U autentičnom ambijentu Zornića kuće, etno domaćinstvu u selu Baćevac, ekipa Bitef teatra na čelu sa Milošem Latinovićem najavila je novu sezonu pod sloganom "Granice kredom" i premijeru komada "Životinjska farma" po konceptu i koreografiji Miloša Isailovića koja će biti održana 15. oktobra.
Ovo je inače prvi put u svetu da profesionalno pozorište pravi plesni komad po čuvenom Orvelovom delu.
– Bilo je veoma izazovno i teško preneti u plesni komad kapitalno delo kakvo je „Životinjska farma“ Džordža Orvela. Ono je veoma kopleksno i obiluje likovima. Zato sam se odlučio da izađem iz okvira i odabrao za svoj komad ovce i svinju jer smatram da su najbolja personifikacija čoveka danas. Svinja je iz blata bez mozga došla na poziciju, a ovce su spremne za šišanje i u grupama idu u katastrofu. Uz pomoć dramaturgije Bojana Đorđeva mislim da sam uspeo da dotaknem svakog od vas i sebe. Mislim da ćete razumeti moj pokret koji će na specifičan način prikazati položaj nadređenih i potlačenih u svim sferama društva – objasnio je Miloš Isailović čiji komad je imao premijeru na ovogodišnjim „Purgatorijama“.
Dramaturškinja i programska urednica Jelena Bogavac govorila je o ideji i sloganu „Granice“ ističući da pojam „granica“ ne mora, sama po sebi, biti ni loša ni dobra – grade je različiti konteksti uz koje se aplicira.
– Granice između Vas i nas. Njih i nas. Vas i njih. Lične, teritorijalne, nacionalne. Labave, tvrde, linije razgraničenja. Prirodne i administrativne. Socijalne, političke, jezičke. Granice su kopče ili kineski zidovi. Ustanovljene iz straha ili usled osećanja mere. Granice su mesta sigurnog prolaza ili mesta na kojima pokazujemo dokumenta, ili na kojima visimo ilegalno ili koje ne prelazimo nipošto. Ili koja obilazimo. Postoje stilske granice. Granice između svetova. I postoji mogućnost da se svaka granica preskoči – kazala je Bogavac i dodala:
– U pozorišnom kontekstu, kakav je naš, granica je nešto što se prevazilazi, probija, pomera. Pomeranje granica izraza i mogućnosti delovanja na ljude sa dobrim ciljem – cilj je svakog dobrog pozorišta. U formalnom smislu, nastavljamo potragu za svežim, novoustanovljenim, novoprogovorenim pozorišnim jezicima. U sadržajnom, sezonu posvećujemo preispitivanju granica strahova i predradsuda koje formiramo na mnogim pitanjima – razmatrano i regionalno i šireevropski.
Okosnicu bavljenja „linijama razgraničenja“ u svetu i realitetu koji živimo, čine dva teksta koja su na današnjoj konferenciji između ostalih i najavili. To su „Ruritanija“ po knjizi Vesne Golsfotri, a u dramatizaciji Željka Jovanovića.
– Knjiga je hrestomatija zabluda i predrasuda engleske književnosti o prostoru Balkana – konstatovao je Miloš Latinović ističući da se u ovoj sezoni malo odvajaju od samog koncepta Bitef festivala okreću ći se našem podneblju jer, kako je istakao, „bez Balkana ne može biti Evrope kojoj pripadamo“, te su teme kojima će se baviti upravo one koje prezentuju „Balkan kao vrednost“.
– Otuda ideja brisanja granica koje su napisane kredom, koje su nametnute, izmišljene, kroz pozorišnu umetnost – istakao je Latinović.
I tekst „Evropa danas“, koji za osnovu uzima eseističku knjigu Miroslava Krleže prati pomenutu ideju. Tekst i predstava povereni su timu Vedrana Klepica i Snežana Trišić.
Bitef dens kompanija u ovoj sezoni, osim stalne težnje da se probiju granice u kvalitetu izraza, baviće se i socijalnim pojmovima razgraničenja roda, u predstavi „Alfa girls“, koja će, kako je objašnjeno, pokazati ko su danas „Alfa žene“ koji je njihov položaj, koje vrline i mane.
– Decembar i januar mesec, već tradicionalno, posvećujemo realizaciji programa Mesec nezavisne scene. U programu predstavljamo ovogodišnju selekciju najzanimljivijih radova nezavisnih umetnika u regionu. Pozno prolećni meseci repertoara rezervisani su za događaje u okviru festivala „Bitef zona“ – kada uz predavanja i radionice, organizujemo niz demokratičnih tribina na različite umetničke, socijalne i političke teme. Volimo da kažemo da tada „Bitef teatar izlazi na ulicu“ još bliže u susret svojoj publici, te razvijajući konstruktivni dijalog sa našim sugrađanima, rušimo, još jednom kao i mnogo puta do sada, ograničenja „4. zida“ i razbijamo granice formalne rastegljivosti pozorišnog delanja – istakla je Bogavac.
Jelena Kajgo najavila je komad „Smrt i devojka“ čija će premijera biti 22. oktobra, kao „redak primer psihološkog trilera na sceni.“ Osveta, seks, manipulacije su teme koje tekst istražuje na intenzivno uzbudljiv način. Tekst je napisan 1991. godine i praizveden u Rojal Kort Teatru, a zatim i na Brodveju u režiji Majka Nikolsa sa premijernom podelom – Glen Klouz, Džin Hekman, Ričard Drajfus. Uloge igraju: Tamara Krcunović, Milan Marić i Miloš Timotijević. Reditelj predstave je Nikola Ljuca.
Miloš Isailović će nakon premijere „Životinjiske farme“ raditi i na komadu „Zidanje Skadra“ koji će takođe biti deo ove sezone.
Bonus video: Beogradski festival igre