Jelena Tanasković Foto:Antonio Ahel/ATAImages

Jelena Tanasković, bivša direktorka Infrastruktura železnice Srbije, pred tužiocem u Novom Sadu, rekla je da je za sve projekte koji “imaju evropsko finansiranje” morala da traži odobrenje Gorana Vesića, pa tako i u slučaju Železničke stanice. Upravo to je mogao da bude i razlog zbog čega je Evropsko javno tužilaštvo na čelu sa Laurom Koveši pokrenulo istragu o mogućim zloupotrebama fondova EU na ovom projektu, a koji je finansiran novcem iz kineskih kredita i iz budžeta. Prema rečima sagovornika Nova.rs, ukoliko se ispostavi da su evropska sredstva nenamenski trošena, Srbiji bi mogao da bude blokiran pristup fondova EU.

Studenti koji mesecima blokiraju fakultete, ali i građani, sumnjaju da će nadležni državni organi otkriti istinu o uzrocima pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu i pogibiji 15 osoba. Zato je deo građana i prizivao Lauru Koveši, čuvenu tužiteljku iz Rumunije, koja je svojevremeno u toj zemlji pokrenula istragu protiv brojnih državnih zvaničnika, uključujući ministre i političare.

Ipak, nadležnost Evropskog javnog tužilaštva (EPPO) u ovom slučaju znatno je sužena, budući da Srbija nije članica EU, a projekat zvanično nije finansiran iz Evrope. Prema Komercijalnom ugovoru, modernizacija železničke pruge od Novog Sada do državne granice plaćena je 1,2 milijarde dolara, a finansirana je iz kineskih kredita i državnog budžeta. Međutim, očito je da EPPO sumnja da su za ovaj projekat korišćena sredstva i iz evropskih fondova.

To tužilaštvo potvrdilo je za Nova.rs da je u toku istraga o mogućim zloupotrebama EU fondova vezanih za Železničku stanicu u Novom Sadu.

„Kako se ne bi ugrozio ishod ove istrage, nikakvi dalji detalji ne mogu biti objavljeni. EPPO mora odlučiti o izvršavanju svoje nadležnosti kada je počinjena prevara u vezi sa sredstvima EU-a dodeljenim zemljama izvan EU-a ili državama članicama koje ne učestvuju. S obzirom da je šteta za finansijske interese Unije sastavni deo krivičnog dela prevare, kada se ta šteta dogodi u Belgiji ili Luksemburgu (jer se odatle isplaćuju sredstva, gde se nalaze institucije EU-a), postoji nadležnost tih država članica, a time i nadležnost EPPO-a, nezavisno o tome gde se radnja dogodila, tj. na teritoriji treće zemlje“, piše u dopisu iz Evropskog tužilaštva koji je dostavljen portalu Nova.rs.

Povod za ovu istragu mogao bi da bude iskaz Jelene Tanasković, bivše direktorke Infrastrukture železnica Srbije, pred Višim javnim tužilaštvom u Novom Sadu. Kako je ranije objavila Nova ekonomija, Goran Vesić, tada kao ministar građevinarstva, naredio je Tanasković da za sve odluke na projektima koji imaju evropsko finansiranje mora da dobije odobrenje Ministarstva, odnosno njega lično. Ona se na tu instrukciju pozvala pred tužiocem kao dokaz da nije odlučivala ni o čemu u vezi radova na Železničkoj stanici Novi Sad, odnosno da je Vesić insistirao da vodi sve projekte, na osnovu navodnog dogovora koji je imao sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem.

Srušio se deo nadstrešnice ispred glavne železničke stanice u Novom Sadu Foto:Nenad Mihajlović/Nova.rs

Vesićeva instrukcija, doneta 29. aprila 2024. godine, poziva se na rešenje o formiranju Radne grupe zadužene za infrastrukturne projekte koji se finansiraju iz evropskih sredstava.

„Donosim Instrukciju na način da sve faze i korake u realizaciji Projekata železničke infrastrukture u kojima je uključena ‘Infrastruktura železnice Srbije’ a.d, kao jedna od ugovorenih strana, moraju biti prethodno usaglašene i potvrđene od strane Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, odnosno Ministra, u svojstvu predsedavajućeg [Radne grupe]“, navodi se u direktivi.

Foto:BETAPHOTO/MILOS MISKOV

Ognjen Radonjić, profesor Filozofskog fakulteta i član Anketne komisije za ispitivanje odgovornosti za urušavanje nadstrešnice, navodi da pretpostavlja da je novac iz EU nenamenski korišćen za Železničku stanicu u Novom Sadu.

“Problem je u tome što kad vi dobijete novac iz fondova EU, taj novac je namenski. Kada konkurišete za ta sredstva vi morate tačno da odredite za šta će ta sredstva biti korišćena. Ukoliko se ta sredstva nenameneki koriste i ukoliko se ne koriste na transparentan način, poštujući procedure javnog konkursa, to znači da ta evropska pravila nisu poštovana. To je onda razlog za pokretanja istrage. Pretpostavljam da se to upravo i desiulo, odnosno da je novac nenamski korišćen za Železničku stanicu”, zaključuje Radonjić.

On navodi da ukoliko se utvrdi da se to zaista i dogodilo, oni (EU) može da nas sankcioniše kroz uskraćivanje fondova.

“Postoji predlog da se u Krivični zakonik uvede krivično delo zloupotreba evropskih fondova, ali i dalje čeka na usvajanje”, kaže sagovornik Nova.rs.

Podsećamo, u padu nadstrešnice u Novom Sadu poginulo je 15 ljudi, a među njima i dvoje dece. Više javno tužilaštvo podnelo je optužnicu protiv 13 osoba, među kojima je i bivši ministar Goran Vesić, ali ona do danas nije potvrđena.

Projekat rekonstrukcije stanične zgrade Železničke stanice koštao je građane oko 16 miliona evra, a modernizacija železničke pruge od Novog Sada preko Subotice do državne granice, koja uključuje i zgradu novosadske stanice, vredna je najmanje 1,25 milijardi dolara.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar