se da su kritike bile veoma različite. Postojala je ogromna reklamna kampanja koju je Alan Kar postavio od grada do grada koje smo obilazili, ali sam film je bio kritikovan jer nije pratio predstavu.

Vord: Nakon što je film izašao, išla sam na audicije, a kada bih rekla da sam u “Briljantinu”, često bih čula ispuštanje vazduha i coktanje.

Foto:LANDMARK MEDIA / Alamy / Alamy / Profimedia

Tući: Film me je povredio jer me je stereotipizirao. Kritičari to nikada nisu cenili. Bio je samo dobra zabava.

#blockquote_6

Menof: Čudno je jer je “Briljantin” veliki studijski film koji je takođe postao kultni. Svake “Noći veštica”, Pink Ladies se pojavljuju u mojoj kući i pevaju “Summer Nights”. Kažem svojim sinovima da kada pokušavaju da pridobiju devojčice, treba da im kažu da im je majka bila Marti Marašino i to će im uspeti! Svaka generacija to voli.

Vord: Svi doživljavaju i razumeju nespretnost i nesigurnost tinejdžerskih godina, a “Briljantin” to divno prikazuje. Kada se svi iz filma okupimo, godine se tope i kao da smo se vratili na set. Stvorili smo veze za ceo život.

Kon: Izašao je pre muzičkih spotova i mislim da je tako uspešan jer je kao dugačak muzički spot. Uvek sam iznenađena koliko ljudi voli Frenči!

Foto: Jugoslovenska kinoteka/Promo

Turm: Znao sam da će to biti hit – nije bilo sumnje! Kritičari nisu bili bitni, jer su zaboravili da publika ide u bioskop da se zabavi. Tajming je bio pravi jer smo imali oživljavanje 50-ih, a muzika je album stavila na top-liste decenijama.

Doneli: Zaista verujem da je predstava kao koren filma učinila “to nešto” što niko nije uspeo da ponovi. Možda je to lagana zabava, ali tu postoji dubina koja dopire direktno do srca ljudi i čini ih srećnim. To je kao srednjoškolsko iskustvo svih, a to znači da je uvek vreme za “Briljantin”. Bila je to magična saradnja za koju mislim da se nikada više neće ponoviti.

Bonus video: 25 godina posle premijere – Film „Titanik“ u novom ruhu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar