Oglas
Rusija se već vratila u Staljinovo vreme. Kultura ne bi trebalo da bude kolateralna šteta Putinove invazije na Ukrajinu. Ruske izvođače i umetnike ne treba terati da plate cenu rata, smatra Mihail Barišnjikov.
Jedan od najvećih baletskih igrača ruskog porekla nije za uvođenje teških sankcija kolegama umetnicima ili sportskim zvezdama, rekao je za „Gardijan“.
Ovog meseca dirigent Valerij Gergijev i operski sopran Ana Netrebko bili su među onima koji su izgubili prestižne poslove na Zapadu zbog svojih veza sa režimom Vladimira Putina.
– Otvorena razmena u umetnosti je uvek dobra stvar. Mislim da nije u redu stavljati težinu političkih odluka jedne zemlje na leđa umetnika ili sportista, koji možda imaju ugrožene članove porodice u svojoj zemlji. Za ljude na tim izloženim pozicijama, neutralnost je moćna izjava. A ako želite da budem precizan, Danil Medvedev bi trebalo da igra na Vimbldonu – ističe Barišnjikov podsećajući na izjavu britanskog ministra sporta Najdžela Hadlstona koji je rekao da će vladi biti potrebna uverenje da bilo koji sportista koji uđe u Veliku Britaniju „nije pristalica Vladimira Putina“.
Baletski umetnik priznaje da se plaši da će Rusija uskoro onemogućiti bilo kakvu pozitivnu budućnost za svoje mlade ljude.
– Trenutno postoji Rubikon koji bi Rusija trebalo da pređe. Ili će pronaći način da okonča ovaj trenutni sukob i živi u otvorenom globalnom društvu, ili će biti gurnuta unazad bez nade u oporavak – rekao je on.
Barišnikov (74), koji je rođen u Rigi, Letonija, i koji je prebegao iz SSSR-a u Kanadu 1974. godine, želi da poboljša razumevanje Rusije o Rusiji. Pridružio se kolegama istaknutim umetnicima koji su kritični prema Kremlju kako bi pokrenuli Pravu Rusiju, GoFundMe kampanju za širenje boljeg razumevanja ruske kulture i prikupljanje novca za pomoć izbeglicama.
U kampanji takođe učestvuju ruski pisac Boris Akunjin i vodeći ruski ekonomista Sergej Gurijev. Zajedno su uputili poziv drugim ljudima u egzilu, tvrdeći da „nemaju pravo da ostanu besposleni“.
– Stotine hiljada Ukrajinaca koji su izgubili svoje domove, sredstva za život, svoje voljene, pa čak i svoje živote, snose punu težinu udarca. Ali, udarac osećamo i svi mi koji govorimo ruski i pripadamo ruskom kulturnom svetu. Sama reč Rus je postala toksična – navodi se u saopštenju njihove kampanje.
Govoreći iz svog doma u Njujorku, rekao je da svaki poznati Rus sada mora da napravi izbor.
– Individualna je odluka svakog umetnika da li će izabrati da progovori ili ne. Sa svoje strane, citiraću njegovu svetost, papu Franju: „Rat je ludilo! Stani, molim te! Vidi ovu surovost!“ Jasno mi je kome su te reči upućene. Jednostavno rečeno, Rusija se već vratila u Staljinovo vreme. Umetnost je kolateralna šteta i nemoguće je spekulisati kako će se to odigrati – ističe Baletski umetnik.
Barišnjikov, koji je imao obećavajuću karijeru u baletu „Kirov“ u Lenjingradu, sada „Marinskom“ iz Sankt Peterburga, kada je napustio Rusiju, okrenuo se komadima klasične ruske drame da bi opisao težak položaj mlađe generacije Rusije.
– U Čehovljevoj drami „Galeb“, Trigorin govori o osećaju zaostajanja za vremenom u odnosu na nauku i savremeni svet. Oseća se kao siromašni, stari seljak koji dolazi na železničku stanicu samo da bi video kako mu voz odlazi. Trči da ga uhvati, ali zna da će se, šta god uradio, voz kretati sve dalje i dalje u daljinu. Rusija je opasno blizu scenarija ovog jadnog seljaka i siguran sam da postoje milioni Rusa, posebno mladih, koji bi radije bili u tom vozu – smatra Mihail Barišnjikov.
Bonus video: Aja Jung najavljuje Beogradski festival igre 2022.