Pre tačno petnaest dana, pripadnici Službe javnog reda i komunalne milicije odnosno "Beli", počeli su sa kontrolom karata u beogradskom gradskom prevozu. Komunalni milicioneri su za tih petnaest dana, samo dva puta obavljali ulogu kontrolora i to učeći građane novom sistemu naplate karata, bez kazni za one koji nemaju voznu kartu. "Beli" su, nakon pauze, od danas ponovo na terenu u beogradskim autobusima. Kažnjavanja putnika koji u autobusu budu zatečeni bez karte neće biti do septembra, izuzev u jednoj situaciji - ako i pored molbe "Belog", bahati putnik odbije da putem SMS-a kupi kartu. U tom slučaju, biće napisan nalog i kazna od 5.000 dinara.
Novi sistem naplate karata u javnom gradskom prevozu startovao je 17. maja. Građanima je od tada omogućeno da putem broja 9011, slanjem SMS poruke, kupe kartu za gradski prevoz.
Jedino ovlašćeno lice da vrši kontrolu karata je, kao što je tada istakao gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić, komunalni milicioner ili „Beogradski lični“ odnosno „Beli“, koji je zvanično preuzeo ulogu kontrolora 5. juna.
Redakcija Nova.rs imala je uvid u pravilnik novih kontrolora u kom piše da će „Beli“ u narednom periodu imati više edukativnu i informativnu ulogu, nego represivnu.
„Uloga komunalnih milicionera je pre svega edukativna, što znači da oni treba da pokažu profesionalnost i učtivost prema svakom putniku, dakle bez izbacivanja iz autobusa ili pisanja novčanih kazni, makar u nekom narednom periodu. Oni zapravo treba da svakom putniku predoče kako da kupi kartu i da mu objasni kako funkcioniše sistem“, objašnjava izvor blizak našoj redakciji, dodajući da je prvobitno rešeno da „Beli“ neće pisati novčane kazne putnicima bez karte dok se „ne naviknu“ na novi sistem naplate karata.
Nova.rs saznaje da će komunalni milicioneri, ipak, pisati prekršajne naloge od 5.000 dinara putnicima koje zateknu bez karte, ali samo u jednom slučaju.
„Komunalni milicioneri se još uvek upoznaju sa poslom kontrolora. Nažalost, nismo svi isti, pa tako ni putnici nisu isti. Za ovih dva-tri puta koliko su ‘Beli’ bili u gradskim autobusima, nagledali su se svega i svačega. Naravno, bilo je više onih pozitivnih primera gde su građani bili pristojni prema komunalnom milicioneru, kao što je i on prema njima, ali bilo je i onih ‘bahatih’ koji namerno nisu želeli da pošalju SMS za vožnju. Zato će samo takvi putnici biti novčano kažnjavani“, kaže izvor blizak našoj redakciji, a koji je upoznat sa delokrugom aktivnosti „Beogradskih ličnih“.
Prema rečima našeg izvora, „Beli“ će, kao i do sada, nastaviti da upoznaju građane sa novim sistemom naplate karata u javnom gradskom prevozu. Oni će svakom putniku, koji zatraži dodatno objašnjenje oko bilo koje vrste vozne karte, to i učiniti, a one koje zateknu bez karte, zamoliće da je jednostavno kupe odmah slanjem SMS poruke.
„Ako ni tada putnik kog je komunalni miliconer zatekao bez karte, ne želi da pošalje SMS poruku, a prethodno je bio zamoljen da to učini kako bi sigurno i bezbedno mogao da nastavi svoju vožnju, onda će mu ‘Beli’ napisati prekršajni nalog. Dakle, svi imaju priliku da nauče novi sistem i da se normalno voze, ali ako baš žele da budu bezborazni, onda će biti novčano kažnjeni“, ističe izvor.
Bilo je situacija, dodaje izvor, da putnik nema kartu, a tada mu „Beli“ objasni kako da pošalje SMS i da dobije povratnu poruku da može da nastavi da se vozi. Ali bilo je i onih slučajeva kada putnik nije imao kartu, a ne želi ni da je kupi.
„Njemu će biti napisan prekršajni nalog, pa neka se onda buni i ljuti sam na sebe što se tako ponaša. A za one još bahatije koji imaju kartu, ali neće da je pokažu jer se prave blesavi ili ometaju rad komunalnih milicionera, postoji dupla kazna, odnosno 10.000 dinara. Pa će valjda posle ‘vatrenog krštenja’, naučiti kako da se ponašaju u gradskom prevozu“, ističe izvor redakcije Nova.rs.
Inače, prema pravilniku „Beogradskih ličnih“ u koji je naša redakcija imala uvid, putnik je dužan da pokaže voznu kartu koju kontrolori proveravaju putem veb aplikacije na PDA uređajima.
„Komunalni milicioneri koje nemaju ovaj uređaj, koristiće svoj telefon tako što će u pretraživaču uneti veb adresu karte.site i ulogovati se sa svojim korisničkim podacima i na identičan način vršiti kontorlu karata“, piše u pomenutom pravilniku.
Kako se dalje ističe, cilj je da „Beogradski lični“ imaju više ulogu pomagača i edukatora.
„Beli neće biti u mogućnosti da kontrolišu svakog putnika. Treba da predoče putnicima koji ne plaćaju kartu od 50 dinara da dolaze u situaciju da im se piše prekršajni nalog od 5.000 dinara“, navodi se, između ostalog, u ovom dokumentu.
Dalje, ističe se da je ovih dana bilo različitih tumačenja da li „Beli“ mogu i imaju pravo da ostvaruju uvid u sadržaj nečijeg telefona.
„Beli ne traže uvid u sadržaj nečijeg telefona, već samo traže da im se omogući uvid u voznu ispravu. To je definisano Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda i na to imaju pravo. Takođe, imaju pravo i da onome ko ih ometa u kontroli karata (na način da im ne omogući uvid u voznu ispravu), izdaju prekršajni nalog u iznosu od 10.000 dinara. To znači da i putniku koji ima kartu, a odbija da je stavi na uvid, mogu da pišu kaznu“, ističe se u dokumentu.
BONUS VIDEO: Godinu dana nove uprave
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare