Da je obećanje predsednika Srbije Aleksandara Vučića iz 2019. ostalo ispunjeno, ove godine bi se uveliko vozili auto-putem od Novog Pazara do Sarajeva. Osim što se to nije dogodilo, upadljivo je i da je vrednost ovog projekta za samo tri godina porasla za oko 200 miliona evra. Toliko je prošlo od prve predsednikove projekcije da će projekat koštati 830 miliona evra do poslednje da će biti čak 1,08 miljardi evra. Cena je menjana čak četiri puta.

Gotovo da je manir aktuelne vlasti postalo to da vrednost velikih projekata munjevito raste tokom godina izgradnje. Građanima se stalno obećavaju kilometri i kilometri novih auto-puteva kojima će biti umreženi svi delovi zemlje, ali nekako u senci svih tih obećanja, ostajemo uskraćeni za odgovore na pitanja zbog čega se cena izgradnje konstantno uvećava, a rokovi završetka prolongiraju i za nekoliko godina.

Takav je i primer auto-puta Novi Pazar-Sarajevo, koji se sa srpske strane sastoji od dve deonice Sremska Rača – Kuzmin i Požega – Kotroman. Da ćemo se ove godine voziti auto-putem od Novog Pazara do Sarajeva, još 2019. rekao je predsednik Aleksandar Vučić. Tada su predsednici Srbije i Turske Aleksandar Vučić i Redžep Tajip Erdogan, kao i članovi Predsedništva BiH – Milorad Dodik, Šefik Džaferović i Željko Komšić, na mestu budućeg mosta preko Save kod Sremske Rače svečano označili početak radova na auto-putu Beograd–Sarajevo.

Foto: Instagram/buducnostsrbijeav

Vučić je tom prilikom i izneo procenu da će vrednost projekta biti 830 miliona evra. U međuvremenu procenjena vrednost nastavila je da raste.

Tako je Vučić već u januaru 2022. pomenuo cifru od 880 miliona evra, a odmah potom i od milijardu, jer predsednik „zna kako rastu cene građevinskog materijala“.

Već u martu u njegovom prisustvu počeli su radovi na deonici budućeg auto-puta od Sremske Rače do Kuzmina. Tada je izneta i nova predsednikova procena cene projekta – 1,08 milijardi evra.

I laiku je jasno da do povećanje cene izgradnje auto-puta za oko 200 miliona evra ne može doći samo zbog povećanja cene građevinskog materijala i da je gotovo nemoguće naći objašnjenje za ovakav skok.

„Ljudi hoće da se obezbede“

Danijel Dašić, inženjer građevine, kaže za “Novu” da se u svetu ugrađuju kvalitetni materijali kada se ulaže u infrastrukturne projekte, a da se kod nas ugrađuju nekvalitetni političari.

Danijel Dašić Foto:N1

“Baš zato, cena nekvalitetnih političara iz godine u godinu raste, kako im se bliži kraj mandata. Ljudi hoće da se obezbede. Mislim da smo trenutno dva i po puta skuplji u odnosu na cenu izgradnje puteva u Evropi“, kaže Dašić.

Dodaje i da „naši prijatelji Kinezi“, koji uglavnom grade te puteve, uopšte „nisu gadljivi na novac“.

PROČITAJTE JOŠ

„Vrlo lako prihvataju bilo kakav finansijski aranžman koji omogućava da se preko realne cene projekta ostavi dovoljna količina profita koji kasnije može biti raspodeljen na različite načine. To je jedna uigrana priča“, pojašnjava Dašić.

Foto: Shutterstock

Sagovornik Nova.rs navodi i da je u javnosti stvorena takva atmosfera da građane ne zanima mnogo koliko plaćamo kilometar auto-puta.

Auto-put kod Surčina skuplji od onog kroz Alpe

Na pitanje šta bi toliko moglo da poveća troškove i projekcije, kao i u ovom slučaju auto-puta Novi Pazar – Sarajevo, Dašić odgovara:

„Ne postoje troškovi koji bi mogli da dovedu do tolikog povećanja. Mi imamo primere infrastrukturnih projekata koji su mnogo složeniji od ovoga. Nijedan od njih njie toliko skup kao neke naše deonice. Auto-put kod Surčina, koji jedna ravna deonica, bio je skuplji od auto-puta kroz Alpe u Austriji“. navodi Dašić.

Navodi i primer auto-puta od Prištine do Tirane, koji je u najvećem svom delu vijadukt na stubovima koji prati rečno korito.

Foto:TANJUG/ VLADIMIR ŠPORČIĆ

„On je opet jefitniji po kilometru, nego ova naša jadna deonica kroz Grdeličku klisuru koja je koštala duplo više i svaki dan dolaze novi računi, jer traje sanacija one kosine“, kaže Dašić.

On podvlači da se sve radi na visokom nivou i da ne postoji kontrola svega što podrazumeva izgradnju jednog projekta.

I nije samo problem cena koja deluje prenaduvano. Radovi debelo kasne.

Rok za završetak prvo je bio 2024, da bi prema poslednjem „obećanju“ ministra građevinarstva Gorana Vesića, shvatili d radovi na deonici od Požege do Kotormana neće biti završeni ni do 2026 godine.

Foto:TANJUG/ STRAHINJA AĆIMOVIĆ

Suštinski, na deonici Požega-Užice-Kotroman radovi nisu ni počeli, a na delu auto-puta od Požege do Duge Poljane položen je samo kamen temeljac.

Ukupna vrednost projekta izgradnje auto-puta Beograd–Sarajevo je oko četiri milijarde evra, koji delom, kako je ranije najavljeno treba da finansira i Turska.

***

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare