Ispred zgrade Elektrovojvodine u Novom Sadu, mesecima unazad redovi su predugački, jer je sve više potrošača koji imaju žalbu na račun. Njima, naime, nakon nekoliko meseci neočitavanja brojila, stižu računi sa dugom koji u nekim slučajevima premašuje i 100.000 dinara, a najnoviji primer pokazuje da ogromni računi stižu i u stanove u kojima niko ne živi. U EPS-u, čini se, ne vide nikakav problem, jer se žalbe potrošača gotovo po pravilu odbijaju.

Agonija Vojvođana, pretežno Novosađana, sa strujom, nikako da se završi. Gotovo svakodnevno se redakciji portala Nova.rs javljaju čitaoci koji muče muku sa previsokim računima, očitavanjem brojila, EPS-om koji ne prihvata reklamacije… Ovoga puta, našoj redakciji obratio se Novosađanin Sava, koji kaže da potrošačima deluje da je situacija “beznadežna”.

EPS gužva za reklamaciju računa Foto:Nenad Mihajlović/Nova.rs

“Sve reklamacije se odbijaju uz neka nerazumna obrazloženja, a računi su nerealni, nepostojeći – fantomski dugovi iz prethodnog perioda, neočitavanje brojila mesecima i onda obračun svih tih kilovata u jednom mesecu, po plavoj i crvenoj zoni (skuplja tarifa koju plaćaju građani koji troše veću količinu struje, prim. aut)… Takvih računa je na desetine hiljada. Ispred Elektrovojvodine su nepregledni redovi već mesecima, hiljade i hiljade upućenih reklamacija putem imejla, prigovora putem portala EPS-a, telefonskih poziva… Na sve to, odgovorni u EPS-u su gluvi, đžaba dokazi, uplate, slike stanja brojila… Odgvor je uvek isti – ‘prigovor-reklamacija se odbija jer ne raspolažemo podacima’. Kamate se gomilaju, računi su iz meseca u mesec neispravni, plaćena dugovanja se pojavljuju nanovo iz meseca u mesec, prete izvršiteljima, isključenjima, sve u svemu – beznađe”, objašnjava Sava.

Kako kaže, ljudi su očajni, jer im EPS “dere kožu s leđa”, a mnogi plaćaju ogromne račune u strahu od gomilanja dugova i kamata, isključenja struje i izvršitelja. Zbog EPS-a koji ne uvažava žalbe osećaju se, kaže on, “kao u košmaru”. On napominje i da se građani žale zbog neispravnih računa, a ne zbog skupe struje.

PROČITAJTE JOŠ

Sava takođe navodi i nekoliko ličnih primera koji pokazuju agoniju Vojvođana.

Dugovi za kuće u kojima niko ne živi

„Na jednom mernom mestu, na kome već mesecima nema nikakve potrošnje, što EPS uredno konstatuje na svojim računima, potrošnja 0 KW, početkom godine sam uplatio 23.000 dinara da ne bih morao svaki mesec da brinem i uplaćujem onaj uobičajeni fiksni iznos što iznosi nekih 950 dinara. Sve do juna meseca je bilo u redu, stanje na brojilu nepromenjeno, izdaju račune bez potrošnje, umanje preplatu za tih 950 dinara“, navodi Sava.

Foto:shutterstock by Skart1976

On, međutim, dodaje da se na junskom računu niotkuda pojavio dug iz prethodnog perioda u iznosu od 13.000 dinara, te da volšebno nestaje sva njegova preplata.

„Ja odjednom dugujem tih 13.500 dinara + 950 dinara za taj mesec, umesto da sam u preplati 16.000 dinara. Pisao reklamaciju, dostavio račune i uplatnice kao dokaz, stanje brojila…Dobio odbijenicu, obrazloženje da ne raspolažu podacima. Jednostavno su mi ukrali novac. Ne treba nikakva pamet da se vidi da sam uplatio taj novac u januaru, da sam mesecima zbog toga u preplati i odjednom sve ovo… Ne prihvataju reklamaciju”, navodi Sava.

Dalje, on daje primer roditeljske kuće u kojoj niko ne živi. Na julskom računu za tu kuću pisalo je da je prethodno stanje 7.234 kilovata, baš kao i novo stanje, ali i da je potrošnja 560 KW. Postavlja se sasvim logično pitanje – kako je to moguće? Sava kaže da je pisao reklamaciju, dostavio račun i stanje na brojilu. Ponovo je, međutim, dobio odbijenicu u kojoj se navodi da EPS ne raspolaže podacima.

PROČITAJTE JOŠ

“Konstatovali su na računu da nije bilo promene stanja brojila, nema duga iz prethodnog perioda, a obračunali potrošnju od 560 KW. Greška je očigledna, ali one ne prihvataju reklamaciju sa obrazloženjem da ne raspolažu podacima”, kaže Sava.

Sava navodi i primer stana u kojem živi, a u kojem je julski račun stigao tek 26. avgusta, ali stanje brojila nije bilo očitano. Reklamaciju je poslao istog dana, kao i stanje koje je lično očitao 1. avgusta, ali odgovora nije bilo.

“Zatim je tek 25. septembra stigao račun za avgust sa očitanim stanjem. Obračunata je zbirno potrošnja za dva meseca – jul i avgust, te je zbog neočitavanja, veliki deo potrošnje naplaćen po plavoj zoni, odnosno po višoj ceni. Pisao sam prigovor, promptno dobio odbijenicu. Ponovo ne raspolažu podacima”, zaključuje Sava.

Šta mogu da rade oštećeni potrošači?

Dejan Gavrilović iz Udruženja za zaštitu potrošača “Efektiva” kaže za Nova.rs da odavno postoje problemi u domaćinstvima u kojima su zamenjena brojila. Konkretno, dva problema su ključna – ili stižu uvećani računi ili zbirni računi, nakon što neko vreme brojila nisu očitavana.

Foto: Privatna arhiva

Kada je račun jednostavno uvećan, građani prvo treba da uporede stanje brojila navedeno na računu i stvarno stanje potrošnje, koje se nalazi na brojilu u zgradi ili kući, a svako nepoklapanje treba navesti reklamaciju, koju svaki potrošač ima pravo da uloži. U njoj građani treba da navedu problem, objasne šta tačno nije u redu. Ukoliko EPS ne odgovori u roku od osam dana, građani imaju pravo da ga prijave Tržišnoj inspekciji.

A dok čekaju odgovor na reklamaciju, građani treba da plate nesporni deo računa, odnosno uobičajenu mesečnu potrošnju.

S druge strane, postoji i problem kada se brojila i po nekoliko meseci ne očitavaju, pa onda stignu uvećani računi.

“EPS u tom slučaju kaže da ne raspolaže podacima, jer brojila očitava druga, privatna firma. Ipak, potrošači plaćaju EPS-u, na računima piše i da se njima podnose reklamacije. EPS je dužan da isporučuje račune na kojima može da se prati potrošnja za 30 dana. To, naravno, ne znači da potrošači ne treba da plaćaju struju, ali ne znači ni da EPS treba zaostala očitavanja da stavi na jedan račun, pa da potrošača ‘otera’ u skuplju zonu”, kaže Gavrilović.

I u ovom slučaju, savetuje “Efektiva”, potrošači treba da se žale, odnosno da reklamacijom zahtevaju poništenje “zbirnog” računa i zahtevaju izdavanje odvojenih mesečnih računa, sa odvojenim vrednostima očitavanja. Ukoliko je potrošač sam očitavao brojilo, pa je o tome obaveštavao EPS u pisanom obliku, na ta svoja obaveštavanja treba da podseti. Ako obaveštenja o svojim očitavanjima nije slao, to treba da učini kroz reklamaciju.

Inače, redakcija portala Nova.rs pitala je EPS i Ministarstvo rudarstva i energetike kako planiraju da reše ovaj problem, ali do objavljivanja teksta nismo dobili odgovore na pitanja koja smo im uputili.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare