Osavremenjena verzija romana “Idiot” Fjodora Mihailoviča Dostojevskog, u adaptaciji Vladimira Tabaševića i režiji Ivice Buljana, premijerno je izvedena 20. februara u Beogradskom dramskom pozorištu (BDP), uz dug aplauz publike koja je u likovima te teške tročasovne drame, koja daje sociološki prikaz današnjice, mogla i sama da se prepozna.
Već u prvoj sceni je jasno da je Buljan pružio, kako je i sam rekao, savremeno čitanje čuvenog romana Dostojevskog iz 19. veka – knez Miškin konstatuje da bi zbog sudbine Nastasje Filipovne danas “gorele društvene mreže”, piše „Seecult“.
Luka Grbić “pravi” je Miškin, a lik Nastasje Filipovne, koju igra Jana Milosavljević, dat je “iz kontre” – umesto raspusne lepote, njen lik karakteriše muka koja dolazi iznutra.
Predstava je praktično bez pauze – između dva dela, iako se spušta zavesa i pale svetla, na scenu izlazi Milutin Milošević, koji igra generala. Izlazeći zapravo iz tog lika, izgovara esej Tabaškovića o tome kakvi su ugledni ljudi bili u 19. veku, a koji su to danas. Povlačeći paralelu između vremena u rasponu od dva veka, daje kritički društveni komentar – sociološku sliku današnjice, društvenih odnosa, hijerarhije, opsednutosti materijalnim vrednostima…
Težina predstave očitava se u sudaru dobrote i saosećajnosti kneza Miškina sa jedne i ostalih likova sa druge strane, ljudi sa manama svojstvenih ljudskoj prirodi, koje je moguće razumeti ili prepoznati se u njima.
Predstavu čine zapravo uprizorene rasprave na određene teme, uključujući i to koliko je dragoceno zdravlje – kroz priču lika koji ima tuberkulozu, smrtnu bolest u vreme nastanka romana Dostojevskog. Dao bi sve što ima samo da je zdrav.
Glavni element scenografije, koju potpisuje Aleksandar Denić, predstavlja ogroman svetleći krst napravljen od mobilnih telefona i slot mašina. Cela radnja se i odvija ispod tog krsta. Ostatak scenografije čini veliki broj barskih stolica, koje likovi u trenucima svađa, tuča i strasti prevrću.
Efektan je kraj predstave, kada Rogožin (Nedim Nezirović) ubija na simboličan način Nastasju, čitajući iz telefona pesmu koja je Tabaševićeva poetska verzija pitanja knezu Miškinu – da li je istina da je rekao da će svet spasiti “lepota”.
U predstavi igraju i: Aleksandar Jovanović, Bojana Stojković, Vesna Čipčić, Iva Ilinčić, Milan Zarić, Milan Kolak, Miloš Petrović Trojpec, Mirjana Karanović, Milutin Milošević, Nikola Malbaša i Tamara Aleksić.
Prema rečina Tabaševića, “savremenost koju živimo vapi za knezom Miškinom naših dana”.
“Kakva bi sudbina danas snašla tu naivnu, iskrenu dobričinu? Koje visoke krugove bi on zgražavao svojom nepromišljenom srdačnošću? Njegova idealna dobrota, samo je okrutnost za njegovo društveno i emotivno biće. Dostojevski je sa ironijskim otklonom svoj najlepši književni lik nazvao idiotom, a danas je takva ironijska distanca nemoguća: idealno dobar čovek današnjeg sveta, zaista jeste idiot, maloumnik vredan sažaljenja. On je neko ko bi bio prezren zbog toga što se usudio da svima naočigled upražnjava vrline koje društvo zapostavlja, a koje, to isto društvo – deklarativno zastupa i uzdiže. Doslovan i dosledan, knez Miškin je idiot zbog toga što ne može da ne bude iskren, duševan i blag. Koga od nas nije snašla ta nezgodna okolnost da ispašta baš zbog onog najboljeg u sebi? Zbog najboljeg u nama, najviše se moramo pravdati. Možda su ipak vremena idiotska”, naveo je Tabašević u predgovoru.
Tekst je urađen prema prevodu Jovana Maksimovića. Kostimografkinja je Ana Savić Gecan, kompozitor Mitja Vrhovnik Smrekar, dok scenski govor potpisuje dr Ljiljana Mrkić Popović.
Prve reprize „Idiota“ su 21. i 22. februara na Velikoj sceni BDP-a.
Bonus video: Irena Popović Dragović, autorka opere „Deca“: Ispunjena sam osećanjem čiste sreće