Foto:TANJUG/ VLADIMIR ŠPORČIĆ

Najmanje 11 zaposlenih u Er Srbiji je degradirano, od kojih je troje dobilo i otkaz, saznaje Nova.rs. Prema našim informacijama reč je o liderima reprezentativnog sindikata kabinskog osoblja, koji su se borili za bolje uslove rada u nacionalnoj avio kompaniji.

Evropski sindikat transportnih radnika (ETF), koji okuplja više od pet miliona zaposlenih, ambasadi Srbije u Briselu juče je predao peticiju sa više od 4.000 potpisa, kojom od države Srbije traže da poštuje radna prava svojih građana.

Oni su na zvaničnom nalogu na društvenoj mreži Iks objavili snimak načinjen ispred srpske ambasade u Briselu, na kom se obratila generalna sekretarka ETF-a Livija Spera, koja pruža podršku kabinskom osoblju Er Srbije.

“Oni su otpušteni ili premešteni na druga radna mesta zbog svojih sindikalnih aktivnosti. Ovde smo da tražimo od Srbije, da kao država kandidat za članstvo u EU, poštuje i primenjuje socijalna prava i prava radnika”, rekla je Spera.

Stjuardese prebacili da se javljaju na telefon

Nova.rs saznaje da je ukupno 11 zaposlenih stjuardesa i stjuarda prebačeno na niža i degradirajuća radna mesta, a svih 11 su sindikalni aktivisti. Među njima je predsednica reprezentativnog Jedinstvenog sindikata stjuardesa i stjuarda vazduhoplova (JSSSV) i dvoje članova Izvršnog odbora.

Njihova nova radna zaduženja, prema odluci menadžmenta su, da se javljaju na telefon u kol centru.

Foto: Shutterstock

“Predsednica sindikata je posle premeštaja u kontakt centar dobila i otkaz ugovora o radu, a dvoje zaposlenih koji su odbili da potpisu premeštaj, takođe su dobili otkaz kao posledicu odbijanja ponude. Plata u kontakt centru je duplo manja nego plata kabinske posade, posao nema nikakve veze sa poslom u kabini i finansijski je neodrživ. Na taj način poslodavac tera zaposlene da sami daju otkaz, umesto da budu otpušteni”, rečeno je u reprezentativnom sindikatu za Nova.rs.

Naš izvor iz sindikata navodi i da je poslodavac ovakvim postupcima i degradiranjem iskusnog kabinskog osoblja “odlučio da uništi sindikat kao pojam”.

Saznajemo i da se rukovodstvo Er Srbije “sveti” sindikalnim vođama, zbog odbijanja da potpišu ponuđni Kolektivni ugovor, a u kome nisu bili ispoštovani zahtevi sindikata.

Koja prava su uskraćena?

Reprezentativni sindikat kabinskog osoblja je skoro dve godine pregovarao sa  rukovodstvom Er Srbije o Kolektivnom ugovoru, a kako nam je rečeno, sindikat “nije tražio ništa preko onoga što je predviđeno zakonom”.

Foto:TANJUG/ VLADIMIR ŠPORČIĆ

Međutim, naš sagovornik navodi da je poslodavac uporno odbijao zahteve sindikata.

“Mi smo tražili samo ono što nam po zakonu pripada, a to je više od sedam slobodnih dana mesečno, koliko je trenutno propisano pravilnikom o radu. Zatim, smanjenje vezanih radnih dana, koje je takođe sedam. Mi radimo visoko rizičan posao u avionu, a radno vreme dostiže i do 13 sati dnevno. Tražili smo odobravanje minimum pet dana godišnjeg odmora u periodu od maja do oktobra, kao i da se poštuje mesečni raspored, a ne da nam ga menjaju na dnevnom nivou. Poslodavac nijednu od ovih stavki nije želeo da stavi u Kolektivni ugovor i članstvo je jednoglasno odbilo da  potpiše ono što su nam ponudili. Bilo koji zaposleni koji se usudio da digne glas i iskaže svoje mišljenje o neljudskim uslovima rada i akumuliranom umoru, bio je kažnjen na neki način”, objašnjava naš sagovornik uslove rada u Er Srbiji.

“Ako si u sindikatu, ne možeš da napreduješ”

Prema rečima našeg sagovornika, degradiranje iskusnih stjuardesa i stjuarda ogleda se i u tome, što nijedan član sindikata, bez obzira na radno iskustvo, ne može da napreduje u poslovnom smislu, već ga, kako objašnjava,  “pretiču” kolege s manje staža i iskustva, ali im je prednost što nisu u sindikatu.

Foto: Printscreen Nova/Video

Zbog ovakve poslovne politike Er Srbije, veliki broj zaposlenih se, kako kaže, iščlanio iz sindikata.

“Uslov za napredovanje je samo taj da nisi član sindikata. To dokazuje i činjenica da je uslov za  poziciju ‘cabin senior’ koja je iziskivala tri godine radnog iskustva, ovog leta smanjen na godinu dana, kako bi se preskočili svi sindikalni aktivisti koji imaju pet i više godina staža u kompaniji. Tako sada imamo ‘šefove’ koji lete godinu dana, a na nižim pozicijama su iskusni članovi posade sa besprekornim radnim dosijeima, čija je jedina mana njihov sindikalni aktivizam”,  podvlači naš sagovornik.

Oglasi za nove stjuardese

Na zvaničnom sajtu Er Srbije postavljen je oglas u kome traže novo kabinsko osoblje, a oglas je otvoren do 20.  decembra.

Prema rečima našeg sagovornika to je “jasan pokazatelj diskriminacije”.

“U kol centar su poslati iskusni ljudi sa višegodišnjim iskustvom, koji su iškolovani za sve tipove aviona i obučeni da lete na svim destinacijama. Ali, novi zaposleni koji budu primljeni na konkursu, iako njihovo školovanje traje i košta poslodavca, radiće na ugovor na određeno vreme, pa samim tim neće biti zainteresovani za sindikalni aktivizam iz straha od neproduženja ugovora”, ukazuje  naš sagovornik.

BONUS VIDEO: Let od državnog JAT-a do državne Er Srbije – šta je obeležilo saradnju sa Etihadom

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare