“Ovo je sada neko moderno vreme. Ispada da je pevačima ispod časti da pitaju autore svojih pesama za neku saglasnost. Poruka svim pevačima je da shvate da nije sve što se nalazi na njihovim kanalima njihovo vlasništvo, već samo deo gde postoji interpretacija. Ne radi se ovde o parama, nego o principu i neću dozvoliti da se krade ono što je naše, za to ću se izboriti, a sve što se desilo, daje mi dodatnu snagu da u tome istrajem. Čovek mora da ide napred i shvati šta je realnost, ja to jesam koliko god bolno bilo i trudim se da stvari prihvatim kakve jesu i da se ne vraćam nazad", kaže u razgovoru za Nova.rs, Aleksandar Radulović Futa, kompozitor, koji je zajedno sa svojom suprugom Marinom Tucaković, zaslužan za najveće hitove na prostorima cele bivše Jugoslavije.

Marina i Futa su godinama stvarali umetnička dela, ali i najveće pevačke zvezde poput Svetlane Ražnatović, Džeja, Ane Bekute i mnogih drugih, a iza sebe su ostavili riznicu pop i estradnih hitova. Nešto kasnije, u stvaranju im se pridružio i sin Laća koji je nesumnjivo nasledio raskošan talenat roditelja, pa su njih troje može se slobodno reći iznedrili pravu fabriku hitova.

PROČITAJTE JOŠ

Tragičan odlazak prvo mlađeg sina Miloša, Marinina bolest, a zatim i njen odlazak, i na kraju i smrt starijeg sina Laće, Futu su obeležili neizmernom tugom, ali mu je sve to, kako kaže i motiv više da se izbori za sve ono što su celog života stvarali.

Naime, nakon što je Nova.rs nedavno imala ekskluzivno saznanje o tome da je pevačici Jeleni Karleuši ugašen jutjub kanal, premda je prethodno dobila nekoliko restrikcija na ovoj platformi, zbog kako je Futa tada objasnio za naš portal, zloupotrebe autorskih prava koje poseduje njegova pokojna supruga Marina Tucaković, oglasila se i pevačica.
Karleuša je tom prilikom, u poznatom stilu, iznela salvu uvreda, označivši Futu kao nemoralnog udovca koji pokušava da se „ucenom i prevarom, bespravno okoristi o minuli rad pokojne supruge i reketira pevačicu, te da mu to „neće poći za rukom“. Obećala je tom prilikom i da će kanal uskoro biti vraćen.
O pravnom postupku koji je pokrenuo protiv pevačice, ali i o svim ostalim izvođačima koji su kako navodi zloupotrebili autorska prava njegova i njegove porodice, i o tome kako se uopšte zaštititi kao autor u vreme Jutjuba, što je i inače tema koja se često otvara, govori Aleksandar Radulović Futa u velikom intervjuu za Nova.rs.

Za početak, kako ste Futo?

“Bio sam juče na terapiji, pa sam obično dva-tri dana nakon toga kilav, osim toga trudim se da budem dobro.

Poslednjih dana aktuelna je tema oko autorskih prava vaše pokojne supruge koja ste želeli da zaštitite, što se čini potpuno legitimnim, međutim onda „saznajemo“ da ste zapravo “nemoralni udovac” koji želi „ucenom i bespravno“ da se okoristi o njen minuli rad. Možete li da nam objasnite kako je to moguće, kad ste ako smo dobro shvatili pokrenuli pravni postupak?

„Priča se povela oko Karleuše, ne želim da remetim izlazak njenog albuma, ali nije loše i porazgovarati sa ostalim autorima koji su ostavljeni sa strane i ne mogu da reaguju – mogu da reaguju, samo treba da im se otvore oči. Konkretno za Karleušu – ja sam gramziv, ja sam zao, a u stvari ona to govori o sebi, to su njene karakterne osobine. Niko nikog ne ucenjuje i ne vara, oni žele da prevare ceo sistem. Pevači su nekada zavisili od gostovanja po raznim televizijama, a odjedanput se pojavio Jutjub kao njihova mala televizija, gde bi oni da budu od reditelja do čistačice.”

Aleksandar Radulović Futa Foto:M.M./ATAImages

Jelena Karleuša tvrdi da će joj kanal biti vraćen. Da li je to iz saznanja koje vi imate uopšte moguće i ako jeste, pod kojim uslovima?

“Karleuši ne može da bude vraćen kanal, takva su pravila Jutjuba.

Zar ne postoji mogućnost da piše Jutjubu i eventualno da neko objašnjenje?

“Pisali su oni Jutjubu, da vam ne kažem šta. Ja sam se smejao kada sam video. Kada dođe do takve situacije, mora da se zvanično odgovori zašto je do toga došlo, a ako ne možete da rešite taj sukob odlazi se na sud. Njoj je monetizacija upaljena sve vreme, što znači da je od toga i zarađivala novac. Dakle nije samo prisvojila tuđe, već je na tome i zarađivala, što se tereti kao krivično delo.“

Karleuša je monetizovala sve pre nego što je dobila restrikcije?

“Neće joj vratiti kanal, može da otvori novi.”

Da li je nakon toga pokušala da vas kontaktira?

„Zvala me je, ali ja nisam hteo ni da razgovaram, pa sam je prebacio na ekipu koja radi u naše ime. Sud neće ništa rešiti, može samo da konstatuje, a to je da su autori u pravu. Ako drugi žele da nastave kao ona ići će glavom kroz zid, pa ćemo videti dokle će dogurati.”

Već ste pomenuli da ona nije jedina, ko su svi ti ostali sa kojima se sudite?

“Još dok je Marina bila živa dobili smo spisak, ali za pola nismo ni znali ko su jer ima tu u firmi nekih o kojima ništa ne znamo. Otvaraju i lažne adrese.“

Aleksandar Radulović Futa i Marina Tucaković
Aleksandar Radulović Futa i Marina Tucaković Foto: Vesna Lalić/Nova.rs/Zoran Lončarević

Rekli ste da ima i pevača…

“Znate li koliko toga ima u našem slučaju? Ima i pevača, ali imena nisu ni bitna. Bitno je da to mora da se reši. To se završava uglavnom kao visokotehnološki kriminal. Mi moramo da prijavimo njima, ako ne može drugačije da se reši. Ne znam ni koliko sam puta više bio na sudu. Veliki je naš opus koji se zloupotrebljava, Karleuša nije jedini izvođač. Ogroman je spisak nekih pevača. Imam ja ekipu koja se time bavi. Situacija na sudu se obično završava tako što mi dobijemo taj slučaj na sudu. Uglavnom se rešava dogovorom, ali kada neko misli drugačije, onda mora ovako da se rešava. Na Jutjubu su takva pravila, da od 100% monetizacije od jedne pesme, 45% ide toj platformi, autoru najviše 13%, a ostalih oko 45% pevaču, odnosno vlasniku kanala. Autori su u podređenom položaju, a bez njih ne bi bilo ničega. Princip je u pitanju pre svega, ali i novac. Sve to oni uzimaju sebi.”

Od para nažalost svi živimo, a vi ste za mnogo para oštećeni, ili se bar tako čini iz ove priče. Da li znate koja je ta cifra koju su zaradili pevači preko vaših autorskih prava?

“Ni ne znam koliko novca mi duguju, jer ima na stotine pevača i kanala, a ja nemam uvid u njihove kvartalne doprinose. Oni imaju isplate posebno za Jutjub, a posebno za Dizer, Spotifaj…Najgore je što oni misle da je to sve njihovo, a da nema toga što su dobili ne bi ih ni bilo. Mislim da sam oštećen oko nekoliko miliona evra. Mi nemamo uvid u ono što oni rade, pa se dešava da nas zovu sa nekih televizija da nas pitaju zašto nešto ne damo, a nas niko ništa nije ni pitao. Pesme se ponovo snimaju, ponovo izvode, i treba tako, da se mladi upoznaju na taj način i sa tim nekim starim pesmama. Oni ih prvi put čuju, a ispada da je to od nekih pevača koji to zloupotrebljavaju. “

Jeste li neke slučajeve uspeli da dobijete na sudu već, ili je to sve još u toku?

“Ne znam ni sa kim sam više na sudu, ima ih 50 ili 70. Uspeli smo neke slučajeve da rešimo u našu korist, ali ne bih da pričam o imenima. Kada nije bilo digitalnih platformi onda nije bilo ni tih problema. Samo su gostovali pevači po televizijama i to je to. Autori su tada za ceo album dobijali 8%, pevač 6%. Sada odjednom sve to ne važi, nego pevači naplaćuju sve to na svom kanalu. Krajem sedamdesetih, pa do raspada Jugoslavije nije se postavljalo pitanje, a onda kada je sistem urušen i kada je prestala proizvodnja kaseta i ploča, ispalo je da autori treba da časte pevače pesmama.”

