Foto: Promo, Shutterstock

Ministar prosvete Branko Ružić najavio je da će osnovne i srednje škole u Srbiji uskoro raspisati konkurse za 2.863 radna mesta za nastavni i nenastavni kadar. Međutim, u prosvetnim sindikatima kažu da se time ne rešava nedostatak zaposlenih u obrazovanju i otkrivaju da se iza ,,bombastične‘‘cifre o zapošljavanju velikog broja radnika, krije sasvim druga priča.

Najava ministra da će u srpskim školama posao dobiti skoro 3.000 ljudi, na prvi pogled zvuči kao veliki iskorak u unapređenju obrazovanja, ali dobro upućeni prosvetni sindikalci smatraju da je ova mera populistička, koja u praksi ima slabe efekte.

Dugogodišnji prosvetni sindikalac iz Kragujevca Milan Jevtić, za Nova. rs oštro i otvoreno kaže, da je najavljeno zapošljavanje u prosveti ,,velika varka‘‘.

,,Kada je ministar rekao 3.000 zaposlenh, građani mogu da pomisle da je to 3.000 ,novih‘ ljudi u prosveti. Ali, ne, to ne znači nova zapošljavanja, već da će biti odobreno toliko konkursa. Ta radna mesta već postoje i ti ljudi već rade u školama, samo na određeno vreme. To je ta zamka, koja zvuči bombastično, ali suštinski to ne znači nikakva nova radna mesta, pa se samim tim ništa značajno neće promeniti‘‘, ukazuje  sindikalac Jevtić.

Milan Jevtić Foto: Aleksandra Petrović/Nova.rs

On navodi da u prosveti postoje ljudi koji na određeno vreme rade po 10 i više godina, te da je kako kaže, takvih kolega mnogo više od broja koje je odobrilo Ministarstvo za nove konkurse.

Dodaje i da će brojni među njima, nastaviti da rade na određeno, a zbog prirodnog odliva i odlaska nastavnika u penziju, nedostatak nastavnog kadra po školama, navodi naš sagovornik, i dalje ostaje gorući i nerešen problem.

,,Zapošljavanje oko 3.000 ljudi koje je sada najavio ministar, poklapa se sa brojem ljudi koji odlaze u penziju. To sve lako može da se izračuna, jer je u osnovnim i srednjim školama u Srbiji zaposleno oko 75.000 ljudi. Godišnje u penziju ode upravo oko 3.000 radnika i praktično taj broj prijema pokriva samo jednu kalendarsku godinu‘‘, objašnjava Jevtić.

Mladi beže od prosvete, matematiku predaju inženjeri

Naš sagovornik isiče da se srpsko obrazvanje trenutno suočava sa ,,opasnom nestašicom‘‘ nastavnog kadra i procenjuje da nam u bliskoj budućnosti sledi eskalacija tog problema.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs,,U pojedinim školama matematiku predaju inženjeri, pošto nemamo dovoljno profesora matematike. Nastava matematike, informatike i fizike je ozbiljno dovedena u pitanje. Mladi beže od prosvete. Teško je i da zamislite da danas jedan mladi programer ili informatičar dođe u školu i radi u nastavi. Uskoro ćemo imati problem i u stručnim elektro školama. Koji je to elektroinženjer koji će pristati da radi u školi? I nisu samo ti predmeti problem, svuda je nedostatak. Evo, konkretno u Kragujevcu, mi na Birou nemamo nijednog nastavnika istorije. Ja predajem istoriju, ali ako se ja razbolim ili neko od mojih kolega, onda nastava potpuno staje. Neće imati ko da nas zameni‘‘, predočava naš sagovornik.

Jevtić se na kraju osvrnuo i na nepopunjene upisne kvote na srpskim fakultetima, na kojima se školuju profili kojima je dominantno zapošljavanje u prosveti i ukazuje da bi ta činjenica  trebalo da bude alarm za Miistarstvo prosvete.

,,To jasno ukazuje da mladi na tim smerovima, ne vide svoju budućnost niti vide bilo kakvu perspektivu. To su zanimanja koja ukazuju da će najpre radno mesto naći u prosveti, a očigledno je da im trenutna situacija u našem obrazovanju ne daje nikakvu satisfakciju. Zbog toga mislim da stvari u obrazovanju moraju sistemski da se rešavaju, a ne ovako,  objavljivanjem da će biti zaposleno 3.000 ljudi‘‘, zaključio je Milan Jevtić.

Nova.rs je od Nacionalne službe za zapošljavanje zatražila informacije o trenutnom broju nezaposlenih na evidenciji NSZ, čija stručna sprema odgovara profilu prosvetnih radnika, ali do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovor.

BONUS VIDEO: Nova školska godina i stari problemi prosvetnih radnika

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare