Pre tačno 45 godina Frensis Ford Kopola stigao je u Kan kako bi svetu premijerno prikazao još nezavršenu verziju filma "Apokalipsa danas". Ali, slavni reditelj, koji je do tada već potpisao klasike kakvi su "Kum I" i "Kum II" ili "Prisluškivanje", ovenčano Zlatnom palmom pet godina ranije, susreo se uoči dolaska na Kroazetu s nimalo blagonaklonim medijskim izveštavanjem.
Reditelj je sa „Apokalipsom danas“, tom unikatnom sagom o Vijetnamskom ratu, zbog više sile, a potom i negativne pompe u medijima, finansijski „tonuo“. Toliko da je Frensis Ford Kopola bio prinuđen da proda kuću, automobil, a čak je posegnuo i za novcem stečenim od dva nastavka „Kuma“ da bi pokrio sve troškove, potom i dugove.
Od početka „Apokalipsu“ su pratili silni problemi… Harvi Kajtel, kojem je bila poverena glavna uloga, dobio je otkaz samo nekoliko dana nakon početka snimanja, a Martin Šin, koji ga je zamenio, doživeo je, umalo fatalni, srčani udar. Takođe, udari tajfuna uništili su gotovo kompletnu scenografiju, a snimanje je, umesto planarnih šest nedelja, trajalo čak 16 meseci. Dakle, sve je vodilo katastrofi.
No, na kraju je ishod bio posve drugačiji. U istom tom Kanu „Apokalipsa danas“ osvojila je Zlatnu palmu za najbolji film, a danas se smatra jednim od najboljih filmova svih vremena.
– Bilo nas je mnogo. Imali smo pristupa neverovatnoj količini novca, opreme i malo po malo postali smo ludi – iskren je bio svojevremeno Kopola pričajući o ovom danas klasiku.
A uoči večerašnje premijere na Kroazeti, u okviru Glavnog takmičarskog programa „Megalopolisa“, Kopolinog filma života, kako ga je nazvao, s obzirom da već četiri decenije pokušava da ga realizuje i na koncu je uložio sopstvenih 120 miliona dolara u ovaj epski spektakl, postavlja se pitanje da li će se, 45 godina kasnije, ponoviti ista priča? Sličnosti je onoliko…
Sinopsis „Megalopolisa“, tako dugočekanog i stvaranog ostvarenja, kazuje da je posredi rimska epska bajka koja je smeštena u izmaštanu modernu Ameriku, a ispituje teme pohlepe i idealizma. No, poput „Apokalipse danas“ film poslednjih dana prati negativna medijska kampanja. Tokom snimanja filma, u kojem igraju Adam Drajver, Đankarlo Espozito i Natali Emanuel, vladao je, navodno, potpuni haos. Reditelj je konzumirao marihuanu na setu, glumci i ostali članove ekipe bili su prinuđeni da ga čekaju satima i satima… Ponašao se neprikladno prema ženama statistima na setu, izvestio je pre neki dan „Gardijan„.
Reditelj, koji ima 85 godina, nezvanično, u tom tekstu britanskog dnevnika optužen je za seksualno uznemiravanje. Pokušao je, naveo je „Gardijan“, da poljubi neke od žena koje su statirale, a pride bile obnažene za potrebe snimanja… Iako su ga, nakon ovih eksplozivnih navoda, branili producent filma Daren Dmitri, kao i glumica Natali Emanuel, Kopola, koji je maltene do juče važio za glavnog favorita za Zlatnu palmu u Kanu, sad je daleko od toga…
Ali, i pre nego što je „Gardijan“ objavio tu priču, Kopolu su već „povlačili po blatu“. Naime, napravio je prošle nedelje specijalnu projekciju u Los Anđelesu za čelnike holivudskih studija i neke kolege. No, to je neslavno prošlo. Jedan od onih koji su joj prisustvovali opisao je epski spektakl kao „teško sranje“, a bilo je i onih koji su „Megalopolisu“ zamerili da nema nikakav umetnički, ni komercijalni potencijal.
A, da li će Kan ponuditi iskupljenje Kopoli, kao onomad „Apokalipsi“? I da li će, kao mnogo puta ranije, Kopola uspeti da se uspešno odbrani od svake skepse, napada… Ili će se, posle večerašnje svetske premijere, „Megalopolis“ pretvoriti u katastrofu koja je, pred kraj karijere, ukaljala opus Frensisa Forda Kopole? A pride ga je koštala čitavo bogatstvo?
Kopola je, pričaju insajderi iz sveta kinematografije, isprva nameravao da se sam bavi prodajom filma, bez posrednika, odnosno agenta za prodaju. Nedavno je, izveštavaju američki mediji, raskinuo saradnju s kreativnom agencijom CAA, a otpustio je i ličnog agenta. Međutim, nakon specijalne projekcije za čelnike filmskih studija u Los Anđelesu, dakle onih koji se ne bave kupovinom, niti distribucijom blokbastera Kopola je počeo da radi s međunarodnom kompanijom „Goodfellas“. I uoči starta 77. Kanskog filmskog festivala, koji je počeo u utorak, ova kompanija uspela je da proda „Megalopolis“ u nekoliko zemalja, među kojima je i Francuska. No, ona ne uključuje strimovanje filma na najpopularnijim platformama, zbog čega je cilj da se sklope novi ugovori u Kanu.
I dok je priča koju je obnarodovao „Gardijan“ samo izazvala glavobolju Kopoli, kupci u Kanu, doduše neki od njih, smatraju da to neće uticati na mogućnost da američki distributeri otkupe „Megalopolis“.
– Nema to veze. Bilo je tokom snimanja nekog „starovremenskog“ ponašanja, koje je danas neprihvatljivo. Međutim, film će ostati ili propasti, ne zbog onog što se dešavalo na snimanju, već zbog svojih dostignuća ili mana – priča jedan neimenovani poznavalac prilika.
Kopola, kako javlja „Varajeti“ s Kroazete, u Kanu traži distributera koji bi film pustio u svetske bioskope u poslednjem tromesečju godine, kad uveliko kreće trka za nominacije za nagrade Zlatni globus, Baftu, Oskara… I dok bi Kopola preferirao kompaniju A24, neki nezavisni distributeri, nakon specijalne projekcije, nisu zainteresovani za film, smatrajući, navodno, da ostvarenje nema potencijala za nagrade i da je doajen kinematografije isuviše zahtevan partner. No, ako spusti cenu za distributerska prava za Ameriku, možda će „Megalopolis“ postati atraktivniji naslov dustributerima.
Zanimljivo je da nekim kupcima na kanskom marketu nimalo ne smeta negativna kampanja kojoj je Kopola izložen poslednjih dana u medijima. Neki spekulišu da će, zbog toga čak lakše biti otkupljen.
– Sve je išlo tako da je organizovana glupa projekcija za one koji, zapravo, ne kupuju filmove. Ne bi oni znali da li je to Bertolučijev ili ma čiji film da im neko to nacrta. I sad zato film „vreba iz prikrajka“. A to je svima izazovno – rekao je američkom magazinu jedan distributer, koji je želeo da ostane anoniman.
A Kan, kao mesto poznato po publici istinski zaljubljenoj u kinematografiju, možda će daleko toplije prigrliti „Megalopolis“ od onih na takozvanoj projekciji za čelnike filmske industrije. No, nakon večerašnje premijere Kopolu čeka još jedan „okršaj“. Naime, za sutra je zakazana zvanična pres konferencija na Kroazeti i teško da će izbeći pitanja o problematičnom ponašanju tokom snimanja filma. Od rediteljeve reakcije zavisi, možda, i to kako će se postaviti američki distributeri.
Ali, ako se vratimo nekoliko decenija unazad ispostavlja se da se, posle svega, Kopola poslednji smejao. Iako su ga neki kritičari ocrnili, film „Apokalipsa danas“ je, kako su godine prolazile, samo rastao u očima svih. I odavno je u analima kinematografije, u svim izborima najboljih svih vremena… Kan je, na vreme, sve prepoznao. Uostalom, „Apokalipsa danas“ ovenčana je Zlatnom palmom 1979. godine. Možda ista sudbina čeka i „Megalopolis“.
Ili da možda zaokružimo sve s onim što je za „Varajeti“ rekao jedan vrsni poznavalac kako industrije, tako i čitave epopeje zvane „Megalopolis“:
– Frensis Ford Kopola se sad istinski zajebava s industrijom koja ne voli rizik. Ovo je Kopola koji ruši moderni hram Holivuda!
Bonus video: Filmski festival u Kanu
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare