Vlasnica poznatog make-up brenda Aura Mila Litvinjenko, biće jedna od govornica na prvoj Forbes Adria konferenciji u Beogradu 4. septembra.
Mila je još 1996. osnovala kompaniju za proizvodnju i promet kozmetike u Nišu, piše Forbes.
Počela je sa svega nekoliko radnika i nekoliko proizvoda. Danas u asortimanu imaju više od 500 aktivnih bar kodova i više od 100 zaposlenih, pretežno žena.
Proizvodi Aure prisutni su u 17 zemalja među kojima su i zemlje bivše SFRJ. Takođe, stigli su i do Azije na istoku i Sjedinjenih Američkih Država na zapadu.
Mila Litvinjenko će na konferenciji u Beogradu govoriti o tajni uspeha ove domaće make-up linije i poziciji lokalnih brendova u industriji lepote i tome kako su uspeli u tome da domaći proizvodi danas stoje rame uz rame s brojnim proizvodima svetske klase.
Ono što Mila posebno ističe je da je važno voleti posao koji radite i da osim za lidera to mora da važi i za ljude koji rade u kompaniji, da oni budu inspirisani i motivisani.
Uoči konferencije u Beogradu Litvinjenko za Forbes Srbija kaže da je raduje to da je u poslednjih nekoliko godina procenat žena preduzetnica u malim i srednjim preduzećima povećao.
Budući da u vreme kada je počinjala nije bilo mnogo žena koje su pokretale svoj biznis, kako u Srbiji tako i šire, sada kaže da poznaje veliki broj njih koje su se odvažile na ovakav korak.
„Poslednjih godina se mnogo više govori o ženskom preduzetništvu, žene imaju priliku kako uživo, tako i preko digitalnih mreža da slušaju iskustva drugih žena. Sigurna sam da je ta dostupnost informacija doprinela u mnogome da se broj žena koje se odlučuju da pokrenu svoj biznis poveća“, navodi Mila Litvinjenko.
Savetuje sve žene koje se odvaže na ovaj korak da prikupe što više informacija o onome čime žele da se bave odnosno da pre pokretanja posla čuju iskustva drugih, da se upoznaju sa pravnom regulativom, finansijama i „dobro izvuku svaki segment posla kojim žele da se bave“.
Ukazuje međutim da je danas teško planirati, ali da mora da se postavi osnovni plan aktivnosti, kao i da budu strpljive i predano idu ka svom cilju i planovima.
Priseća se da u vreme kada je pokrenula biznis u prvih desetak godina bilo podsticaja od države koji su bili namenjeni isključivo ženama, a da danas postoji više programa i inicijativa koji podržavaju žene preduzetnice, pored subvencija i mentorstva, programi edukacije, kao i da različite nevladine organizacije rade na osnaživanju žena u biznisu.
Konferencije poput samita koji organizuje Forbes, kaže, važne su jer pomažu u tome da se uspešne preduzetnice istaknu dajući im u isto vreme i platformu da podele svoje priče, iskustva, izazove.
„Medijska pokrivenost konferencija povećava vidljivost ženskih lidera i njihovih biznisa. Konferencije i samiti pružaju mogućnost umrežavanja sa drugim preduzetnicima, mentorima… Događaji ovog tipa često nude praktične savete i strategije za prevazilaženje poslovnih izazova. Kolektivna energija i entuzijazam mogu biti inspiracija za učesnice da ostvare svoje poslovne ciljeve“, kaže sagovornica.
Takođe, ovakvi događaji prema njenom mišljenju, donose benefit ženama koje već imaju preduzetničko iskustvo, kao i onima koje su na pragu preduzetničkih voda.
Mila Litvinjenko kaže da lično nije osetila da joj je teže u biznisu zato što je žena i da se kroz sve ove godine uverila da u poslovnom svetu uspeh zavisi pre svega od stručnosti, upornosti, posvećnosti.
„Ženama može biti teže kada imaju porodične obaveze, kao što je briga o deci, organizacija kućnog života. Na Balkanu društvo često i dalje očekuje da žene biraju između karijere i porodičnih obaveza. Smatram da je to realnost koju mnoge žene prihvataju i podržavam te vrednosti jer verujem da je moguće uspešno uskladiti profesionalni i porodični život“, dodaje.
Takođe, veoma važnim smatra balans između privatnog i poslovnog života:
„Normalno je da se desi da po jedna strana prevagne ponekad, ali cilj je da što više budu u ravnoteži“, dodaje.
Kada je reč o ženama kao liderima, navodi da postoje različite karakteristike i da se stilovi liderstva među pojedincima uveliko mogu razlikovati bez obzira na pol.
„Na osnovu dosadašnjeg iskustva mogu da kažem za neke žene da poseduju visoku emocionalnu inteligenciju što im omogućava da reaguju na potrebe svojih timova. Žene pokazuju veću empatiju, sklone su inkluzivnom tipu liderstva, vešte su u multitaskingu i prilagođavanju različitim situacijama. Muški lideri imaju često stil usmeren na postizanje konkretnih ciljeva i rezultata. Često demonstriraju visok nivo samopouzdanja i odlučnosti što može inspirisati poverenje i poštovanje među zaposlenima. Uglavnom su skloni struktuiranom i sistematičnom pristupu upravljanju“.
Ističe da iako postoje tendencije koje se mogu primeniti i kod ženskih i kod muških lidera liderstvo više zavisi od individualnih veština, iskustvu i sposobnostima nego o polu.
Navodi da liderstvo zahteva neprekidno učenje i usavršavanje.
Litvinjenko kaže da iako postoje sektori u kojima žene tradicionalno imaju veću zastupljenost i uticaj – obrazovanje, nega, socijalni rad, medicina, ljudski resursi, marketing, komunikacije – ipak za nju je podela biznisa na muške i ženske sve manje relevantna u savremenom poslovnom svetu i trendovi idu ka većoj ravnopravnosti i integraciji sa fokusom na individualne sposobnosti.
Mila Litvinjenko upozorava da ipak razlike u zaradama između žena i muškaraca i dalje postoje u mnogim delovima sveta uključujući i Srbiju.
„Vaspitana sam da se gledaju postignuća i rezultati, a ne koji ih je pol ostvario. Takav način razmišljanja se nije promenio i primenila sam ga i na moju firmu gde oba pola imaju podjednake mogućnosti za napredovanje. Kada govorimo u širem smislu onda postoji niz strategija na kojima je važno raditi i omogućiti smanjenje razlika: otvorena politika plata, obuke i edukacija, podrška porodičnom životu, borba protiv diskriminacije. Rad na ovim područijima može doprineti stvaranju inkluzivnijeg radnog okruženja gde će svi imati jednake šanse za uspeh i napredovanje“, dodaje.
Mila kaže da je njeno mišljenje da je uspešna moderna žena ona koja je sposobna da balansira između različitih aspekata svog života, kombinujući profesionalni uspeh sa ličnim zadovoljstvom i društvenom odgovornošću.
„Njene osobine uključuju samopouzdanje, kontinuiranu želju za učenjem, liderstvo, empatiju, adaptibilnost, kredibilitet. Žena ne treba da gleda na druge žene kao na neprijatelje. Treba da gleda na žene kao na saborce i uzore bilo da se radi o primerima koje treba slediti ili izbegavati. Važno je tražiti pozitivne strane i vrednosti u drugim ženama, podržavati jedna drugu i učiti iz međusobnih iskustava. Jedino tako možemo zajedno napredovati i ostvariti veće uspehe“, poručuje Mila Litvinjenko.
Karte po promotivnim cenama mogu se nabaviti još samo danas na tickets.rs.
Paneli na Forbes Adria Power Women’s Summit-u biće organizovani na engleskom i jeziku Adria regiona. Za sve učesnike obezbeđen je simultani prevod.
BONUS VIDEO: Što vas očekuje na Forbes Women’s Summitu?