električni suv, bz4x, auto, automobil Toyota
Foto: Toyota

Poslednji zvanični podatak Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova pokazuje da je u Srbiji tokom 2021. godine prodato 30.416 novih automobila, što je za 16 odsto više u odnosu na 2020. godinu. Ipak, uprkos subvencijama koje država daje za prodaju električnih vozila, interesovanje građana za električne automobile nije se povećalo, tako da je prošle godine registrovano ukupno oko 50 vozila "na struju", koja uglavnom kupuju kompanije.

Jedan od problema svakako je cena ovih automobila, ali i infrastruktura i nedovoljan broj punjača, koji su takođe skupi i koštaju između 1.000 i 60.000 evra, u zavisnosti od potrebnog vremena za punjenje (od pola sata do 15 časova). Kako su za Biznis.rs nedavno rekli iz „Puteva Srbije“, do sada je instalirano osam punjača za električne automobile na strateški ključnim tačkama, odnosno na glavnim putnim pravcima u Srbiji.

Istraživanje kompanije Deloitte, sprovedeno na ispitivanju stavova više od 26.000 potrošača iz 25 zemalja između septembra i oktobra 2021. godine, pokazuje da potrošači širom sveta nerado plaćaju razne vrste napredne automobilske opreme, uključujući autonomnu vožnju, povećanu bezbednost i povezanost.

„Uprkos rastućem društvenom interesovanju za ekologiju i održivost, većina potrošača još uvek nije spremna da plati više od 500 dolara (440 evra) za napredne tehnologije kao što su motori na alternativne izvore energije. Vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i dalje će imati prioritet, i biće budući izbor američkih kupaca (69 odsto). Kada je reč o alternativnim motorima, interesovanje potrošača za električna vozila na baterije najveće je u Republici Koreji (23 procenta), Kini (17 odsto) i Nemačkoj (15 procenata), dok su japanski kupci (48 odsto) skloniji hibridim električnim vozilima“, pokazuje izveštaj Deloitta u koji je Biznis.rs imao uvid.

Kako se navodi u istraživanju, ključne vrednosti prilikom izbora vozila u očima vozača ostaju pristupačnost i proverena, njima poznata, tehnologija. Takođe, ukazuju na to da su potrošači zainteresovani za održivi (električni) pogon samo ako će smanjiti troškove za gorivo, imati bolje iskustvo vožnje i osećaj doprinosa životnoj sredini.

„Zbog određenih ograničenja sa kojima se vozači električnih vozila i dalje suočavaju, mnogi kupci se i dalje okreću proverenim, dobro poznatim vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem, pa je samo mali deo potrošača spreman da plati za napredne tehnologije. Iako interesovanje za električna vozila ne raste u skladu sa pređašnjim prognozama, istraživanja ukazuju na dva glavna motiva za njihovu kupovinu među globalnim potrošačima u SAD, Nemačkoj, Japanu, Republici Koreji, Indiji i jugoistočnoj Aziji. To su sve veća zabrinutost zbog klimatskih promena i želja za smanjenjem emisije gasova sa efektom staklene bašte“, naglasili su iz kompanije Deloitte.

U izveštaju je istaknuto i da su putnički automobili zadržali svoju poziciju najpoželjnijeg prevoznog sredstva. Takođe, potrošači u SAD očekuju da će potpuno napunjeno električno vozilo imati domet do 500 milja (oko 805 kilometara), dok potrošači u Kini, Japanu i Indiji očekuju domet od približno 250 milja (oko 402 kilometra).

Potrošače u Nemačkoj (24 odsto), Kini (22 procenta) i SAD (20 odsto) najviše brine domet (kilometraža po punjenju) električnih vozila, dok potrošače u Aziji (Jugoistočna Azija 28 procenata, Republika Koreja 26 odsto, Indija 23 procenta i Japan 19 odsto) najviše brine nedostatak javne infrastrukture za punjenje.

„Uprkos izazovima sa kojima se suočava, automobilska industrija ostaje posvećena električnoj mobilnosti. Svest potrošača o potrebi zaštite životne sredine i održivosti, u kombinaciji sa rastućom cenom fosilnih goriva, trendovi su kojima svi proizvođači vozila moraju da se pozabave. Oni koji svoju budućnost zasnivaju na proizvodnji električnih vozila, u komunikaciji sa kupcima, posebnu pažnju treba da posvete predstavljanju planova i saradnji na unapređenju neophodne infrastrukture za punjenje“, zaključak je istraživanja kompanije Deloitte.

BONUS VIDEO Vožnja sa Tinom i Nebojšom, BMW iX

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare