Prljave metode kojima se koristio i mafijaške veze Morisa Livaja bile su u to vreme dobro znane svima. A Džon Lenon je uspeo da ga ućutka - ovako se danas njujorški advokat Džej Bergen seća suđenja na kojem su se "ukrstili" diskografski čelnik i bivši frontmen Bitlsa.
Prava drama dešavala se pre tri i po decenije u sudnici. S jedne strane bio je diskografski mogul povezan s mafijom, poznat i po tome što je „pokrao“ silne muzičare. A s druge, niko drugi do nekadašnji frontmen Bitlsa – Džon Lenon.
Bitka između Lenona i Morisa Livaja, koji je bio na čelu izdavačke kuće „Rulet rekords“ trajala je nekoliko meseci a kulminaciju je doživela u njujorškoj sudnici 1976. godine.
U to vreme, začudo, mediji nisu toliko pažnje posvećivali ovom sukobu. Međutim, sada, 36 godina kasnije, advokat, koji je zastupao Džona Lenona, rešio je da u knjizi ispriča šta se dešavalo iza kulisa…
I Džej Bergen, koji je bio advokat punih 45 godina u Njujorku, otkrio je za „Obzerver“ kako se njegov slavni klijent pripremao za suđenje i koliko je bio rešen da se zauzme za kolege muzičare koji su bili prevareni za svoje tantijeme:
– Bio je to jedan od glavnih razloga zbog kojih Džon Lenon nije hteo da pristane na nagodbu. Želeo je da zaustavi sve te lažne advokate, menadžere prevarante, izdavače koji su krali tantijeme od svojih izvođača, naročito crnaca.
Moris Livaj je bio na ozloglašenom glasu u muzičkoj industriji, ali i šire. Jednom prilikom je tako isprebijao policajca, izbivši mu čak oko. Međutim optužnica protiv Livaja misteriozno je nestala iz sudskih spisa. I do suđenja nikada nije došlo.
Takođe, bio je „poslovni partner“ Vinsenta Gigantea, poznatijeg po nadimku Brada. Nekadašnji profesionalni bokser bio je šef njujorške kriminalne organizacije Đenoveze i harao Njujorkom šezdesetih i sedamdesetih godina. Upravo je Brada stajao iza neuspelog pokušaja ubistva šefa kriminalne porodice Gambino Džona Gotija 1986. Nekoliko godina kasnije važio je za najmoćnijeg kriminalnog bosa u SAD. Gotovo 30 godina Gigante je glumio ludilo u nastojanju da izbegne „ruci pravde“. Često je lutao ulicama Grinič Vilidža u bade mantilu i papučama, mrmljajući nepovezano. Tek 1997. osuđen je na 12 godina zatvora za reketiranje i zaveru. Suočen sa optužbama za opstrukciju pravde 2003. godine, priznao je krivicu. Preminuo je u zatvoru 19. decembra 2005. A poslovao je sa Livajem…
Baš je Moris Livaj bio inspiracija za jedan od ključnih likova u kultnoj seriji „Porodica Soprano“ – i to onaj bezobzirnog čelnika diskografske kuće Hermana Heša Rabkina. Čoveka u koga Toni i Džunior Soprano imaju ogromno poverenje i koji ih počesto savetuje igrao je u „Porodici Soprano“ Džeri Adler. A uzdaju se u njega, jer je njihov otac Džoni Soprano bio „tihi partner“ u Rabkinovoj izdavačkoj kući.
Neispričana priča
Njujorški advokat Džej Bergen će narednog meseca objaviti knjigu „Lenon, mafijaš i advokat: Neispričana priča“ (Lennon, the Mobster & the Lawyer: The Untold Story). U knjizi će se pred čitaocima naći strane ispunjene sudskim beleškama i svedočenjima. A pronašao ih je posle mnogo godina u svojoj garaži i shvatio da bi obožavaoci Bitlsa i Lenona voleli da „pročitaju muzičarevo svedočenje“ s obzirom da je to pretežno neispričana priča.
– Imam sve transkripte, jer sam provodio sate i sate sa Lenonom – objašnjava Bergen, pominjući jednu od beležaka kojoj stoji šta mu je muzičar rekao:
„Želim da ga se otarasim. Muka mu je od tih lažnih sudskih procesa. Neko mora da im stane na put. Sa Morisom ne želim da pravim bilo kakve dilove. Želi da me prevari kao što je prevario sve druge pevače i kantautore“.
A do suđenja je došlo nakon što je Livaj tvrdio da je čuvena pesma Lenona i Makartnija „Come Together“ plagijat numere Čaka Berija „You Can’t Catch Me“, koja je bila u vlasništvu njegove kompanije „Big Seven Music“. Livaj je time, kako ukazuje Bergen, pokušao da „stavi svoje kandže“ i na Lenona.
Iako je koosnivač Bitlsa u prvom mahu bio spreman da izbegne potencijalni sudski proces, i pristao da snimi tri pesme iz kataloga Livajeve izdavačke kuće za svoj šesti solo studijski album „Rock ’n’ Roll“, diskografski čelnik je nastavio da ga pritiska. I Lenon, izgubivši živce, predao mu je album, bez završnog miksa, upozorivši ga pride:
„Ovo nije finalna verzija albuma. Možda ću izbaciti neke mršave pesme“.
I na zaprepašćenje muzičara, Lenon je bio prevaren. Livaj je objavio nezavršenu verziju albuma, tvrdeći da je s autorom postigao „usmeni dogovor“. I tako je sukob završio na sudu. Na prvom ročištu, u sudnici su bili prisutni samo Bergenova majka i tetka. A advokat bi tokom suđenja stalno ručavao s Lenonom, i uobičajen prizor bio bi da im neko priđe i traži autogram od muzičara.
Seća se kako je rekao Lenonu da je sudija veliki ljubitelj klasične muzike i da čak svira i čembalo:
– Tvoje svedočenje isplaniraćemo tako da bude lekcija o Bitlsima. Važno je da on zna ko si ti i šta si zajedno sa ostalim Bitlsima sve postigao.
Na to mu je Lenon uzvratio ovim rečima:
– Biće mi lako da s njim komuniciram o muzici. Baš divno što svira čembalo…
I muzičar je ozbiljno shvatio svoj zadatak, spremajući se za suđenje. U svedočenju je objašnjavao svoj kreativni proces. Govorio je i kako se biraju pesme za jedan rokenrol album:
– „Be-Bop-A-Lula“ bila je jedna od prvih pesama koje sam naučio da sviram i sećam se kako sam je pevao onoga dana kada sam se upoznao sa Polom Makartnijem. A „Ain’t That A Shame“ bila je prva rokenrol pesma koju sam naučio. Moja majka me je naučila da je sviram na bendžu pre nego što sam je savladao na gitari. Niko ne zna razloge osim mene.
Trijumf Lenona u sudnici
Nezavršenu ploču, koju je objavio Livaj, Lenon je na suđenju nazvao sramotom, preciziravši da nikada ne bi svoje ime stavio ispod nečega „tako lošeg“.
I suđenje je okončano polovinom avgusta 1976. i to u korist Lenona. Livaj je, presudom, bio u obavezi da plati gotovo pola miliona dolara muzičaru. Bio je to trijumf, ne samo Džona Lenona, već silnih kolega muzičara iz Liverpula. Jer, konačno je neko uspeo da se usprotivi muzičkom bosu, a sve pretnje kojima je bio izložen, kako svedoči Bergen, kao da ga nisu dotakle…
– Nije zaboravio ništa od onoga što smo se dogovorili. Nikada Lenon nije dopustio da ga zastraše pitanja, a nije iskazao ni očigledan bes. Mnogi izvršni direktori u diskografskim kućama, menadžeri, umetnici su ga plašili. Prljave metode kojima se koristio i njegove mafijaške veze bile su u to vreme dobro znane svima. A Džon Lenon je uspeo da ga ućutka!
Samo deset godina kasnije istraga na federalnom nivou o kriminalnim radnjama u diskografskim kompanijama rezultirala je optužnicom protiv 17 čelnika u muzičkoj industriji. Jedan od njih bio je Moris Livaj koji je optužen za iznudu i osuđen na deset godina zatvora. Međutim, dva meseca pre nego što će započeti odsluženje zatvorske kazne 1990. godine preminuo je od raka debelog creva.
Bonus video: Lenon, ubijen na kućnom pragu