Aktuelno posebno u doba krize.
Inflacija se meri time koliko su skočile cene robe i usluga tokom određenog vremenskog perioda i to je ekonomski pojam o kojem se najčešće govori kada se priča o cenama.
Manje se govori o tzv. šrinkflaciji, terminu nastalom od engleske reči „shrink“ što znači smanjenje, a odnosi se na to da kompanije i brendovi vremenom smanje zapreminu/količinu određenog proizvoda, pri čemu zadrže istu cenu.
Dobar primer za to su čokolade od 90 grama, koje izgledaju kao da imaju 100 grama i prodaju se po punoj ceni.
Međutim, tu nije kraj. Ono što i sada primećujemo u pojedinim restoranima, čak i u Srbiji, jeste da istovremeno smanjuju porciju, a podižu cenu. Dakle, tu dolazi do duplog udara za potrošače.
Ono što je problem sa šrinkflacijom je činjenica da ta promena nije baš tako očigledna.
Restorani se neretko brane stavom da je sve poskupelo, te da su i oni morali da podignu cene za nekoliko desetina dinara po proizvodu, dok što se tiče količine – teško je ući u trag tim kalkulacijama i taktikama.
Čak i pre ove krize šefovi kuhinja su imali ideje kako da porciju učine većom jer je u glavama potrošača jelo koje izgleda veće – u startu vrednije, bolje. Zapravo, oni kvalitet obroka i cenu neretko mere u odnosu na količinu na tanjiru.
Godinama su kuvari koristili fenomen poznat kao iluzija Ebbinghaus, kako bi pomerili prividnu veličinu porcije u jednom ili drugom pravcu. Poslužite jelo na malom tanjiru i izgleda veće; stavite istu hranu u sredinu mnogo većeg tanjira, i porcija automatski deluje manje, piše Telegraf.
Ali ova iluzija ne važi samo za restorane – koriste je i drugi trgovci, s tim što je u proteklom periodu najviše skočila cena salata i predjela u restoranima.
BONUS VIDEO: Vlasnik restorana traži po evro svojim mušterijama: Za njega je energetska kriza pitanje života i smrti