Kako je festival u Brčkom zbog bojkota Lečića prevazišao pozorišne okvire

Kultura 28. nov. 202112:15
Podeli:
Scena iz predstave Sedam strahova
Scena iz predstave Sedam strahova Foto:Promo/Bosansko narodno pozorište Zenica

Nezabeleženo je da su sve predstave povukle iz takmičarskog dela jer je u žiriju Branislav Lečić, o čemu nisu bili obavešteni. Sve što je usledilo posle toga uzburkalo je ne samo stručnu već i široku javnost.

I ako do sada niste čuli za Pozorišni festival u Brčkom, od ove godine ćete ga sigurno zapamtiti. Umetnici svih predstava koje su učestvovale povukli su se iz konkurencije za dodelu nagrada. U toj odluci ih je ujedinilo saznanje da je glumac Branislav Lečić član žirija, ali i reakcija čelnika ove manifestacije koja je usledila nakon toga.

Bura se od otvaranja 38. regionalnih Susreta pozorišta/ kazališta u Brčkom još ne stišava a činjenica da su umetnici bili jedinstveni u istoj odluci, biće sigurno još dugo komentarisana i od stručne i od šire javnosti.

Jedna od zanimljivosti ovogodišnjeg festivala jeste da učesnici nisu znali ni ko je njegov selektor, a ni ko su članovi žirija. Kada su članovi predstave „64“ Tene Štivičić u režiji Alise Stojanović u produkciji Ateljea 212 slučajno videli Branislava Lečića ispred toaleta u restoranu uoči svog nastupa, pitali su orgnizatore kojim povodom je na festivalu. Odgovor su jedva dobili, a po završteku predstave pročitali su proglas u kojem su istakli da su igrali iz poštovanja prema publici, ali da ne žele da njihov rad ocenjuje Lečić. Kao razlog su naveli to što se „aktivno uključio u podelu medija u Srbiji na podobne i nepodobne, baveći se u, za njega, podobnim medijima, isključivo iživljavanjem, zlostavljanjem i u svakom smislu maltretiranjem Danijele Štajnfeld“.

I tako se zakotrljalo… Na oficijelnom sajtu festivala objavljen je tekst „Drskost i blamaža, ali na svoj račun“ Novaka Tanasića u kojem je oštro kritikovan potez Ateljea 212 i to je dodatno pojačalo solidarnost umetnika sa kolegama iz Beograda.

Prvi su se oglasili Kokan Mladenović, reditelj predstave „Šindlerov lift“ i njen pisac Darko Cvijetić, koji su se povukli sa festivala iz konkurencije. Kamerni teatar 55 iz Sarajeva koji izvodi taj komad odluku o primanju nagrada ostavio je eventualnim dobitnicima da svako odluči kako želi.

Predstava 64
Hana Selimović i Miloš Timotijević u predstavi 64 Foto: Boško Đorđević

Kompromisno rešenje je ponudio Dino Mustafić, reditelj komada „To nikad nigdje nije bilo“ u izvođenju Narodnog pozorišta Sarajevo, uputivši pismo Direkciji ovog festivala. U njemu je predložio da ove godine predstave ne budu ocenjivane nego da događaj bude revijalnog karaktera. Direktor Susreta Jakov Amidžić je odbio ovaj predlog a onda su se oglasile rediteljka Selma Spahić i članice kreativnog tima predstave „Sedam strahova“ u produkciji Bosanskog narodnog pozorišta u Zenici koje su zamolile da budu izuzete iz konkurencije za eventualne nagrade. Njima se pridružio i Selvedin Avdić, autor romana „Sedam strahova“.

Odgovor Branislava Lečića bio je da se neće povući iz žirija. Ali, to je učinio dramski pisac Almir Imširević. Međutim, njegova ostavka, kako je kasnije saznao, nije usvojena jer je nije podneo pisanim putem. To je učinio obaveštenjem koje je poslao na adresu direktora festivala Jakova Amidžića: „Ja, Almir Imširević, dramski pisac iz Sarajeva, i ovim putem Vas obavještavam o svojoj ostavci na mjesto člana žirija na XXXVIII Susretima pozorišta/kazališta u Brčkom. Dajem ostavkujer sam bio izložen Vašem neprofesionalnom i neetičkom odnosu, te ogromnom pritisku koji trpim zbog Vaših pogrešnih odluka i još strašnijih poteza, kojima ste uvrijedili moje kolegice, kolege, brojne pozorišne ljude“.

Imširević, protiv kojeg je, zbog istupanja iz žirija, direktor Susreta Jakov Amidžić najavio tužbu, za naš portal rekao da je bio obavešten da će u žiriju da bude glumica Ljiljana Blagojević i da je do izmene došlo desetak dana pred početak Susreta. Kada je reč o trećem članu žirija, u šali se nudila nagrada samo da se sazna njegovo ime. Reč je o reditelju Robertu Raponji, predavaču na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku, koji se povodom ovih događaja nije oglašavao.

Lančanu reakciju zahteva da budu izuzeti iz konkurencije za nagrade nastavilo je Satirično pozorište „Kerempuh“ iz Zagreba koje je nastupalo sa predstavom „Darian, hrvatski kralj samopomoći“. Isto je učinilo i Hrvatsko narodno kazalište Split koje je 18. novembra otvorilo 38. Susrete predstavom „Ushićene“, ali su naknadno pismo organizatorima u kojem su napisali da žele da podrže koleginice i kolege koji su zbog etičkih i moralnih načela učinili isto.

Na kraju je i ekipa predstave „Derviš i smrt“ Narodnog pozorišta Republike Srpske iz Banjaluke završen oficijelni program, odlučila da ne bude u trci za nagrade. Jedina predstava koja je otkazana zbog bolesti glumaca jeste „Zelena čoja Montenegra“, koprodukcija Beogradskog dramskog pozorišta, Gradskog pozorišta Podgorica i Grada teatra u Budvi.

Takmičarski program festivala je završen, sasvim slučajno, 25. novembra, na Međunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama, kada su i pročitane odluke žirija 38. regionalnih Susreta pozorišta/ kazališta u Brčkom.

Naglašeno je da zbog događaja koji su obeležili festival, ovo su samo odluke a pojedinci će pojedinci i pozorišne kuće odlučiti da li će ove nagrade i prihvatiti i o tome obavestiti organizatore.

Gran pri Susreta za najbolja ostvarenje osvojili su „Šindlerov lift“ Kamernog teatra 55 iz Sarajeva, Anja Šovagović za najbolju žensku ulogu u predstavi „Usidrene“ HNK Split i Slaven Vidak za najbolju mušku ulogu u komadu.

U konkurenciji predstava sa područja Bosne i Hercegovine, dobitnik Zlatne statue Brčkog je predstava „To nikada nigdje nije bilo“ u produkciji Narodnog pozorišta Sarajevo.

Predstava „Šindlerov lift“ Kamernog teatra 55 iz Sarajeva, osvojio je nagrade za režiju (Kokan Mladenović), najbolju žensku ulogu,muziku,scenografiju, najbolju mladu glumicu i najboljeg mladog glumca.

Derviš i smrt“ Narodnog pozorišta Republike Srpske Banjaluka dobilo je nagrade za najboljeg glumca i kostim.

Žiri publike za najbolju su proglasili „Derviš i srmt“. Nagrade za najbolje uloge osvojili su Snežana Vidović u komadu Sedam strahova“i Admir Glamočak za ulogu u „Šindlerovom liftu“.

Bonus video:

Sofija Juričan i Ljubomir Bulajić u Probudi se

Komentari

Vaš komentar