Foto: Promo/Mercedes

Krajem prošlog veka, SUV modeli bili su zanemarljiva stavka na tržištu automobila, a vozili su ih isključivo oni kojima je bio potrebno vozilo za terensku vožnju. Danas je situacija značajno drugačija, jer krosover i SUV modeli čine veliku većinu svih prodatih automobila. Ali kako je sve počelo? U ovom tekstu predstavljamo prve SUV modele neke od najvećih evropskih proizvođača.

Situacija na prelasku iz 20. u 21. vek bila je značajno drugačija, dominirali su karavani, limuzine i monovolumeni, dok su SUV-ovi bili statistička greška.

21 godinu kasnije retki su proizvođači koji u svojoj ponudi nemaju makar jedan SUV. Skoro svi brendovi su se okrenuli ka ovom trendu, pa smo dobili i SUV modele od proizvođača od kojih to nismo očekivali poput Rolls-Roycea, Bentleya ili Aston Martina.

Samo visoko specijalizovani brendovi poput McLarena ili Koenigsegga i dalje odolevaju ovoj novoj modi, a čak je i Ferrari najavio svoj prvi SUV koji će dobiti naziv Purosangue.

U ovom tekstu osvrćemo se na prve SUV modele neke od najvećih evropskih proizvođača automobila, uz napomenu da je SUV segment i dalje vrlo teško precizno definisati.

Volkswagen: Touareg

Touareg je bio Volkswagenova verzija SUV-a koji su zajedno razvili VW i Porsche. Cilj je bio da se napravi terensko vozilo koje se ponaša kao sportski automobil. Rezultat zajedničkog projekta je PL71 platforma, koju je kasnije koristio i Audi Q7.

Foto: Promo/Volkswagen

Volkswagen Touareg je predstavljen 2002. godine, otprilike u isto vreme kada i Cayenne. Prva generacija imala je veliki izbor agregata, a jedan od njih bio je i šestolitarski W12 koji je koristio i Bentley Continental.

Mercedes: G-Wagen

Legendarni nemački SUV koji je sada poznat kao G-Klasa nekada je nosio naziv G-Wagen, skraćeno od „Geländewagen“ što u prevodu sa nemačkog znači terensko vozilo. Kada je predstavljen 1979., njegova prvobitna namena nije bila transport između dva kafića na Vračaru, već isključivo vožnja po nepristupačnim terenima.

Foto: Promo/Mercedes

Moderna verzija dobila je AMG izvedbu ali i verziju sa 6 točkova i 600 KS, a uskoro se očekuje i potpuno električna G-Klasa. Nova generacija ovog legendardnog SUV modela iz Mercedesa predstavlja idealnu ilustraciju o tome kako su robusni terenci postali lifestyle modeli.

BMW: X5

Za bavarsku kompaniju se može reći da ima dosta iskustva sa SUV modelima, jer je prva generacija X5 predstavljena 1999. godine. Tokom četiri generacije ovog modela, predstavljeno je i nekoliko performantnih izdanja sa oznakom X5 M.

Foto: Promo/BMW

Sve generacije X5-ice proizvedene su u Spartanburgu, BMW-ovoj fabrici u Južnoj Karolini, ali su korišćena i druga postrojenja širom sveta kada je bilo potrebe. Spartanburg je jedina fabrika bavarske kompanije u SAD, i proizvodi oko 450.000 SUV modela godišnje.

Fiat: Campagnola

Ovaj automobil prvi put je predstavljen davne 1951. godine, a kod nas je poznat i kao Zastava AR-51/55, jer se po Fijatovoj licenci proizvodio i u Kragujevcu. Radi se o terenskom vozilu koje je inspirisano legendarnim modelom Willys Jeep.

Foto: Promo/Fiat

Druga generacija debitovala je 1974. sa nazivom Nuova Campagnola i kao takva se prodavala sve do 1987. Prvi SUV italijanske kompanije je korišćen i kao papamobil, a upravo u Campagnoli se nalazio papa Jovan Pavle Drugi kada je na njega pokušan atentat 1981.

Audi: Q7

Audi Q7 je tesno povezan sa modelima Volkswagen Touareg i Porsche Cayenne, ali je njegova proizvodnja počela tri godine kasnije, krajem 2005. Od 2008. do 2012. bio je dostupan sa V12 TDI turbo dizelom zapremine 6 litara koji je razvijao skoro 500 KS. Ovaj agregat nije ugrađen ni u jedan drugi model.

Foto: Promo/Audi

Audi Q7 je sada već pri kraju svoje druge generacije, i bio je prvi Audijev SUV, pa čak i najveći do predstavljanja Audija Q8 pre tri godine. Ipak, sledeće godine stiže i Audi Q9 koji će preuzeti tron najvećeg SUV-a u ponudi nemačke kompanije.

Peugeot: 4007

Kao i bratski model Citroen C-Crosser, Peugeot 4007 je zapravo druga generacija Mitsubishi Outlandera sa drugačijom logom na haubi i manjim izborom agregata.

Foto: Promo/Peugeot

Peugeot 4007 je predstavljen 2007. a njegova proizvodnja je obustavljena pet godina kasnije. Do tog trenutka, Peugeot je već prodavao modele 3008 i 5008 koji su zabeležili znatno bolji učinak na tržištu.

Renault: Scenic RX4

enault Megane je prvi put predstavljen 1995., dok je dve godine kasnije na njegovoj osnovi nastao i monovolumen Scenic. Tokom 2000. predstavljen je i Scenic RX4, koji možda nije bio klasičan SUV, ali su veći klirens, izmenjeno vešanje i pogon na svim točkovima omogućili vožnju i van asfaltiranih puteva.

Foto: Promo/Renault

Kako piše Autocar, terenske sposobnosti Scenica RX4 bile su vrlo dobre, čak i bolje od pojedinih modernih SUV modela, pa svakako zaslužuje mesto na ovoj listi. Ipak, na asfaltiranim putevima se nije najbolje snalazio, pa je Renault odlučio da ovaj model ipak ne dobije drugu generaciju.

Bonus video: Peugeot 9X8 – neverovatna hibridna mašina za stazu

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar