Svetska potražnja za električnim automobilima opada, te se u vestima svetskih medija moglo pročitati da je Fiatova fabrika u Torinu, gradu poznatom po automobilskoj industriji, privremeno obustavila proizvodnju, a da isti scenario čeka i neke druge pogone. U kragujevačkoj fabrici se ipak i dalje radi, ali serijska proizvodnja nikako da počne, iako je najavljena za oktobar. Prema poslednjim informacjama, proizvodnja bi mogla da počne i tek dogodine, u martu 2025. Iako nije zvanično saopšteno, moglo bi se zaključiti da je smanjena potražnja za vozilima na struju uzela maha.
Mada svetski mediji nisu mnogo pisali o tome šta će biti sa proizvodnjom električne Fiat grande pande u “Stelantisovom“ pogonu u Kragujevcu, činjenica da se proizvodnja u drugim fabrikama pauzira, nije ohrabrujuća.
Italijanski portal “Quattroruote” objavio je svojevremeno da se očekuje da će prvi serijski primerci “grande pande”, dakle ne pilot serija ili pretproizvodnja, iz kragujevačke fabrike izaći u novembru. “Stelantis”, s druge strane, nikada nije precizirao datum. Ranije se pominjalo da bi serijska proizvodnja mogla da startuje u oktobru, ali ne i kada tačno.
Čak je i predsednik Srbije Aleksandar Vučić izneo rok za početak serijske proizvodnje – kraj jula. Međutim, serijska proizvodnja nikako da počne.
Nedeljnik Radar nedavno je objavio da će serijska proizvodnja početi možda krajem ove godine ili čak u martu 2025.
Sami zaposleni nemaju nikakvu informaciju, čak ni kada bi okvirno ta dugo najavljivana serijska proizvodnja mogla da počne.
“Proizvodnja teče, ali to nije serijska proizvodnja. Svaki dan se radi, to je preteča serijske proizvodnje, ali mi nemamo informaciju o tome kada će ona i zvanično da počne. To treba da saopšti poslodavac, ja pretpostavljam da će to biti upriličeno, kao što su i ranije bili slučajevi”, kaže za Nova.rs Saša Đorđević, predsednik fabričkog sindikata.
Još letos, u drugoj polovini jula, domaći mediji objavili su da je u kragujevačkoj fabrici počela probna proizvodnja električnog modela “Fiat grande panda”, a tada je rečeno da je početak serijske proizvodnje planiran za dva meseca. Svečanosti povodom početka proizvodnje novog modela prisustvovali su Vučić i izvršni direktor “Stelantisa” Karlos Tavareš.
„Veliki je dan za Srbiju i Šumadiju, za celu Srbiju. Ovo će biti velika stvar za naš BDP. Osećam da će ovo biti sjajan i uspešan model“, rekao je tada Vučić.
Pre samog predstavljanja, mediji su krajem marta objavili da se “u narednim nedeljama” očekuje probna proizvodnja ovih automobila na električni pogon, te da će uskoro na ulicama naći “maskirani” modeli. Tada je dobro obavešteni izvor novinske agencije Beta reka da su sakrivanje izgleda novog modela i probna vožnja sa maskom praksa fabrike automobila.
Konkretno, Kragujevčani se sećaju da se i Fiat 500L uoči promocije vozio “maskiran” u okviru probne vožnje, tako da se ništa nije videlo, osim veličine automobila.
Još tada, krajem marta, objavljeno je da bi serijska proizvodnja električnog automobila u punom kapacitetu, u dve smene, trebalo da počne u oktobru.
Kada će ona konačno početi, pokušali smo da saznamo od „Stelantisa“, ali do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovore na pitanja koja smo im uputili.
Što se tiče cena, krajem novembra 2023. godine objavljeno je da će panda hibrid koštati 15.000, a električna oko 20.000 evra. U julu ove godine, izvršni direktor “Stelantisa” rekao je da će električni model koštati manje od 25.000 evra.
Inače, Vlada Srbije nudi subvencije u iznosu od 5.000 evra za kupovinu električnog automobila. Ovaj iznos, dakle, pokriva samo manji deo troškova.
Prema pisanju Radara, ali i stranih medija, u problemu se našla i fabrika „Mirafjori“ u Torinu, italijanskom gradu poznatom po automobilskoj industriji, koja je na četiri nedelje obustavila proizvodnju električnog fijata 500.
Radnici su poslati na plaćeno odsustvo.
S druge strane, u srpskom pogonu se uveliko spekuliše da je privremeno obustavljen prijem novih radnika. Interesantno je da je na julskoj promociji rečeno da će u fabrici raditi 2.000 ljudi. Tog dana ih je, piše Radar, na platnom spisku bilo 800, a sada ih je čak i nešto manje.
Podsećamo, italijanski “Stelantis” većinski je vlasnik fabrike automoila u Kragujevcu, dok manji udeo u vlasništvu pripada Republici Srbiji. To je regulisano Ugovorom o strateškom partnerstvu, koji je 2008. godine sklopila Vlada Srbije sa italijanskim Fijatom.
BONUS VIDEO „Srbija neće vratiti milijarde ako se fokusira samo na Stelantis – litijum je politički projekat“: Stručnjak o električnim automobilima
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare