Namera mi je da u narednom periodu vratim festival na stare staze uspeha i međunarodnog značaja. Fest ćemo repozicionirati ne samo u terminskom, nego i u suštinskom smislu - poruka je novog programskog direktora našeg najuglednijeg filmskog festivala Miroslava Mogorovića.
Na poslednjoj sednici Odbora Međunarodnog filmskog festivala Fest doneta je odluka o angažovanju saradnika na pripremi 53. izdanja ovog festivala koje je, s tradicionalnog termina – kraj februara i početak marta – pomereno na kraj septembra i početak oktobra, s tim što tačan datum još uvek „visi“.

Odbor je odlučio da se kao saradnici na pripremi 53. Festa angažuju Miroslav Mogorović – na poziciji savetnika za programsku koncepciju i Ivan Aranđelović, kao saradnik na selekciji programa. Ovu odluku potpisao je predsednik Odbora Festa – Dušan Kovačević.
Novi programski direktor Miroslav Mogorović je iskusan filmski producent i organizator brojnih festivala, među kojima je i predstojeći Palićki, koji je karijeru u organizaciji međunarodnih filmskih smotri upravo započeo na Festu 1995. godine, dok je novi selektor Ivan Aranđelović trenutno gost urednik Filmskog programa u Kulturnom centru Beograda.

I dok je do skoro Skupština grada imenovala selektore i umetničke direktore kulturnih manifestacija, sada je taj zadatak poveren umetničkim odborima. I Odbor Festa u kojem su, pored Kovačevića, i Miloš Đukelić, Ivica Vidanović, Kristina Milinčić i Darja Bajić našao se pred nimalo lakim poduhvatom – da u kratkom roku iznađe personalna rešenja zadužena za kreativno oblikovanje našeg najuglednijeg festivala, s obzirom da je još od prošlog decembra Fest bez umetničkog rukovodstva. O tome svedoče i reči člana Odbora Festa, inače reditelja, producenta, vlasnika kompanije „Red production“ i pokretača programa „Fest pro“ Miloša Đukelića za Nova.rs:
– Odbor je, u odnosu na ranije, sada telo koje predlaže i imenuje saradnike na selekciji programa. Mislim da je to napredak koji daje veći značaj odboru, odnosno filmskoj struci u odnosu na političke odluke. Naravno, nimalo lak posao je tek pred nama. Ne samo da sačuvamo Fest, nego i da ga unapredimo. Mislim da je za početak bitno potvrditi termine održavanja festivala u saradnji sa Sava centrom, što pre izaći u javnost sa programom i gostima i izboriti se za adekvatan budžet, što je u ovom trenutku i najbitnije za dostojanstven događaj – napominje Đukelić.
Član Odbora Festa pozdravlja izbor Miše Mogorovića i Ivana Aranđelovića za programskog direktora, odnosno selektora programa:
– Imaće moju profesionalnu i ljudsku podršku i kao člana odbora, i kao filmskog profesionalca, ali i nekoga ko je i porodično vezan za Fest (sin Nebojše Đukelića, višegodišnjeg selektora festivala, prim.aut.). Drago mi je da su novoizabrane kolege pune entuzijazma, da nam se vizije festivala poklapaju i da shvataju i značaj kontinuiteta ne samo Festa, nego i programa „Fest Pro“ koji sam pokrenuo. Insistiraću da se uključe serije kao deo ili zaseban program našeg festivala. Napravićemo panele i radionice o veštačkoj inteligenciji i uticaju na film i televiziju. Fest nije samo mesto prikazivanja filmova nego i centralna filmska i kulturna manifestacija koja mora biti kuća za sve naše filmske autore i radnike i studente koji su budućnost kinematografije. Naravno cilj je vratiti publiku kojoj je Fest uvek bio, ne samo prozor u svet, nego i događaj koji formira ukus ali i ima značajnu društvenu funkciju. Bez Festa, Bitefa i Bemusa nema građanskog Beograda i Srbije – poručuje Miloš Đukelić.

Kad je, usred studentskih protesta i blokada, doneta odluka o odlaganju 53. Festa odbor ovog festivala saopštio je da su održavanje smotre pomerili na jesen „uvažavajući realnost gde bi pravljenje svečarske atmosfere i ignorisanje svega što se dešava oko nas ugrozilo integritet i renome festivala, poseta festivalu bila manja, a dolazak međunarodnih gostiju upitan“.
A da li je sada, četiri meseca od odluke da se Fest odloži za jesen situacija u zemlji drugačija? Novi programski direktor Miroslav Mogorović smatra da novi termin, iako još uvek nije tačno definisan, „donosi šansu za aktuelnije filmove, kvalitetnije goste i pozitivan uticaj na domaću i regionalnu kinematografiju“. No, po sudu filmskog kritičara Zorana Jankovića u odnosu na mart ništa sada u Srbiji drugačije – nije.
– Moj lični stav po pitanju svih manifestacija iz oblasti visoke, više i popularne kulture je isti – u ovom trenutku ozbiljnih, i možda i korenskih, potresa u društvu, sve treba da stane, i sačeka život ovde sa više smisla i više pravičnosti, tim pre što nam ovi meseci pokazuju da je dosta toga važnije od filmova, koncerata, pozorišnih predstava, likovnih programa, a sve pomenuto ima i tu, uvek zgodnu, svrhu brzog i lakog obezbeđivanja privida normalnog i života na nivou zajednice lišen trvenja i previranja – podseća za Nova.rs Janković.
No, ako uzme u obzir potrebe, kako kaže, pretpostavljene većine ma s kog dela ideološkog spektra dolazila, dobro je što je ponovo pokrenuta priča o Festu, održao se festival u septembru, oktobru ili kasnije.

– Dobrom delu gledateljstva je Fest neophodan kao dovoljno jasno i precizno predočena smernica na temu stanja stvari u svetskom i ovdašnjem filmu, te filmske manifestacije, naročito one uvreženije i voljenije ili, pak, posebnije, treba negovati i u nevreme. U tom smislu, dobra je vest što se pomenutih zaduženja prihvatio delatnik iz struke i sa očiglednim iskustvom upravo na polju o kome je po pitanju Festa reč. S druge strane, priču o Festu nipošto ne bi trebalo svoditi na priču o kadrovskim rešenjima. U žiži nužno moraju da se nađu ideje, a na prvom mestu šta se sa Festom u ovom konkretnom trenutku može i mora uraditi – naglašava naš sagovornik.
Kada govori o tome ne misli pritom na logistiku i konkretne i pragmatične poteze koji se tiču organizacije i „arhitektonike festivala“, koji je u svojoj biti ipak „filmska revija okrenuta ponajpre gledaocima, na prvom mestu kinoljupcima“:
– To Fest jasno postavlja na potpuno oprečnu poziciju u odnosu na najviđenije uzore sa evropskih adresa (Kan, Berlin, Venecija…). Nadam se da će se u ovom popriličnom cajtnotu, pod brojnim otežavajućim okolnostima iskristalisati i što jasnija zamisao kako očuvati taj dragocen populistički (u najboljem shvatanju tog pojma) duh Festa, a u isti mah ga prestrojiti i usmeriti ka nekom novom vidu i sa što jasnijom pozicijom prema navodnom konkurencijom iz regiona barem, a pre toga i prema ostalim ovdašnjim festivalima, kojima je Fest sa tom novom hronologijom u manjoj ili većoj meri ušao u termin i delokrug. I na prvom mestu, obezbediti što kvalitetniji i privlačniji program, što će biti dodatno teško u ovako, u najbolju ruku, prosečnoj i nimalo osobenoj i zanimljivoj filmskoj godini. Na drugom tasu, pak, imamo podosta svežih srpskih filmova koji su možda u potpunosti spremni za javno prikazivanje, a kojima i manje ili više temeljno preuređeni Fest može da bude važna početna stanica za dalje susrete sa brojnijom, nefestivalskom i nefestovskom publikom, čime opet dolazimo do još jednog od važnih potpornih stubova tako zamašnog filmskog festivala kao što je Fest već sada i već dugo – zaključuje Zoran Janković.
A ako je verovati rečima novopostavljenog programskog direktora razloga za brigu oko Festa – nema:

– Posle duže pauze, Fest se vraća u svoj Sava centar, a mi se radujemo susretu sa vernom publikom, i radimo na tome da privučemo i izgradimo novu generaciju filmofila. U narednom periodu u saradnji s Odborom Festa, osnivačem – Skupštinom grada Beograda, Sekretarijatom za kulturu grada Beograda, Cebefom (dosadašnji izvršni producent festivala, prim.aut.) i Sava centrom, definisaćemo nove datume i o tome blagovremeno obavestiti javnost. Preliminarna selekcija je već pripremljena, neki atraktivni filmovi već potvrđeni, i u saradnji s mojim timom saradnika i kolega, uskoro ćemo zaokružiti program predstojećeg Festa – najavio je Miroslav Mogorović.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare