Foto: Divna Marković&Vijesti

Komisija za ocenjivanje eksternog maturskog ispita iz CSBH u Crnoj Gori predlaže da đaci ponovo polažu ispit 13. juna, ističu da su se dva puta obraćali direktorki Ispitnog centra i predstavnicima Državne maturske komisije i tražili odgovor na pitanje - šta uraditi sa prepisanim odgovorima... Iz Ministarstva prosvete traže da se ponovo pregledaju testovi.

Od 200 do 300 učenika dalo je istovetan, netačan odgovor na 21. zadatak maturskog ispita iz Crnogorskog-srpskog, bosanskog i hrvatskog jezika i književnosti (CSBH).

Odgovor je glasio “Rečenica se može protumačiti kao kritika institucija koje troše velike količine novca na nešto što nije nužno”.

Između 150 i 200 učenika je na isti zadatak napisalo odgovor: “Može se protumačiti kao kritika institucija koje troše velike količine novca na nešto što nije nužno, ili kao izraz zabrinutosti zbog njihovog delovanja”.

Osim odgovora na pitanja, đaci su sa interneta prepisivali i cele eseje, i to – iste.

To su podaci koje je juče iznela Komisija za ocenjivanje eksternog maturskog ispita, prenose Vijesti.me.

Foto: Mircea Moira / Shutterstock

Komisija je, u otvorenom pismu, pozvala je Ministarstvo prosvete i Ispitni centar da omoguće svima da polažu eksterni maturski ispit iz CSBH 13. juna. Iz Ministarstva su ipak juče ponovo zatražili od Ispitnog centra da “pristupi realizaciji preporuke o ponovnom pregledanju i vrednovanju testova učenika koji nisu položili maturski ispit iz CSBH”. Iz resora Miomira Vojinovića tvrde da “nije u skladu sa propisima stav Komisije za ocenjivanje da se učenicima koji su, po njihovoj oceni prepisivali zadatke na testu, odredi dodatni rok za polaganje”.

“Vijesti” su pre dva dana objavile da je nesporno utvrđeno da je više stotina đaka varalo tokom polaganja eksternog maturskog ispita, održanog 11. aprila.

Ti đaci su ocenjeni nulom, a nakon što su u petak, gotovo ceo dan proveli protestujući u pratnji roditelja ispred Ministarstva, prosvetne vlasti sugerisale su Ispitnom centru da Komisija za ocenjivanje eksternog maturskog ispita iz CSBH ponovo pregleda testove.

Komisija, međutim, predlaže da ti đaci ponovo polažu ispit 13. juna. Objašnjavaju da Komisija nema zakonsku mogućnost da ponovo oceni već ocenjene testove. Za tu preporuku Državne maturske komisije, tvrde, saznali su iz medija.

Ističu da su se “dva puta obraćali mejlovima direktorki Ispitnog centra i predstavnicima Državne maturske komisije i tražili odgovor na pitanja šta uraditi sa prepisanim odgovorima”.

“Jer smo uočili da je preveliki broj učenika koji će, ukoliko se primeni član 24 Pravilnika za gimnazije, odnosno član 27 Pravilnika za stručne škole, izgubiti pravo polaganja ispita u ovom ispitnom roku. Međutim, do kraja ocenjivanja nismo dobili odgovore”, kazali su iz Komisije.

Ocenjivači poručuju da njihova namera nije da se “pravdaju bilo kome za odgovorni i, ove godine posebno, teški posao koji smo odradili”. Navode da su odlučili da se oglase i “javno kažemo ono što smo videli”. Pitaju da li je trebalo da žmure na istovetne odgovore.

“…Možda nije trebalo da vidimo stotine i stotine istih učeničkih odgovora na zadatak 18.b: ‘Slomljeno okno iz tankog rama može biti metafora senzibilnosti lirskog subjekta koji u njemu prepoznaje sebe sa ugroženim osećanjima prema svetu’, odnosno kraću verziju kod takođe stotine i stotine odgovora: ‘Slomljeno okno iz tankog rama može biti metafora senzibilnosti lirskog subjekta’”, preciziraju ocenjivači u otvorenom pismu.

Naglašavaju i da učenici nisu prepisivali samo odgovore, već i eseje.

Foto:shutterstock_By AimPix

“Da li je trebalo namerno prevideti eseje prepisane sa sajtova: https://pcfoto.biz blog 279960 (“Selfie – trend kao društveni poremećaj”), https://sr.wikipedia.org (“Petar II Petrović Njegoš”) i https://makanje.me (“Vladika sa dušom pesnika”) i slično? Možda je neko mogao zažmuriti, ali mi ne. Posebno ne zbog 4.000 i više učenika koji su pokazali svoje znanje. Žao nam je samo što među tim učenicima ima onih kojima fali jedan, dva ili tri boda za bolju ocenu, a mi zbog objektivnosti i profesije koju časno obavljamo ne možemo i ne smemo da zažmurimo i dodelimo im te bodove tamo gde ih nema”, navode iz Komisije.