Foto:M.M./ATAImages; Nemanja Jovanović/Nova.rs

Ako je neko živeo za estradu i sa estradom, to je onda bila Marina. Čini li vam se nefer od strane pevača da se ove stvari sada dešavaju?

“Marina je bila predobra i mnogi su to koristili i zloupotrebljavali. Po našem zakonu autori su potpuno zaštićeni, samo što ljudi nisu upućeni jer kad autor pita kako da se zaštiti svi ga upućuju na SOKOJ, a oni naplaćuju samo od javnog emitovanja, ne bave se zaštitom autorskih prava. To se bave neki pablišeri, ali su kod nas to uglavnom neki lopovi. Mi se tužimo već godinama, jer oni dobiju licencu da se predstavljaju u naše ime, a onda vi dobijete samo 5 posto na primer. Autori treba da se probude. Još dok je Marina bila živa, ali nije bila dobrog zdravlja, čitali smo neka pravila, po kojima ispada ono što je naše nije naše. Pevači sve navode na svoju vodenicu. Ima razumnih pevača koji su shvatili da je to u svetu regulisano, ali ima i onog balkanskog sistema „da nekoga zeznem“, pa ako prođe – prođe. To ti je balkanski sindrom. Već duže vreme se bavim autorskim pravima i pravima prvog snimka, osim toga sam i izvođač, ali kad vam treba zaštita morate da angažujete stručno lice sami. Marina se time nije bavila, već sam ja radio za oboje i sam sam proučavao. Jedini koji to radi kako treba na prostoru bivše Jugoslavije je HDS – Hrvatsko društvo skladatelja, Marina i ja smo kod njih od 2017. godine i svake godine sve bolje i bolje rade. “

Zar je toliko teško tražiti saglasnost od autora, mnogi bi je verovatno i dobili…

“Sada je moderno vreme. Ispada da je sada pevačima ispod časti da pitaju autore svojih pesama za neku saglasnost. Poruka svim pevačima je da shvate da nije sve što se nalazi na njihovim kanalima samo njihovo vlasništvo, već samo deo gde postoji interpretacija. Originalni snimak Cece i pesme ‘Kukavica’ je samo jedan. Sve ostalo je nešto drugo. Ona je shvatila da nije sve to na njenom kanalu njeno.

Kad ste pomenuli Cecu, komponovali ste neke od njenih najvećih hitova, ali ste posle albuma ‘Fatalna ljubav’ prekinuli saradnju sa njom, da li ste sada u kontaktu?

„Sa Cecom sam radio tri albuma, 1993, 1994. i 1995. godine. Posle sam prešao na Lukasa i Samardžića, nisam mogao ni da stignem. Opet ćemo mi nešto da radimo, ali ne bih da odajem tajnu. Ceca, Ana Bekuta, Željko Samardžić, Saša Matić, to su izvođači koji shvataju tematiku, nemamo sa njima problem, i sa njima možemo da sarađujemo, a neki kreiraju svoju politiku.“

Na početku razgovora ste pomenuli i druge autore, kako im treba otvoriti oči, na šta ste tačno mislili?

“Ljudi ne znaju dovoljno o autorskim pravima. Svi izvođači koji na digitalnim platformama poput Jutjuba postavljaju snimke neke muzike to monetizuju jer su vlasnici kanala. Ne moraju biti u pitanju pevači, ali su uglavnom pevači. Kada se nešto prvi put snima, nebitno da li je to pre 40 godina ili sad, pevač ima pravo prvog izvođenja. Pevač ili njegov kolega, ukoliko je u pitanju obrada, stavljaju pesme na svoj kanal, a niko autore ništa ne pita. Jedan snimak svadbe koji traje 3-4 sata ima milion pesama, zamislite tek to. U svetu svaka pesma ima svoj kod, a pevači imaju zakonsku obavezu da to regulišu sa autorima i da dobiju saglasnosti da bi to okačili. Ako to ne urade, autori mogu da ih strajkuju, pa im se gase kanali i tako to. Autori su poslednja rupa na svirali. SOKOJ je za sada, ovakav kakav jeste, nesposoban da se izbori sa tim. Nikakav problem nije da taj SOKOJ bude upotrebljiv za ono što postoji. Oni naplaćuju samo ono što im plati Pink, RTS, regionalne radio stanice, koncerti, kafane… Kao klasičan infostan su. Nema organizacije za zaštitu autora, morate sve sami.”

Aleksandar Radulović Futa Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Sa Lukasom je takođe postojao neki sudski spor. Da li to i dalje traje ili je do sada okončano?

„Taj sudski spor nema veze sa Jutjubom, imam dve presude da mi duguje novac, ali to je na konto dugovanja novca.

Da li vam je isplatio dug?

“Na kraju mi nije isplatio i sad to ide preko javnih izvršitelja.

Najavljivan je film o Džeju Ramadanovskom, a sećam se da mi je u jednom intervjuu u suzama pričao o prvom susretu sa vama i Marinom i o tome koliko ste mu pomogli i bili tu za njega. Imate li informacije o filmu i da li stoji da ćete raditi muziku za njega?

„Juče mi je producent poslao drugu ruku montaže, ljudi su pitali da li mogu da iskoriste neke stare pesme koje smo mi radili i naravno da su dobili saglasnost. Ima tu i dodatne muzike, koju sam pisao i zbog Džeja i zbog Marine, mislim da će film zaista biti odličan.“

Svaka vam čast na hrabrosti, energiji i snazi. Sve što vam se izdešavalo je teško i zamisliti, a ne proživeti…

„Sve ste u pravu. Meni je ovo dodatni motiv da se neke stvari isteraju na čistinu. Vrlo je jednostavno, autori su kompozitor muzike, pisac teksta i autor aranžmana, a pevači su samo interpretatori. Pevači žive posle od toga. Tako i glumci glume nešto što su napravili scenaristi i reditelji.“

Da li imate želju da se vratite nekom aktivnom radu?

„Imam neke planove, ali još je rano, treba da se saberem sam sa sobom, da vidim šta bih i sa kim bih sarađivao. Mnogi su me zvali, postoje neke pesme koje su u planu, ali ne mnogo. Ja sam se inficirao roknrolom sa 11,12 godina kada sam čuo za Džimija Hendriksa, sa tim je počelo, a kada sam upoznao Marinu ’82 počeo sam da komponujem. Ona me je naterala da probam sa njom, ali ja nisam želeo da izlazim iz svojih okvira. Ipak, ispalo je da smo napravili jedan patent, ima tu svašta i turbo folka, popa, zabavnih, različiti su stilovi.“

Na koje svoje kompozicije ste najviše ponosni?

„Ima nekoliko primera, to je saradnja sa Oliverom Dragojevićem i pesma ‘Podseti me šta to bješe ljubav’, pa sa Džejem ‘Nedelja’, od Cece ‘Kukavica’, od Željka Samardžića ‘Grlica’ i ‘Viski’, Željka Šašića ‘Gori more’, Ane Bekute ‘Kralj ponoći’, Haris Džinović ‘Rano je za tugu’, saradnje sa Lepom Brenom. Sa svim ovim izvođačima imam oduvek odličnu saradnju.“

Koliko takav život kakav ste vodili prija, a koliko iscrpljuje? Vi i Marina ste ceo život bili bliski sa svim tim izvođačima. Da li biste nešto tu menjali ili biste sve isto?

„Sve kada saberem, svaki aspekt mog muzičkog života ostavio je pozitivnu uspomenu. To se sve sublimiralo u komponovanje i studijski rad, to je uzelo maha i bilo je na hiljade ljudi koji su dolazili i tražili. Gledao sam na to kao ozbiljan posao, mi nismo pravili za nekog već smo pravili za nas, a onda razmišljamo kome bi to leglo. Najgore je bilo kad neko dolazi sa zahtevima, a mi mu trebamo kao garancija kvaliteta koju ne možemo da damo, ako je nešto dobro slušaće se godinama. Imamo pesme stare i po 40 godina koje se ponovo snimaju. Nismo radili sa onima koji su želeli da im služimo kao servis, ako imate povorenja u nekoga pustite ga da radi svoj posao, inače je to rad na silu.“

Šta je to što vam posle svega i dalje održava osmeh na licu, pozitivan stav i vedar duh?

„Ne znam… gledam da racio uvek pobedi i da ne bude tih negativnih primesa u bilo čemu. Čovek mora da ide napred i shvati šta je realnost, ja sam racionalan koliko god bolno bilo i trudim se da stvari prihvatim kakve jesu i da se ne vraćam nazad. Nije lako, ali tako mora, sebi nalazim neku zanimaciju da skrenem misli.“

BONUS VIDEO: Marina Tucaković: „Kršim pravila, briga me za sve“

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar