Na najznačajnijoj smotri savremene umetnosti, Venecijanskom bijenalu, učestvuje čak 80 zemalja, a Paviljon Srbije danas otvara vrata izložbom Vladimira Nikolića "Hod po vodi".
Čak 80 zemalja učesnica, 213 umetnika i 31 događaj – ovako bi se u brojkama mogao opisati jedan od najznačajnijih događaja u svetu savremene umetnosti – Venecijansko bijenale, koje se, posle pandemijom iznuđene pauze, ponovo održava pod sloganom „Mleko od snova“.
I dok se na 59. Međunarodnoj izložbi savremene umetnosti pet zemalja premijerno predstavlja (Kamerun, Namibija, Nepal, Oman i Uganda), decenijama tradicionalni učesnik – Srbija danas otvara svoj Paviljon u Veneciji izložbom „Hod po vodi“ Vladimira Nikolića.
Zašto „Mleko od snova“? Ovaj slogan umetnička direktorka Bijenala Ćećilija Alemani pozajmila je od nadrealističke meksičke slikarke i književnice Leonore Karington, koja je opisivala magični svet u kojem se život konstantno preobražava kroz prizmu imaginacije.
– Izložba nas vodi na imaginarno putovanje kroz metamorfoze tela i definicije čovečnosti – istakla je Ćećilija Alemani, preciziravši da je stoga izložba 59. Bijenala posebno fokusirana na tri teme: predstavljanje tela i njegove metamorfoze, odnos pojedinca i tehnologije, i povezanost tela i Zemlje. Osim glavne, međunarodne izložbe, Bijenale podrazumeva i postavke u nacionalnim paviljonima u Đardinima i Arsenalu, kao i na drugim gradskim lokacijama, uz brojne prateće programe, a dobitnice Zlatnog lava za životno delo su umetnice Katarina Frič i Sesilija Vikunja.
Samostalnu izložbu Vladimira Nikolića „Hod sa vodom“, čija je kustoskinja Biljana Ćirić a komesarka Maja Kolarić, otvoriće danas s početkom od 11.30 časova u Paviljonu Srbije Maja Gojković, ministarka kulture i informisanja.
Srpska delegacija, po dolasku u Veneciju, utiska je da je ovo Bijenale potpuno drugačije od svih prethodnih, zbog posledica pandemije i trogodišnjeg čekanja:
– Na prvom pres susretu u Veneciji imali smo odlične reakcije medija na to kako izgleda Paviljon Srbije i kako je urađena prezentacija. Mislim da je čitav srpski Paviljon refleksija krize našeg vremena, ali i civilizacijska refleksija na to kako biti drugačiji čovek u svetu koji se polako stvara ispred nas. Kao tim koji je radio na Paviljonu jako smo zadovoljni prezentacijom od same izložbe, do knjige – sumira, uoči otvaranja, prve dojmove s Bijenala Biljana Ćirić.
Pred publikom u Veneciji naći će se dva rada Vladimira Nikolića „800m“ i „Dokument“, koji potcrtavaju zadatu temu – odnose sa tehnologijom i prirodom, s tim što je u ovom slučaju u pitanju voda kao osnovni deo naših tela, ali i voda kao prostor povezivanja, ne razdvajanja.
Ta dva nova rada, koje umetnik predstavlja, donose dva dominantna formata slikarstva – vertikalni i horizontalni, kao i dva različita skupa odnosa. I dok je jedan pogled izdaleka, mentalno distanciran, u drugom je telo posmatrača postavljeno kao deo slike bez ikakve udaljenosti od nje…
Sam Vladimir Nikolić, govoreći pre nekoliko meseci o svom dosadašnjem opusu za RTS, istakao je da su njegovi radovi uvek reakcija na situaciju u kojoj se našao kao umetnik:
– Kada sam počeo intenzivno da izlažem na međunarodnoj umetničkoj sceni odmah sam video taj stereotip u koji vas smeštaju. Teško mi je padalo insistiranje na balkanskom identitetu koji je potpuno negirao modernističko nasleđe iz 20. veka – reči su umetnika, koji smatra da slika danas generiše kapital:
– Danas sliku ne gledate sa distance, više niste posmatrač, već klijent. Sliku koristite, dodirujete, i slika je iz stanja reprezentacije prešla u stanje interfejsa. Živimo u prostoru slike, potpuno smo poništeni kao telesna bića. Slike su postale važnije od onoga što predstavljaju. Gubi se razlika između slike i stvarnosti. A to nije dobro ni za stvarnost, ni za sliku i svojim radovima insistiram na tome da ta razlika opstane.
Predstavljajući svoje delo na Bijenalu Vladimir Nikolić ga je opisao kao ambijentalnu instalaciju:
– To su video projekcije, a ja volim da ih zovem monumentalnim slikama, jer su ogromne veličine. Oba rada su snimci čiste realnosti koja je dovedena u stanje geometrijske apstrakcije. To je najredukovanija slika stvarnosti koju sam mogao da zamislim i izvedem. Ti radovi su naslonjeni na moju umetničku praksu, na nešto čime sam se poslednjih deset godina bavio, a to je dijalog sa istorijom slike i istorijom umetnosti.
Izložba „Hod po vodi“ u Paviljonu Srbije u Veneciji trajaće do 27. novembra.
Prošlo, 58. Venecijansko bijenale, na kojem je Srbiju predstavljao Đorđe Ozbolt, održano 2019. godine, zabeležilo je rekordnu posetu. Čak 600.000 posetilaca „sjatilo“ se na najstariju i najznačajniju izložbu vizuelne umetnosti. Međutim, slogan prošlog Bijenala „Da živite u zanimljivim vremenima“ kao da je anticipirao ono što će zadesiti sve koji mesec kasnije – pandemiju, ali i sam kraj manifestacije. I dok je na centralnoj izložbi predstavljeno 79 umetnika, uz 90 nacionalnih paviljona samu završnicu Bijenala obeležila je velika poplava. Samo da opet ne bude poplave…
Bonus video: Izložba Ervina Vurma u MSUB