Rekonstrukcija brdskog puta u prestonici kineske provincije Šansi 2018. godine dovela je do otkrivanja drevne grobnice, ali arheolozi su o ovom otkriću javno progovorili tek nedavno.
Prema rečima Longa Žena, direktora Instituta za istraživanje drevnog grada Đinjang pri Institutu za zaštitu kulturnih relikvija grada Taiyuan, grobnica ima parove oslikanih figura sa obe strane ulaznih vrata, a zidne slike se protežu i unutar same grobnice. Na njima su prikazane svakodnevne scene, žene koje melju brašno pomoću kamena, muškarci koji prave testeninu, žene koje koriste pomorandže kao kante za vodu, kao i muškarci koji nogama udaraju čekiće kako bi usitnili pirinač.
Stručnjaci veruju da je grobnica pripadala muškarcu koji je umro 736. godine naše ere, u dobi od 63 godine, tokom sredine dinastije Tang (618–907). On je u grobnici sahranjen zajedno sa svojom suprugom.
Osam prikazanih scena naslikano je u stilu poznatom kao „figure pod drvetom“, koji je bio popularan u to vreme. Kao što i sam naziv sugeriše, taj umetnički pristup prikazuje svakodnevne aktivnosti pod slikovito oslikanim drvećem. Ove slike pružaju svež uvid u život i svakodnevne obaveze tokom dinastije Tang.

Sve figure prikazane na zidovima grobnice pripadaju han etničkoj grupi, osim jedne. Na jednoj slici nalazi se lik muškarca svetle, plave kose i brade.
Profesor istorije sa Univerziteta Zapadni Mičigen, Viktor Sjong (Victor Xiong), koji nije učestvovao u istraživanju, izjavio je za Live Science da lik „Zapadnjaka“, prikazanog kako vodi kamile, verovatno predstavlja osobu iz Centralne Azije.
„Na osnovu crta lica i stila odeće možemo zaključiti da je reč o Zapadnjaku, najverovatnije o Sogdijancu iz Centralne Azije“, rekao je Sjong.
Sogdijanci su živeli na području današnjeg Tadžikistana i Uzbekistana i bili su vrlo aktivni trgovci duž Puta svile.
Zidne slike prekrivaju čitavu grobnicu, osim poda. Prema pisanju South China Morning Posta, umetnički stil podseća na druge murale iz perioda Tang dinastije, snažne konture, jednostavne senke i dvodimenzionalni prikazi.
Žen smatra da je stil vrlo sličan onom iz grobnice Vang Šencija, važnog zvaničnika iz kasnog 9. veka, tokom pada Tang dinastije i uspona dinastije Song, što upućuje na mogućnost da je isti umetnik radio na oba dela.
Pored zidova, čitava grobnica, kapije, hodnici i postolje sa kovčezima, bila je oslikana. Kupolasti plafon odudara od ostatka dekoracije i prikazuje zmaju sličnu figuru. Na ulazu se nalaze oslikani čuvari u žutim haljinama sa mačevima oko pojasa.
Ostale scene prikazuju ženu u šarenoj haljini koja vodi četiri konja, dok pored nje stoji muškarac sa bičem. Na drugim mestima muškarci i žene drže kutije ili ceremonijalne posude, dok je starac prikazan u više scena, kako se pruža ka zmiji, nosi sekiru i drva ili drži pehar. Tu su i brojne slike drveća, cveća, planina i domaćih životinja.
Većina figura u grobnici predstavljaju iste dve osobe, što arheolozi tumače kao prikaz vlasnika grobnice, muškarca i njegove supruge.
Profesor Sjong za Live Science ističe da murali prikazuju do sada neviđene primere svakodnevnih poslova iz perioda dinastije Tang, a pošto su figure najverovatnije vlasnici grobnice, slike verno oslikavaju njihov život, navike i zanimanja.
Ipak, prisustvo „Zapadnjaka“ sa plavom kosom i bradom unosi dozu misterije u inače miran i domaćinski prikaz života davno preminulog para.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare