Diptihom "Dvostruko ubistvo", koji je počeo uz fanfare i prasak, a završio se toplim zagrljajima između igrača i publike, kao i uz dodelu Nagrade "Jovan Ćirilov - za korak dalje" čuvenom Hofešu Šehteru, spuštena je zavesa na glavni program 20. Beogradskog festivala igre.
Tokom dve nezaboravne večeri, 12. i 13. aprila, publika je prošla kroz vrtoglavu vožnju oprečnih koreografskih slika i emocija, od drame i napetosti do ljubavi i radosti, s potpisom ovog izraelskog koreografa i kompozitora. Čini se da prikladnije završnice nije moglo biti. Igra se vratila na scenu, a publika na festival u punom kapacitetu, budući da je svaka predstava tokom ovogodišnje manifestacije bila unapred rasprodata.
– Vratili smo se. Naša trupa je presrećna što je opet na sceni, opet u pozorištu, ponovo u Beogradu i ponovo pred živom publikom. Prošli smo kroz neka teška vremena, ali (nova) normalnost je tu. Želimo da sa vama proslavimo ovaj trenutak i naš povratak, pa hajde da zajedno uzviknemo tri puta ‘Ura – obratio se sa pozornice igrač londonske Kompanije Hofeša Šehtera. Nakon što mu je publika uzvratila glasnim uzvicima oduševljenja, čitava trupa je radosno zaigrala na čuveni Ofenbahov kan-kan.
Tako je počeo diptih „Dvostruko ubistvo“, sačinjen od komada „Klovnovi“ i „Ispravka“. Iako su „Klovnovi“ originalno kreirani za Holandski teatar igre 2015, oni su prerađeni za dve večeri izvođenja na Beogradskom festivalu igre, otkrio je Hofeš Šehter u razgovoru sa medijima.
Ovaj energični komad, izveden u neprekidnom pulsirajućem ritmu, zasnovan je na ideji o pozorišnim, odglumljenim ubistvima na sceni od strane izvođača koji pokušavaju da nas razgale, ali se situacija otima kontroli, dok se zabava pretvara u svoju suprotnost.
– Rođen sam u Izraelu, pa sam donekle opsednut temama moći i njene raspodele između grupe i pojedinca, komandovanja, nasilja, brutalnosti… „Klovnovi“ su rezultat tih pitanja – otkrio je Šehter.
Komad „Ispravka” protivteža je sumanutoj i nasilnoj prirodi „Klovnova”. Reč je o nežnom delu punom ljubavi, razumevanja i prihvatanja, premijerno izvedenom septembra 2021. Šehter je komad napravio kao reakciju na ovo vreme i njegova osećanja u vezi s tim. Suštinski, hteo je da publici ponudi nadu, veru u ljude i bolje dane, što je dirljivo poentirao spustivši igrače u publiku, da nasumice grle gledaoce, koji su odreda reagovali sa oduševljenjem.
Na kraju večeri koreografu i kompozitoru Hofešu Šehteru (48) je uručeno najvažnije priznanje festivala, Nagrada „Jovan Ćirilov“ za korak dalje, koju mu je stručni žiri dodelio za komad „Labudov kolač” u izvođenju trupe Gotje dens iz Štutgarta, odigran prošlog aprila u okviru 19. Beogradskog festivala igre.
Stilizovanu baletsku patiku, rad Andreje Prokopijević, uručila mu je Aja Jung, direktorka Festivala.
– Scena je mera i publika za tren prepozna sve ono što je vrhunsko, kao i ono što je prosečno ili loše. Sa ovim festivalom smo natopili svaku pozorišnu daščicu željom i strepnjom da ono što donosimo bude vrhunsko i drugačije, a nagrada koja nosi Jovanovo ime upravo to i promoviše – izjavila je Aja Jung, podsetivši da je Šehter njen sedmi laureat, nakon Jiržija Kilijana, Šaron Ejal, Dimitrisa Papajoanua, Mari Šuinar, Jakopa Godanija i Gabrijele Karizo i Franka Šartijea.
Zaljubljenik u muziku i igru, Hofeš je studirao klavir i udaraljke, folklor i modernu igru. Sem svog najvažnijeg učitelja, Ohada Naharina, kao uzore navodi Kilijana, Forsajta, Platela, Eka i Pinu Bauš, „autore koji su uspeli da iskažu nešto moćno kroz slike na sceni”. Velika inspiracija su mu i film i muzika, od klasike do roka. „Na kraju sam svoje dve ljubavi spojio tako što sam postao koreograf koji sam komponuje svoju muziku”, izjavio je.
Retko putuje sa svojom trupom, jer trenutno radi i za Holandski teatar igre, Balet Pariske opere i Balet Geteborga, te je njegov dolazak na Beogradski festival igre time još značajniji. Trupa Hofeša Šehtera gostovala je na festivalu 2015. sa komadom „Sunce” i 2012. sa predstavom „Politička majka”.
Jubilarni 20. Beogradski festival igre, održan od 17. marta do 13. aprila u Beogradu i Novom Sadu, još jednom je predstavio publici ono najbolje iz široke i šarene lepeze sveta igre. Šesnaest trupa iz SAD, Italije, Francuske, Nemačke, Španije, Holandije, Izraela, Grčke i Velike Britanije donelo je najrazličitije stilove kroz ukupno 73 izvedene predstave. Festival je ove godine pratilo preko 12.000 ljudi iz zemlje i inostranstva.
Bonus video: 19. Beogradski festival igre