U susednoj državi je od početka godine porasla prodaja, kako novih, tako i polovnih automobila. Čini se da se tržište normalizuje i da se skraćuju rokovi isporuke, pa su ove godine isporučeni čak i oni automobili koji su kupljeni tokom 2022.
Brojke na lažu, a one govore kako je u Hrvatskoj u prvom delu ove godine prodato 33.799 novih putničkih vozila što je 43,6 posto više nego u istom periodu prošle godine kada ih je prodato 23.535.
Impresivan rast od skoro 50 posto ostvaren je i u junu, kada je prodato 7.215 novih automobila, uz porast od 41 posto, podaci su Promocije plus. Treba naglasiti jedan detalj, a taj je da se navedene brojke odnose na broj registracija, odnosno broj novoregistrovanih automobila, što znači da su automobili naručeni znatno ranije. S obzirom na velika čekanja na isporuku vozila, ne treba odbacivati ni mogućnost da ih je većina naručena još prošle godine.
Dodajmo da je najviše u prvom delu ove godine prodao Volkswagen, 4.051 primerak, i da ima udeo od 12 posto u ukupnoj prodaji. Renault je na drugom mestu sa 4.026 prodatih novih vozila i udelom od 11,9 posto, dok je Škoda treća sa 3.387 prodatih i udelom od deset posto. Kia drži četvrto mesto sa polugodišnjom prodajom od 2.411 vozila i udelom u ukupnoj prodaji od 7,1 posto, a Dacia je peta (2.206 prodatih i udeo od 6,5 posto).
Hrvati su kupovali i luksuznija vozila. Tako je od januara do kraja juna prodato i 1.558 novih Audija, 846 Mercedesa, 676 BMW-a, 259 Volvoa, 196 Tesli, 185 Porschea, 36 Jaguara, 31 Lexusa, tri Ferrarija, tri Maseratija i po jedan Bentley, Aston Martin i McLaren.
Ipak, najprodavaniji model u dosadašnjem delu 2023. bio je Renault Clio kojih je prodato 1.880 primeraka, a sledi Hrvatima godinama omiljena Škoda Octavia koju je odabralo 1.377 kupaca. Iza njih sledi još jedan Renault, i to Captur (1.030), a zatim Dacia Duster (973), VW Taigo (923), Suzuki Vitara (923) i SX4 (888), VW T-Cross (837), Opel Corsa (798), dok deset najprodavanijih zaokružuje Dacia Sandero (784).
Koliko je cifra od 33.799 prodatih novih vozila impresivna jasno vidimo kada uporedimo podatke sa prošlom godinom. Kako smo već naveli, u 2023. je zabeležen rast prodaje od 43,6 procenata više nego u istom periodu prošle godine. Ovogodišnje prodajne brojke su još impresivnije kada uzmemo u obzir da je tokom cele 2022. prodato 44.088 novih vozila.
Drugim rečima, u prvoj polovini ove godine ostvareno je 76,66 procenata prometa iz prethodne godine. Dodajmo tome i podatak da je u junu prošle godine država raspisala konkurs za subvencionisanje kupovine električnih i plug-in hibridnih automobila, što je dodatno podstaklo prodaju, dok ove godine taj isti konkurs tek treba da bude raspisan.
Kako piše N1, postoji i još jedan detalj, karakterističan za hrvatsko tržište. Kako se radi o državi koja je u velikoj meri zavisi od turizma, tako treba da se napomene da je dobar deo ovogodišnjih registrovanih automobila otišao u rent-a-car flotu. Podsećanja radi, prošle godine je vladala velika nestašica na tržištu automobila i čekalo se na isporuku i više od godinu dana. Zbog toga su mnoge rent-a-car kompanije dočekale turističku sezonu sa nedovoljnim brojem vozila. Kako se tržište polako oporavlja, tako su i te kompanije došle na svoje i dobro su se pripremile za dolazak turista.
Veliki rast prodaje ide i u prilog državi. Prema evidenciji Carine, u 2023. uvezeno je 32.038 novih vozila. Treba imati u vidu da Carina ne gleda broj registrovanih vozila već broj vozila na koje je plaćen poseban porez na motorna vozila (PPMV). Takođe, podaci o broju novih vozila i njihovom obračunatom PPMV-u nisu potpuni s obzirom na to da je rok za podnošenje mesečnih izveštaja za mesec jun – 15. jula 2023.
Na 32.038 novih vozila obračunato je 38.004.395 evra PPMV-a. U poređenju, tokom cele 2021. naplaćeno je nešto više od 47 miliona evra PPMV-a na nova vozila. Tako da i država takođe profitira od rasta prodaje.
Bonus video: Vozili smo Renault Clio u hibridnom izdanju
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare