Izložba Marine Abramović u londonskoj Kraljevskoj akademiji dobila je različite kritike u britanskim medijima, pa ju je "Gardijan" nazvao „značajnom", dok je Tajms naveo da je „nemilosrdna".
Posetioci izložbe moraju da se provuku između dvoje golih modela da bi videli performans. Neobična instalacija sastavni je deo retrospektive srpske performans umetnice, ali postoji poseban ulaz za one kojima je neprijatno da se guraju između golih performera.
„Ulazak između dvoje nagih performera prisiljava posetioce u konfrontaciju između golotinje, roda, seksualnosti i požude“, rekla je direktorka izložbe na Kraljevskoj akademiji Andrea Tarsija, prenosi BBC.
Kritičar „Telegrafa“ Alister Suki u svom prikazu sa dve zvezdice rekao je da je bio „suviše preokupiran da im ne stane na prste“ da bi zapazio da li je osetio žmarce dok je prolazio kroz novu instalaciju u Londonu.
„Problem je sam rad. Ima li istaknutijeg primera umetnice koja je tokom decenija izgubila sopstveni pravac“, naveo je Suki.
Dodao je da vremenom, kako je Marinu Abramović sve manje zanimala telesna izdržljivost, a sve više testiranje vlastitog uma, počela je da veruje u pompu o sebi.
„Rezultat? Narcisistička umetnost, lišena rizika, bez imalo nekadašnje rigorozne, suštinske, krvave čvrstine“, smatra Suki.
Lora Frimen iz „Tajmsa“ imala je slično mlake impresije, dodelivši izložbi dve zvezdice.
Napisala je da „postoje dva glavna problema sa ovom, sa stilom predstavljenom, ali na kraju nezadovoljavajućom retrospektivom“.
„Dlakavo telo iz sedamdesetih više nije u modi, sada je u modi bikini depilacija. Samo to sugeriše nervozu više nego razuzdanost“, navela je Frimen.
Ben Luk iz „Ivning standarda“ dao je izložbi četiri zvezdice.
„Postavka ovog materijala na filmu i u fotografijama je izuzetna, a potpomognuta je sa četiri postavke uživo iz različitih perioda karijere Marine Abramović, koje ponovo izvode umetnice odobreni od Marine“, napisao je novinar.
Adrijan Sirl iz „Gardijana“ bio je pozitivniji, nazvavši izložbu Marine Abramović „zastrašujućom i značajnom“ u prikazu od četiri zvezdice.
„Ovde leži naga ispod skeleta u nekoj vrsti video sarkofaga, preko koga naga performerka uživo ponavlja istu pozu. Abramović je zadivljujuća, neumorna, hrabra i ekstremna“, napisao je on.
Marina Abramović je prva umetnica koja ima samostalnu izložbu u glavnoj galeriji Kraljevske akademije u njenoj 255-godišnjoj istoriji.
Samostalna retrospektivna izložba obuhvata pola veka njene karijere. Izložba je otvorena u Kraljevskoj akademiji do 1. januara.
Ovaj neobični rad prvi put je viđen 1977. godine – postavili su ga Abramović i njen tadašnji nemački partner Ulaj. Njih dvoje su stajali blizu jedno drugom u dovratku, primoravajući posetioce da prolaze između njih.
Bonus video: Izložba „Lavirint devdesetih“ vraća nas u ta teška vremena za Srbiju i region