Pitaju i da li neko danas misli na te učenike, te da li je trebalo da se Ministarstvo prosvete i Državna maturska komisija bave njima i zbog njih spreče ovo što se sada dešava.

“…Ili su oni nebitni jer ne dižu bunu i ne uzvikuju usred zgrade tri važne institucije obrazovanja: “Lopovi!”? Komisija za ocenjivanje je od starta ukazivala na problem i na to da će on posebno eskalirati na uvidu i prigovorima. Ali nisu nas čuli ili nisu hteli da nas čuju. Trebao nam je pisani odgovor šta uraditi jer je ove godine prepisivanje masovno. Naišli smo na ćutanje, odnosno na usmena objašnjenja i obećanja da će nam poslati pisani odgovor. I… nije se desilo ništa. Tačnije, desilo se svašta”, poručuju iz Komisije.

PROČITAJTE JOŠ:

Preciziraju da je Državna maturska komisija formirala Komisiju za ocenjivanje, koja je, na predlog Ispitnog centra, izvršila ocenjivanje maturskih testova u periodu od 15. aprila do 23. maja 2023. Ističu da je ocenjivanje obavljeno u skladu sa pravilnicima o načinu, postupku i vremenu polaganja maturskog ispita u gimnaziji I stručnoj školi, kao i Ugovorom koji su potpisali svi ocenjivači.

“U toku ocenjivanja uočen je veliki broj učeničkih odgovora koji su istovetni. Ocenjivači su sve odgovore bodovali u skladu sa Uputstvom za bodovanje, a prepisane tekstualno duže odgovore (10, 11, 13, 16, 17c, 18b, 21, 22, 23b, 24. i 25. zadatak) evidentirali na koricama testa. Vodili smo i elektronsku evidenciju o prepisanim zadacima i, nakon završenog posla, sve podatke poslali upravi Ispitnog centra da bi sve bilo spremno za preliminarne rezultate. Da li je trebalo pisati nule, ili učenik je izgubio pravo polaganja u ovom ispitnom roku, ili nešto treće – o tome nije odlučivala Komisija za ocenjivanje”, naglašavaju iz Komisije.

Ističu da su u dva navrata, u pisanoj formi od direktorke Ispitnog centra i predstavnika Državne maturske komisije tražili odgovore na pitanje šta uraditi sa prepisanim odgovorima, jer su uočili da je preveliki broj učenika koji će, ukoliko se primene pravilnici, izgubiti pravo polaganja ispita u ovom ispitnom roku.

“Međutim, do kraja ocenjivanja nismo dobili odgovore”, kažu iz Komisije.

Navode i da su, tokom uvida u testove, učenici i roditelji svoju ljutnju usmerili na ocenjivače, ističući da su načinom bodovanja “namerno oštećeni učenici iz pojedinih regija naše zemlje, ne znajući da ocenjivači ocenjuju testove pod šiframa i ne znaju ni školu, ni opštinu, kao ni ime učenika”.

“S obzirom na to da su 1. juna objavljeni preliminarni rezultati ispita, a 2. juna izvršen uvid u testove, rok za prigovore na ocene je istekao istog dana u 19 sati. Ova Komisija nema zakonsku mogućnost da ponovo oceni već ocenjene testove (što je preporuka Državne maturske komisije, o čemu nismo zvanično obavešteni, već smo saznali iz medija) i menja već utvrđene bodove. Ipak, pošto profesionalno obavljamo posao, i stalo nam je do učenika koji nisu samo svojom krivicom dovedeni u ovu situaciju, opet predlažemo da svima koji nisu zadovoljni dobijenom ocenom bude omogućeno polaganje u vanrednom junskom roku koji je planiran za 13. jun. Komisija za ocenjivanje neće se više oglašavati”, poručili su iz Komisije za ocenjivanje eksternog maturskog ispita iz CSBH jezika i književnosti.

Komisija za ocenjivanje je uz otvoreno pismo, kako bi ilustrovala način na koji je utvrđeno da su učenici prepisivali, dostavila i deo tabele sa evidentiranim prepisanim odgovorima uz zatamnjivanje šifre đaka.

BONUS VIDEO: Abazović o parlamentarnim izborima, zimskom snu ustavnog suda i mafije u Crnoj Gori

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar