Džozef Entoni Fidler, slavni detroitski fank muzičar poznatiji po umetničkom pseudonimu Emp Fidler, preminuo je u 65. godini.
„Detroitski, a svetski poznati ambasador fanka, soula i elektronske muzike, klavijaturista, producent, afro-futurista i čovek koji je predstavljao zvezdu vodilju za mnoge, otišao je u 65. godini, posle borbe sa rakom. Sada počiva u miru i moći“, navodi se u saopštenju porodice na društvenim mrežama.
Rođen i odrastao u Detroitu, Fidler je počeo da svira klavir kao dete, nakon čega upisuje studije muzike na univerzitetima Oukland i Vejn Stejt. Istovremeno izučava džez, radeći s detroitskim pijanistom Haroldom Mekinijem. Počinje da svira i klavijature, peva u grupi Enchantment i pravi demo snimke svojih pesama.
Jedan od demo snimaka “našao” je put do velikog Džordža Klintona iz sastava Parlament-Fankadelik. I Klinton ga 1984, posle odlaska Bernija Vorela, poziva da radi sa njim.
Fidler se pridružio Parlament-Fankadeliku i više od jedne decenije bio s bendom, svirajući svuda. Zajedno s bendom P- Fank svirao je i s jednim od svojih muzičkih heroja – Prinsom na novoj verziji pesme mađioničara iz Minesote – „We Can Funk“.
Takođe je sarađivao s Vorenom Zivonom i Vosom. Već s početka devete decenije 20. veka započeo je saradnju s izvođačima novog pravca, neosoula. U tom smislu najpamtljivija je njegova saradnja s pevačem i kantautorom Maksvelom. Svirao je na Maksvelovom dvostrukom platinastom albumu „Urban Hang Suite“.
Kao cenjeni instrumentalista svirao je i na Silovom drugom albumu, na kojem je bio i hit „Kiss From a Rose“. Radio je i s britanskim bendom Primal Scream, a uveličao je još jedan svetski hit „Would I Lie To You?“ koji su potpisali Charles & Eddie.
Radio je i s kultnim detroitskim producentom i di-džejem Mudimenom.
– Mnogi od nas iz Detroita rade stvari jedni za druge. Dajemo jedni drugima bez ikakvih očekivanja i bez ikakvog ega u celoj priči. Kad stvaramo zajedno desi se magija – govorio je Fidler.
Još jedan velikan iz Detroita sa kojim je Fidler „ukrstio koplja“ bio je mladi Džej Dila. Upravo je Fidler bio mentor mladom hip-hop producentu, i upoznao ga sa Kju Tipom iz sastava A Tribe Called Kuest. Dila i Fidler postali su i kreativni partneri, pa je tako producent oplemenio muzičarev komercijalno najuspešniji solo album iz 2004, na kojem je spojio fank, soul, džez, ali i haus – „Waltz of a Ghetto Fly“.
Fidler je radio i s Korin Bejli Re, pa sa Slajem i Robijem, kao i s drugim ikonama plesne i elektronske muzike, kakvi su Karl Kreg, Teo Pariš, Model 500, Basement Jaxx, Scuba… Kao koautor radio je na poslednjem albumu Mišel Ndegeočelo.
Bubnjar Rutsa, producent, a odnedavno i reditelj Kvestlav oprostio se od Fidlera rečima:
– Odmori brate. Hvala ti za razgovore, hvala ti za muziku i hvala što si bio mentor onima koji su nas učili…
Na vest o smrti Fidlera di-džej, radio voditelj i diskografski čelnik Džajls Piterson nazvao ga je delom „detroitske kraljevske porodice, koji je izvršio ogroman uticaj na muzičare iz svih krajeva sveta, povezao različite generacije i scene i bio mentor mnogima“.
Poslednji solo album „Basementality“ Emp Fidler objavio je pre nepune dve godine, a 2022, kako podseća Pičfork, skupljana su sredstva za njegovo bolničko lečenje.
Bonus video: Priča o Stonsima