"Svet bez žena", predstava koju je publika BITEF festivala 2022. proglasila najboljom, a za kojom i dalje vlada veliko interesovanje, poslednji put se igra u ovoj pozorišnoj sezoni, na sceni Centra za kulturnu dekontaminaciju, u četrtak 15. juna od 20 časova, saopštili su organizatori.
Autorski projekat Maje Pelević i Olge Dimitrijević, nastao u koprodukciji Bitefa i Centra za kulturnu dekontaminaciju, polazi od preispitivanja položaja žena u domaćem pozorištu, i otvara prostor za promišljanje nekih budućih emancipatornih politika.
Predložak predstave čine dokumentarni materijali, intervjui sa direktorima pozorišta na temu rodne ravnopravnosti u teatru, kao i različiti teorijski feministički tekstovi.
Autorke veruju, kako se navodi, da pozorište funkcioniše kao odličan case study za šire društvene procese, te i pitanje žena i rada ne sagledavaju samo u okviru pozorišnog konteksta, već i kao ključni motiv za promišljanje nekih budućih emancipatornih politika. One se pitaju, šta ako u pozorištu, u kom zamišljamo drugačije i nove svetove, ne možemo da prevaziđemo odnose moći i da smislimo nove modele, kako ćemo to uspeti u stvarnom svetu?
Kako kažu Pelević i Dimitrijević, predstava ide izvan prebrojavanja, kvota i okvira liberalnog feminizma, pokušavajući da otvori prostor za zamišljanje političkih i afektivnih akcija koje intervenišu u postojeći sistem i strukture nejednakosti. „Možemo li ponovo da zamislimo sindikalnu borbu u teatru? A sindikat žena? Šta ako bi žene u teatru stupile u generalni štrajk? Da li bi to bilo zbog niskih plata ili zbog seksizma i mizoginije kojima su neprestano izložene? Slalom kroz ove teme vodi nas do pokušaja traganja za novim jezikom, koji je i politički, i pozorišni i poetski – novi jezik žena, rada i levice za dane koji dolaze.“
Bonus video: Radmila Petrović – Snaga ženske solidarnosti