Predstava Balkan bordello u Ateljeu 212
Predstava Balkan bordello u Ateljeu 212 Foto:Ferdi Limani

U ovom trenutku teatar La MaMa proslavlja 60 godina od svog postojanja, kao jedno od najvažnijih avangardnih, of-of Brodvej pozorišta u Americi. Naša predstava je zvanično uvrštena baš u tu jubilarnu godinu i to je važan momenat za sve učesnike u ovom projektu, kaže povodom gostovanja Ateljea 212 u Njujorku za Nova.rs Beka Vučo, producent predstave „Balkan Bordello“ Jetona Neziraja u režiji Blerte Neziraj.

Ovo je prvi put, naglašava, da su Atelje, a ne BITEF, i La MaMa u direktnom kontaktu preko ove koprodukcije u kojoj je i Teatar Ćendra iz Prištine.

Beka Vučo Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

„Balkanski bordel: saga o jednoj balkanskoj porodici“ zasnovan je na Eshilovoj trilogiji „Orestija“ i epska je priča o dobu bezumlja u kojem trenutno živimo. Ovo je komad o traumatizovanim društvima koja sama sebe izjedaju, suočava nas s ratom kao mašinerijom uništenja, u kojem život i normalnost polažu oružje pred neverstvima i zlom ljudi. Drama dotiče suštinu balkanskog temperamenta, prati uzlete i padove ljudske duše i ističe apsurdnost epohe, antičke ali i savremene koja se temelji na nasilju i mržnji. Predstava je premijerno izvedena u Prištini i Beogradu.

Kao neko ko dobro poznaje donatorski svet, jer je niz godina bila jedna od njih, Beka Vučo koja više od ti decenije živi u Njujorku, rešila je da osnuje Fondaciju My Balkans/Moj Balkan koja se bavi isključivo umetnošću, kulturom i obrazovanjem u jugoistočnoj Evropi i Balkanu. Razlog zašto je uključila u ovaj projekat Atelje 212 vrlo je jednostavan.

– To je uvek bila i ostaće moja kuća, u njemu sam napravila svoj prvi zvanični pozorišni korak, i u njemu sam ostvarila prva priznanja – rekla je Vučo.
Deo glumaca i umetničke ekipe otuptovao je juče u Njujork, a naši glumci Svetozar Cvetković i Ivan Mihailović, kao i dramaturg Dimitrije Kokanov, pridružiće im se 24. marta.

– Tada počinje intenzivan period proba, jer se komad nije igrao od sredine novmebra, a došlo je i do jedne izmene u glumačkom ansamblu pa će umesto Džona Marije Gutrijeza igrati Kuštrim Hoča, glumac sa Kosova koji živi u Njujorku – priča Vučo.

Dimitrije Kokanov dodaje da jedva čeka da vidi na koji način će publika tamo čitati ovu predstavu i ukazuje:

– Specifičnost projekta jeste upravo u komunikaciji tri skupa pozorišnih stvaralaca koji sa sobom donose različite kontekste – grupa autora iz Njujorka iz Eksperimentalnog pozorišta LaMaMa, grupa autora iz Prištine iz Ćendra multimedije, i mi iz Pozorišta Atelje 212 u Beogradu, a potom i Fondacija „Moj Balkan“ koja upravo zadaje taj osnovni ili temeljni okvir i kontekst ovom projektu i našem iskustvu bivanja u njemu.

Dimitrije Kokanov, Lounli plenet, Atelje 212, foto Boško Đorđević
Dimitrije Kokanov, Lounli plenet, Atelje 212, Foto: Boško Đorđević/Promo

„Balkan Bordello“ za njega je, kako kaže, pre svega značajan u pogledu širenja ličnog iskustva u procesu rada na predstavi.

– Dramaturški posao je duboko i konstantno vezan za kontekstualizaciju svih elemenata u procesu proizvodnje jedne predstave. U slučaju rada na ovom komadu, kontekst komunikacije i diskusije određenih kulturnih razlika, drugačijih metoda rada koje svi mi, učesnici u projektu, imamo u svom iskustvu i iznalaženje svima zadovoljavajućih uslova, bilo je za mene sasvim novo iskustvo.

Kao dramaturg pozorišta Atelje 212 smatra da je ovakav projekat značajan pre svega jer insistira na razmeni iskustava, saradnji i dijalogu sa različitim umetnicima i kontekstima, što je za život pozorišta kao žive izvođačke umetničke prakse od presudnog značaja.

– Postoji istorijski kontekst o kome se o slučaju ovog projekta već dosta govorilo, ali takođe je važno da budemo svesni savremenog trenutka i važnosti ovakvih saradnji. Za razvoj bilo koje veštine kojom se čovek služi neophodno je njeno stalno preispitivanje i ovakvi projekti nam, pre svega, omogućavaju ne samo društveno političko promišljanje, našeg iskustva i odgovornosti, već i razvoj naših radnih veština u umetnosti – objašnjava Dimitrije Kokanov, koji tokom boravka u Njujorku ima zakazano javno čitanje svoje višestruko nagrađivane pozorišne drame „Kretanje“ na engleskom jeziku, što je posebno značajan događaj.

Predstava Balkan bordello u Ateljeu 212
Predstava Balkan bordello u Ateljeu 212 Foto:Ferdi Limani

Prvo od devet izvođenje komada „Balkan Bordello“ u Teatru La MaMa u Njujorku zakazano je za 31. mart.

– Velika je razlika u radu sa medijima tamo, ne možemo kao ovde da pozovemo svoje dobre kolege lično, nego sve ide preko agencije, medijske službe koja pravi obaveštenja koja će zainteresovati publiku. Teatar La MaMa ima stalnu publiku, a ja ću lično da se obratim Njujorškim univerzitetima gde se predaju predmeti koji su vezani za Balkan, kao i da promovišemo predstavu u susednim američkim državama Nju Džersi i Konektikat. Očekujem dolazak, ne samo našeg sveta koji živi u Njujorku, nego svih onih koji su posvećeni Balkanu kao i ljubitelji pozorišta – zaključila je Beka Vučo koja je posvetila život umetnosti i kulturi, i kao takva tri decenije bila regionalni direktor za Zapadni Balkan u Fondaciji za otvoreno društvo gde je radila na poslovima širenja ideje o demokratiji koje je povezivala sa velikim brojem vizuelnih i scensko-muzičkih projekata.

Bonus video: Jovani Tomić uručena Nagrada „Bojan Stupica“

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar