Nebojša Bradić Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Beogradska premijera predstave “Ućutkivanje Sokrata”, po tekstu Hauarda Brentona i u režiji Nebojše Bradića, biće održana 11. oktobra u Bitef teatru.

Drama je realizovana u koprodukciji sa Centrom za kulturu Tivat, gde je i prvi put izvedena 22. avgusta u okviru Festivala mediteranskog teatra “Purgatorije”.

Brenton dramu smešta u antičku Atinu, u vreme kada je demokratija bila još krhka, a postavljanje pitanja “smrtni greh”. Nemogućnost da isključi kritički duh, Sokrata je tad odvela na gubilište. Iako govori o dobu pre nove ere, “Ućutkivanje Sokrata” neupitno referiše i na sadašnje vreme, kad se i dalje ne zna šta je pravda, da li je važnije javno ili privatno, kako se demokratija može sačuvati od populizma.

Predstava Ućutkivanje Sokrata Foto: Bitef Teatar

U predstavi igraju Bojan Dimitrijević, Jelena Stupljanim, Sanja Ristić Krajnov i Jugoslav Krajnov. Reditelj Bradić istakao je na današnjem susretu sa medijima da je tekst odabrao, jer smatra da i te kako ima šta da kaže o vremenu u kojem živimo danas.

Marina Vukasovic Medenica, Jugoslav Krajnov, Sanja Ristić Krajnov, Nebojša Bradić, Jelena Stupljanin i Bojan Dimitrijević Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

– Ovaj komad najviše govori o demokratiji, o situaciji u kojoj je čitav svet, kada se suočavamo sa pretećim talasima populizma i svim nevoljama koje to donosi. Izbor Bitef teatra da na repertoaru ima ovu predstavu čini mi se pogodan, jer smo svedočili Bitef festivalu koji je pokazao kako pozorišni autori traže paralele između antičkog i ovog vremana pokušavajući da na taj način uđu u dijalog i progovore o svemu što nam se događa. Ovaj tekst je nastajao kada su se u svetu dešavale mnoge stvari slične onom dobu u kojem je Sokrat živeo – Bregzit, pandemija, ratovi… I tada je demokratija bila krhka kao danas – kazao je Bradić ističući da vredi ispričati ovu storiju o Sokratu, hrabrosti, dostojanstvu, stradanju, ali i ostajanju pri svojim uverenjima do kraja.

Nebojša Bradić Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Sokrata tumači Bojan Dimitrijević, koji je priznao da lik prevazilazi glumca u svakom aspektu i da se suočio s gotovo nemogućom misijom.

– Suočivši se sa tako moćnim karakterom i filozofom, susreo sam se sa svim svojim ograničenjima. Zaista je teško pokušavati da otkriješ u sebi čoveka čije misli su protkane kroz celu istoriju, a njegovo delo, bez ijedne napisane reči, je vredno i dve hiljade godina kasnije. Nadam se da ćete, kao i mi, uživati u ovom fantastičnom komadu, koji, nažalost, govori o tome kako se mnoge stvari nisu promenile, a čak su i postale mnogo gore – kazao je Dimitrijević.

Bojan Dimitrijević Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Upitan da li vidi Sokrata u današnjem društvu, rekao je da ne, jer je “nehumani kapitalizam napravio sebičnjake koji misle na sebe i ne gine im se za ono u šta veruju”.

– Jelena (Stupljanin) mi je rekla da Sokrata vidi u aktivistima, u Goranu Markoviću… Možda je u pravu… Ali ne na način na koji je bilo u to vreme.

Stupljaninova, koja tumači Sokratovu ljubavnicu, istakla je da se, poput mnogih žena u to vreme, o njoj ne zna mnogo.

– Pozivi da radimo ovakve komade mi daju snagu i samopouzdanje da sam na dobrom putu i kao žena i kao glumica. Ova uloga me je nadahnula. O Aspaziji se govori da je bila jaka, moćna, ali i opasna. A zašto opasna? Zato što je govorila istinu bez zadrške. Ta istina je dolazila od marginalizovane, u mnogim zemljama i danas potlačene – žene. Ovaj komad je aktuelan i važan, jer će ljudima koji imaju potrebu mnogo toga da kažu, dati vetar u leđa da to i učine. Zahvalni smo što imamo priliku da je izvedemo – kazala je glumica.

Jelena Stupljanin i Bojan Dimitrijević Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Sanja Ristić – Krajnov igra Ksantipa, suprugu Sokrata koja je prema njenim rečima predstavljena kao zla žena, goropadna, rastrgnuta između dva principa – porodice i politike, muškarca, aktivizma.

– Ne verujem da je ijedan čovek samo loš ili samo dobar. Tako se i Santifa nalazi između dva principa. Uvek se, kada je reč o ženi, postavlja pitanje da li je ovo ili ono i ne razmišlja se o tome da može biti i jedno i drigo.

Jugoslav Krajnov tumači dva lika “iz naroda” – trgovca i pripadnika najnižeg sloja, čuvara u zatvoru:

– Pitanje je koliko su oni hrabri, koliko misle da su hrabri, a koliko smo mi to zaista. Svakodnevno to pitanje postavljam sebi i nisam siguran da bih kao Sokrat u ovom našem društvu mogao da izdržim ni nedelju dana. Verovao je u slobodu, moral, veru, poštenje, empatiju, a toga je sve manje danas. Voleo bih da je drugačije.

Marina Vukasovic Medenica, Jugoslav Krajnov i Sanja Ristić Krajnov Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Kostimografkinja je Marina Vukasović Medenica, kompozitorka Aleksandra Vrebalov, scenski govor Dijana Marojević. Dizajner svetla je Radomir Stamenković, dizajner zvuka Zoran Jerković.

Bonus video: Nikita Milivojević zatvorio Bitef

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar