Pokret nije samo uzbudljiv, već i lep. Muškarci izgledaju kao figure u gravurama Vilijama Blejka, kao pali anđeli ili Ikar nakon što se krilima previše približio Suncu, opis je komada "Šta dan duguje noći" čuvenog koreografa Ervea Kubija u prestižnom magazinu "The New Yorker".
Kompanija Ervea Kubija izvešće ovaj komad sutra, 26. marta na sceni Ateljea 212 u okviru ovogodišnjeg Beogradskog festivala igre.
Govoreći o svom delu, Kubi je istakao da je u pitanju predstava koja je nastala pre 10 godina i koja je igrajući na najvećim scenama širom sveta ostvarila veliki uspeh.
– Srećan sam što imam priliku da na poziv Aje Jung dam novi život svom komadu i što ću imati tu čast da ga predstavim na Beogradskom festivalu igre. Prvi uspeh koji je doživeo bio je na ulicama Alžira, zatim se preselio na scene Boljšoja, Njujorka, Bostona…
Kako je koreograf objasnio, predstava je spoj savremene igre, hop-hopa i klasičnog baleta.
– Sebe bih opisao kao baletskog igrača koji je snažno uzdrman i zaljubljen u hip-hop. Rođen sam u Francuskoj ali sam u potrazi za svojim korenima došao u Alžir gde sam se upoznao sa uličnom igrom i igračima koji su bili toliko autentični. Već 23 godine se bavim trupom i oduvek sam želeo da je čine igrači sa svih meridijana. Zato je ova predstava sjajan spoj savremene igre, hip-hopa i klasičnog baleta. U trupi imamo igrače iz Alžira i Maroka koje uključim u projekat, iako su različite kulture, vere, religije. Ponosan sam što sam uspeo da spojim tako različite narode koje pod nekim drugim okolnostima iz raznih razloga ne bi igrali zajedno – kaže Kubi.
Kompanija Ervea Kubija već je nastupala na 17. BFI kada je komad „Varvarske noći“ opčinio beogradsku publiku.
– Svaka moja predstava inspirisana je nekim događajem i predstavalja reakciju na njih. „Varvarske noći“ su bile veoma mračne jer su reakcija na serije atentata u Francuskoj. „Šta dan duguje noći“ je potpuno suprotna, svetla i optimistična ali se može doživljavati kao diptih. Ona nije adaptacija istoimenog romana Jasmine Kadri ali jeste inspirisana. Poput devetnaestovekovnog Orijentaliste koji je stigao u Alžir da ostvari svoje snove, ja polazim u susret snovima dečaka rođenog u Francuskoj koji je nedavno otkrio svoje poreklo, odnosno alžirsko poreklo svojih roditelja. „Šta dan duguje noći“ opisuje trenutak i mesto na kome su moji roditelji, kako umeju da kažu, ostavili sve… Ponirući u preispitivanje današnjeg dana, sa ciljem da mu darujemo formu, u potrazi smo za istinom ili jednom od mogućih istina – kaže i dodaje:
– Kada sam pročitao naziv romana bukvalno sam proganjao Kadrija kako bih mu objasnio koliko se moja priča ne razlikuje mnogo od junaka iz njegove knjige. Objasnio sam koliko sam snažno osećao to što sam bio rastržan između vaspitanja i studiranja u Francuskoj i korena i tradicije u Alžiru. Rekao sam mu: „Shvatate da ne možete da me odbijete“. Od tada smo veoma dobri prijatelji, a ja sam dobio dozvolu da nazovem svoj komad po njegovom romanu i kroz igru prenesem taj odnos Alžira i Francuske koji je pun ljubavi ali uz veliku bol. Ovo delo se nalazi na raskrsnici dve preokupacije: moje sklonosti ka stvaranju i kompoziciji pokreta, kao i dubokoj potrebi da se približim svom poreklu, svojoj zemlji, Alžiru. Veze koje treba pronaći, druge koje treba obnoviti, i one koje tek treba izgraditi.
Poreklom iz Alžira, doktor farmacije Erve Kubi odlučio je da usmeri svoju pažnju na karijeru koreografa, i tako započeo studije na Univerzitetu Eks-Marseja. Školovanje nastavlja u Međunarodnom centru za igru sa Rozele Hajtauer u Kanu, a kasnije u Operi u Marseju. Godine 1999, pridružuje se Nacionalnom koreografskom centru Nanta, a kasnije počinje saradnju sa Nacionalnim koreografskim centrom u Kanu i briselskom trupom Thor.
Kubi je svoj prvi komad “Golem” napravio 2000. godine. Od tada su usledili brojni uspešni projekti i naslovi. Izuzetne rezultate ostvario je sa igračima iz Alžira i Burkine Faso, koji sa njim rade od 2010. godine. Danas je Erve Kubi stalni gost profesionalnih škola umetničke igre širom Francuske, ali i u inostranstvu. Od 2014. godine je na poziciji saradnika koreografa u Višoj nacionalnoj školi igre u Kanu i Višoj nacionalnoj školi igre u Marseju. Od 2015. godine je asistent koreografa na Konzervatorijumu za umetničku igru u gradiću Briv La Gajar. Francuski Orden reda Viteza umetnosti, Kubiju je 2015. godine uručila Brižit Lefevr.
Bonus video: U Madlenijanumu otvoren 19. Beogradski festival igre
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare