Foto: Renault

Renault Grupa raspolaže brojnim testnim i inženjerskim centrima u Francuskoj i svetu. Jedan takav centar, smešten u Aubevoyeu je dom skrivenom blagu: gluvim komorama. U tim tajanstvenim komorama, izolovanim od zvučnih i elektromagnetnih talasa, opsežno se testiraju prototipi novih vozila. Tu se u najvećoj tajnosti ispituju zvukovi i sa njima povezane funkcije koje će se ugrađivati u buduće modele. Stephane, vođa Odeljenja za akustiku i vibracije u Renault Grupi nam je dopustio da zavirimo kroz zvučno izolovana vrata tog hrama tišine.

Iza glavnog ulaza Renaultovog test centra krije se više od 600 hektara zaštićene površine na kojoj je smešteno gotovo 60 km testnih staza, 44 ispitne linije, dva vazdušna tunela, 18 komora za ubrzanje procesa korozije i mnogo toga drugog. Daleko od očiju javnosti u šumama okruga Eure, buduća vozila Renault Grupe se testiraju u najrazličitijim situacijama.

Ovaj napredni centar zapošljava oko 1.000 ljudi. Dok prolazimo lavirintom hodnika, Stephane nam pokazuje svoje radno okruženje, a ono nimalo ne liči na klasičnu kancelariju…

Foto: Renault

„Trenutno radimo na novom zvučnom iskustvu koje bi trebalo da obogati doživljaj zvuka, da mu osigura nenadmašan kvalitet i da podstakne niz inovativnih usluga.”, kaže vođa Odeljenja za akustiku i vibracije u Renault Grupi.

Zidovi i plafon prve komore su prekriveni penastim oblogama u obliku izbočenih vodoravnih i vertikalnih prizmi čija je funkcija da rasprši, a ne reflektuje zvučne talase. Na taj način ne dolazi do odjeka u komori, odnosno ona postaje gluva. „S obzirom na to da pod nije zvučno izolovan, preciznije bi bilo zvati je polugluvom komorom”, dodaje Stephane.

U ovom slučaju reč „tišina” dobija potpuno novo značenje: zaista se ne može ništa čuti, a odsustvo zvuka postaje zaglušujuće. U tom prostoru, lišenom bilo kakvog pozadinskog zvuka, čak i gotovo nečujno gužvanje tkanine ili disanje postaju iznenađujuće primetni. S druge strane, tapšanje rukama deluje prigušeno jer u prostoriji nema odjeka. „Zaista jedinstveno iskustvo”, dodaje Stephane uz osmeh.

Postavljen u središte komore i okružen stotinama visokokvalitetnih mikrofona, novi Megane E-TECH Electric privlači pažnju ispitivača. „Merimo nivo zvučne izolacije automobila u odnosu na buku motora i guma ili bilo kog drugog bliskog izvora buke”, objašnjava Stephane. „Ovde radimo na zvučnoj izolaciji i svemu što oblikuje zvučni doživljaj vozila. Podešavamo zvuk vrata, zvučnih upozorenja i alarma, audiosistema i drugog.”

Stručnjaci za akustiku stvaraju i procenjuju celokupnu zvučnu arhitekturu vozila sačinjenu od unutrašnjih i spoljašnjih zvukova. Renault ZOE, električno vozilo koje je pre 10 godina pokrenulo pravu revoluciju, otvorio je brojna nova pitanja vezana za zvuk. Ali, kakve to veze ima sa tišinom? Renault upotrebljava gluve komore kako bi razvio zvučna upozorenja za pešake, odnosno kako bi pešaci mogli da ga čuju kada im se približava malom brzinom. „Vozilo iz kojeg se čuje Travijata ili Wagner zvuči zabavno, ali ono otvara čitav niz pitanja o zvučnom zagađenju”, šaljivo dodaje Stephane. Novi Megane E-TECH Electric i dalje će emitovati odabrane zvukove kako bi upozorio pešake.

Foto: Renault

S obzirom na to da iz njegove unutrašnjosti više ne dopire brujanje termičkog motora, bilo je potrebno detaljnije poraditi na zvučnoj kulisi: „Sada veću pažnju dajemo pokazivačima smera, klikovima dugmića, zvukovima dodirnih ekrana. Vozači i putnici su u središtu ovog akustičnog i senzornog iskustva koje oblikuje doživljaj vožnje.”

Nekoliko koraka dalje, još jedna prostorija pobuđuje interesovanje. Tamo nalazimo Xaviera, stručnjaka za elektromagnetnu kompatibilnost. Zidovi su prekriveni belim oblogama, oslonjenim na debeli sloj izolacionog materijala. Još jedan novi Megane E-TECH Electric se testira na dinamometrijskim valjcima kojima se simulira vožnja na otvorenom putu. Predajnici kojima je automobil okružen „bombarduju” ga elektromagnetnim talasima različitih intenziteta i frekvencije.

Vozila su u stvarnom svetu stalno izložena elektromagnetnim poljima, bilo da prolaze pored telefonskih stubova, televizijskih odašiljača ili automatskih radara za brzinu. Zbog toga je potrebno preduzeti sve mere opreza kako ništa ne bi remetilo normalan rad vozila. „Nalazimo se u Faradejevom kavezu. Zidovi prostorije blokiraju elektromagnetne talase i izoluju nas od ostatka sveta. Tako testiramo način na koji automobili emituju i primaju najrazličitije vrste talasa: radijske, telefonske ili radionavigacione (GPS) ”, objašnjava Xavier.

Foto: Renault

Iako je oko vozila manje zvučnih talasa, isto se ne može reći za elektromagnetne talase. Od početka veka broj električnih uređaja u vozilu se učetvorostručio. Renault Megane E-Tech Electric, na primer, dolazi sa nizom novih povezanih funkcija i sistema za pomoć u vožnji. Dodatne funkcije povezivosti nose sa sobom i veći broj talasa u vozilu i izvan njega. Zbog toga je bitno osigurati da frekvencije ne ometaju jedna drugu ne bi li se izbegli bilo kakvi kvarovi opreme u vozilu ili sigurnosni problemi izvan vozila, odnosno kako bi se Renaultovim kupcima garantovala sigurna i pouzdana vozila.

Na ovom mestu su i novi kultni model marke Renault i sva njegova oprema bili podvrgnuti brojnim testiranjima – i to dvaput, kako nalažu propisi. Reakcije i ponašanja vozila u stvarnom vremenu se kontrolišu u kontrolnoj sobi, a zatim i raščlanjuju i analiziraju uz pomoć naprednih komjutera. Ništa nije prepušteno slučaju kada je reč o efikasnosti i pouzdanosti povezanih automobilskih sistema.

Stephane nas odvodi u poslednju prostoriju. „Pazite na oči…”, upozorava nas gurajući teška vrata koja vode u 300 m² veliku i 11 metara visoku prostoriju. Zidovi, podovi i plafoni su prekriveni velikim kupama od pene. To je jedina komora Tehničkog centra Aubevoye u kojoj uopšte nema jeke. U njoj stručnjaci ispituju kako sva Renaultova vozila, od Renaulta Zoe do Mastera, primaju talase.

Foto: Renault

U brojnim gluvim komorama i laboratorijama za analizu, raštrkanim po prostranom Tehničkom centru Aubevoye, svake godine se sprovede više od hiljadu testiranja. Dugi niz meseci pre nego što uopšte budu predstavljeni (pa čak i imenovani), Renaultovi modeli provode dane u komorama senzorne deprivacije, okruženi nevidljivim frekvencijama. To samo dokazuje koliko su gluve komore, te malo kome znane riznice u kojima se eksperimentiše tehnologijom talasa, presudne za razvoj automobila.

Bonus video: Vozili smo prvi Renault Megane na struju – E-Tech

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare