Jedan od najskupljih državnih projekata - Moravski koridor ponovo je poskupeo i to za neverovatnih 550 miliona evra. To je i skoro tri puta veća cena u odnosu na onu koju je prvobitno saopštio predsednik Aleksandar Vučić. To međutim nije jedini projekat koji je drastično poskupeo. Cena izgradnje Nacionalnog stadiona i prateće infrastrukture skočila je za više od 300 miliona evra.
Država nemilice troši novac građana za projekte koji su, navode, od nacionalnog značaja. Teško da možemo i da pohvatamo sva poskupljenja auto-puteva, ali i drugih projekata, poput onih koji se realizuju u okviru EXPO 2027.
Možda je do sada, kada je reč o ceni, najviše pažnje privlačio Moravski koridor, odnosno deonica Pojate – Preljina. Prema podacima koji su objavljeni u zvaničnoj analizi Ministarstva finansija – revidiranoj Fiskalnoj strategiji za 2025. сa projekcijama za 2026. i 2027, ta saobraćajnica će nas koštati 252.040.358.660 dinara ili oko 2.154.191.099 evra.
Pre samo nekoliko meseci, aktuelna cena za Moravski koridor iznosila je 1,6 milijardi evra, ali i ona je bila previsoka u odnosu na ranije ugovorene cene. Na otvaranju radova u decembru 2019. objavljeno je da cena iznosi 745 miliona evra, a ugovor za izgradnju te deonice duge 112,3 kilometara potpisan je sa američko-turskom kompanijom Behtel Enka UK Limited.
Međutim, kako je vreme prolazilo, bilo je jasno da to nije konačna cifra. Za tu saobraćajnicu podignuta su tri kredita u iznosima od 431 milion evra, 500 miliona i treći od 700 miliona evra. Kada se sve to sabere dolazi se do sume veće od 1,6 milijardi evra.
Zašto je cena ponovo skočila i i kako je moguće da je nova procenjena vrednost radova veća za neverovatnih 500 miliona evra od provobitno navedene, niko nam nije obrazložio.
Plan za izgradnju autoputa Pojate – Preljina postojao je i pre dolaska SNS na vlast, a procenjena vrednost radova, jasno je, bila je drastično niža. Tadašnja ministarka regionalnog razvoja Verica Kalananović je 2012. izjavila je da cena te saobraćajnice iznosi 4,7 miliona evra po kilometru, što je u konačnom zbiru oko 500 miliona evra.
Ovaj auto-put inače je najavljen kao prvi “digitalni put” u Srbiji koji će celom dužinom imati postavljene stubove za 4G i 5G mrežu.
I nije skočila samo cena Moravskog koridora, jer je drastično poskupeo i Nacionalni stadion sa pratećom infrastrukturom. Do sada je objavljivano da će nas taj objekat i prateća infrastruktura koštati nešto više od 600 miliona evra.
Međutim, u dokumentu Ministarstva finansija, taj projekat se pominje na dva mesta, a procenjena vrednost ukupnih troškova iznosi 114.654.987.664 dinara ili oko 980 miliona evra.
Precizirano je da će izgradnja samog objekta iznositi 67.500.000.000 dinara ili oko 577 miliona evra, dok će pruga između Zemun polja i Nacionalnog stadiona koštati još 47.154.987.664 dinara ili oko 403 miliona evra. Na pruzi je verovatno cena i drastično porasla.
Na sajtu Fiskalnog saveta objavljena je ocena revidirane Fiskalne strategije, u kojoj piše da je plan izdataka za Nacionalni fudbalski stadion sa pratećom infrastrukturom u 2025. i 2026. i više nego udvostručen, te da će njegova ukupna vrednost dostići skoro jednu milijardu evra ili oko 112 milijardi dinara.
A kako je rasla cena samog Nacionalnog stadiona, najbolje se vidi po podacima o vrednostima tog projekta koji su iznošeni оd najave da će biti sagrađen. Tako je 2015. procenjena vrednost iznosila 150 miliona evra, da bi 2018. skočila na 250 miliona evra. Insajder je pisao da troškovi izgradnje stadiona koji su navedeni u budžetu za 2024. prelaze 600 miliona evra, te da je za izgradnju urbane infrastrukture i stadiona sa pristupnim saobraćajnicama predviđeno 360 miliona evra. Potom, za potrebe izgradnje linijske infrastrukture i pratećih sadržaja u okviru tog projekta iz budžeta biće izdvojeno 190 miliona evra, a da se među kapitalnim izdvajanjima za stadion pominje suma od 39 miliona evra, koja će biti izdvojena u naredne tri godine.
BONUS VIDEO Moravski koridor najavljivan do kraja 2023. godine: Završena tek četvrtina, već košta 500 miliona evra više
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare