Foto: Shutterstock

Ovde ćemo odgovoriti na najčešća pitanja jer smo pričali sa stručnjacima koji se svakodnevno bave razlozima bušenja gume. Kakve vrste oštećenja se javljaju, kako ih izazivamo, a kako da ih izbegnemo i koje su sve opasnosti?

Pufffff…. Bez ikakvog upozorenja i nema više vazduha u gumi. Preko tri miliona guma godišnje se ovako probuši… Postoji mnogo uzroka za gubitak pritiska u pneumatiku, bilo da znate za problem od ranije, ili se desio odjednom i iznenada. Nepropisan pritisak, guma koja je previše stara, ekser na putu… Najčešće oštećenje gume sami dozvolimo – ili jednostavno nemamo sreće. U svakom slučaju je užasno dosadan kvar kad god i gde god da se desi.

Najčešći uzrok bušenja gume je šraf ili ekser, što se uglavnom rešava krpljenjem gume za par hiljada dinara. Naravno, ukoliko je oštećenje veliko ili je na obodu gume, tada je zamena neophodna. Ipak, treba da znamo da nije uvek loša sreća krivac. Priličan broj oštećenja pneumatika izazovemo upravo mi, vozači.

Foto: Shutterstock

Najčešći slučaj je bahata vožnja, kao i loše održavanje. Onaj ko automobilom redovno prelazi preko rupa a pritom ne usporava vozilo, ko se prebrzo penje na visoke ivičnjake ili druge prepreke rizikuje da ošteti karkasu, odnosno unutrašnju strukturu pneumatika. Tada pri velikim brzinama kada se guma i greje, neretko može doći ispupčenja na pneumatiku, tzv. „klobuha“ koji značajno povećava rizik od pucanja gume.

Foto: Shutterstock

Takođe, naglo penjanje na ivičnjak i pod lošim uglom oštećuje gumu, ali na taj način možete oštetiti i delove trapa. To, opet, ukoliko brzo ne rešite ovaj problem, uzrokuje neravnomerno trošenje pneumatika na spoljnim ili unutrašnjim ivicama gazećeg sloja i skraćuje mu vek, odnosno povećava rizik od sudara, jer guma ne prianja na podlogu kako treba. Zato, obavezno proverite trap u servisu.

Neodržavanje gume je takođe česta pojava, konkretno ovde se misli na vožnju sa previše ili premalo vazduha u gumama. Pritisak treba proveravati na svakih 15 dana idealno, a najmanje jednom mesečno kada treba podesiti propisan za vaše vozilo i gume. Jer, osim što se usled lošeg pritiska gume brže troše, to takođe povećava i potrošnju goriva, ali i prianjanje. Previše ili premalo naduvana guma vrlo lako gubi kontakt sa podlogom pogotovo po mokrom kolovozu, a i put kočenja se produžava.

Uz to, pneumatik mora da ima dovoljnu dubinu šare kako bi guma uspešno obavljala svoje zadatke, poput odvođenja vode i sprečavanja akvaplaninga i generalno dobre trakcije, bilo u krivinama ili pri kočenju. Minimum za letnje gume je 1,6 mm dubine šare, međutim, znajte da je sve ispod tri mm vrlo rizično. Za zimske to je četiri milimetra.

Takođe, veliki rizik predstavljaju i stare gume. Iako ne postoji datum isteka roka gume, svi vozači treba da znaju da posle pet, šest godina guma ulazi u duboku starost i da je treba dobro proveriti, pogotovo da li se već stvrdnula ili postala porozna… U takvim slučajevima – što pre menjajte gume. Koliko je pneumatik star otkriva četvorocifreni broj posle oznake DOT (nalazi se na odobu), i govori o tačnoj nedelji i godini proizvodnje te gume.

Vrlo je važno da čim posumnjate da sa gumom nešto nije u redu, odmah odete u servis na proveru. Jer, ako dugo čekate, možete se zavrišti prilično skupo, ali i opasno.

Dakle, oštećenja i pucanje gume mogu da se izbegnu. Sve zavisi od vas. Redovno podešavajte propisan pritisak u vašim pneumaticima i pregledajte ih. To će vam uštedeti novac za popravke i prevremeno menjanje guma. A uz sve to, tako povećavate bezbednost u saobraćaju.

Bonus video: Zašto tokom leta ne smemo da vozimo na zimskim gumama

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare