Koreograf vizionar, Alonzo King je promenio način na koji posmatramo umetničku igru. On svoj rad naziva "misaonom strukturom" nastalom korišćenjem energije koja postoji u materiji, kroz zakone koji upravljaju oblicima i kretanjem. Njegova dela su poznata po svojevrsnom povezivanju publike u cilju deljenja zajedničke humanosti. Po Forsajtu, King je "jedan od malobrojnih balet majstora našeg vremena".
Njegovi radovi čine deo repertoara Kraljevskog baleta Švedske, Frankfurt baleta, Baleta Bežar, Baleta Monte Karla, Džofri baleta, Kompanije Elvina Ejlija, Hong Kong baleta, kompanije Hubbard Street Dance iz Čikaga, i drugih. Sarađivao je sa uvaženim vizuelnim umetnicima, muzičarima i kompozitorima iz celog sveta.
Poznat po svojim pedagoškim kvalitetima, 2012. godine je ovenčan Nagradom za životno delo koju dodeljuje međunarodno Udruženje Corp de Ballet. Kingova pedagoška filozofija postala je deo obrazovnog programa Alonzo King LINES centra za umetničku igru u San Francisku, a koreografski opus postao je poznat po uticaju na umetničku scenu i čini nerazdvojni deo kulturne ponude San Franciska, ali i brojnih prestižnih institucija širom Amerike. Imenovan za Majstora koreografije od strane vašingtonskog Kenedi centra, 2005. godine, Alonzo King je dobitnik čitavog niza najznačajnijih nagrada, titula i priznanja iz celog sveta.
Lajns balet iz San Franciska i dela Alonza Kinga, otvoriće 19. Beogradski festival igre.
Kako biste predstavili komade „Lični Element“ i „Azot“ publici Beogradskog festivala igre? Recite nam nešto o procesu stvaranja ova dva komada.
– „Lični element“ je narudžbina Damjana Vojcela, direktora čuvenog departmana za igru pri Džulijardu i umetničkog direktora Vejl festivala. Damijen je inicirao saradnju između igrača Lajns baleta i Njujork siti baleta. Radili smo zajedno u baletskim studijima Džulijarda u Njujorku na stvaranju ovog dela. Lajns balet ga je kasnije uvrstio u repertoar. Ponosan sam što je „Lični element“ nastavio da živi i u nekim drugim trupama, a nedavno je postavljen i za trupu Pacific Northwest baleta. Jedna od ključnih ideja u komadu je da nauka i posvećenost moraju da sarađuju. Da bi komad bio dubok i posedovao moć transformacije, mora da postoji lični element u kome dajemo sebe u aktu uspostavljanja ravnoteže između volje i prepuštanja.
„Azot“ je delo od 50 minuta koje govori o transformaciji. Koncept pretvaranja olova u zlato je simbol stvarnog alhemijskog delovanja. Ideja je bila da se osnovni metali transformišu u čiste metale. Simbolično govoreći, Zemlja je čovečanstvo. Pretvaranje olova u zlato se odnosi na transformaciju uma i srca u duhovno zlato.
Kako je hemijski element žive postao inspiracija za jedno koreografsko delo? Na koji način vas priroda inspiriše u vašem stvaralaštvu?
– Verovalo se da je azot suštinski agens transformacije u alhemiji. To je ime koje su drevni alhemičari dali živi koja upravo predstavlja živi duh skriven u materiji i koji čini transmutaciju mogućom. Veruje se da azot sadrži sve informacije o univerzumu, pa se takođe koristi i kao sinonim za Kamen mudrosti. Slova „a“ i „z“ u reči azot se odnose na grčko alfa i omega, početak i kraj svih stvari. Cela reč bi trebalo da obuhvati puno značenje Jedine stvari, koja je ujedno haotična Osnovna materija na početku svega i savršeni Kamen na kraju svega.
Koliko je za vas važan pokret, kako na sceni i u umetnosti, tako i u fizičkom i duhovnom životu čoveka?
– Telo predstavlja kolekciju vrtložnih sila u superiornom pokretu. Ćelije napravljene od rotirajućih atoma, protona i elektrona deluju u sinergiji sa inteligencijom i vitalnom snagom… Tu su osećaj, misao, snaga volje… Od grčkih filozofa smo naučili da je čovek zbir svih stvari. To doslovno znači da je svaki čovek na ovoj planeti mali mikrokosmos, minijatura koja sadrži sva svojstva i neprocenjivi potencijal za nešto veliko. Taj mikrokozmos ponekad se izgubi u logici makrokozmosa. Spolja, telo deluje kao jedan mali mehanizam, ali je njegova unutrašnjost i sadržaj, zapravo priča o beskonačnosti. Takozvane „granice“ su unutrašnje. Rad umetnika je unutrašnji. Sfera je formirana iz energije koja vibrira iz jednog izvora, šireći se ka spolja. Tako se Univerzum kreće. Možete biti duboko posvećeni i fokusirani na nešto, ali da se ne vežete za rezultate. Zadržavate objektivan entuzijazam, uz subjektivnu distancu.
Šta predstavlja izraz „lines“ u nazivu trupe?
– Termin lajns označava sve što je vidljivo u svetu fenomena. Ne postoji ništa što je napravljeno ili formirano bez linije. Prava i krug čine sve što vidimo. U osnovi svega što možemo da sagledamo su linije. U matematici je to ravna ili zakrivljena kontinuirana dužina bez širine. Linije su u našim otiscima prstiju, oblicima naših tela, sazvežđima, geometriji… Linija označava početnu tačku i kraj, ona određuje pravac, komunikaciju i dizajn, tok naših misli, tok melodije… Granicu ili večnost.
Zahvaljujući vašem ocu vrlo rano ste se upoznali sa meditacijom i svetom joge. Koliko vam je to značilo u kasnijem životu i stvaralaštvu?
– Zahvaljujući ocu sam kao vrlo mlad imao dodir sa jogom i njen uticaj je formirao način na koji posmatram svet. Joga je jedinstvo. Osnovni ezoterični aspekt svih velikih religija i disciplina, muzike i igre je isti cilj, jedinstvo. Jedinstvo je poenta igre. Postoji izreka: „samo jedan put vodi do vrha planine.“ U različitim učenjima postoje različite terminologije i različiti načini, ali cilj je uvek isti, ujedinjenje. U osnovi svih umetnosti i disciplina, kao i različitih religija, stoji harmonija. Mir, celovitost i jedinstvo su osnovne istine koje postoje u svima i u svemu. Zahvaljujući poznavanju joge, uspeo sam da vladam svojom unutrašnjom energijom. „Tamo gde je energija, nalazi se i vaša svest.“
Vaši igrači, koje nesumnjivo vladaju pozornicom, svojim telom i umom, takođe koriste jogu kako bi se pripremili za dan u baletskoj sali i na sceni. Da li je to ujedno i tajna njihove posebnosti?
– Civilizacija nije postepeno evoluirala do današnje tačke. Postoje ciklusi, usponi i padovi. U prošlosti su postojale civilizacije koje su bile daleko superiornije od današnje. Drevna i prosvećena vremena, bila bi pregažena mračnim periodima. Tako su dublje istine ili veštine, bivale zaboravljene i izgubljene. Drevna nauka joge bila je dugo zaboravljena i gurnuta u ćošak. Čovek je tako izgubio znanje o stvaralačkim silama. Joga je nauka. Srećan sam što sam znanje preneo igračima, jer je telo nežan instrument. Morate negovati um i tehniku, da bi taj instrument mogao da svira.
Na koji način nas pokret i igra menjaju kao ljude?
– Za igrača je najvažnije da pronađe način da jasno prenese ideju. Ponekad zaboravimo da je ideja na prvom mestu, a tehnika se koristi kako bi se ideja oživela. Izjaviti nešto na sceni, bez reči, je veština. Šta god da se radi, morate imate savršenu tehniku. Ne postoji vredno delo koje ne koristi dobro osmišljenu tehniku. Način na koji koristimo pribor za jelo, bilo da su to štapići ili viljuške, sve je to tehnika. Klavir se ne može svirati bez tehnike, kuća se ne gradi bez veštih majstora…. Tehnika i snaga volje su neraskidivo povezane. Cilj strelca je centar mete, a njegova jedina briga je preciznost. Preciznost postaje njegov izraz. Na sličan način se i umetnici bave komunikacijom i pronalaženjem načina da svoje ideje izraze precizno i jasno.
U nekim krugovima izgleda da je još uvek zastupljeno mišljenje da su improvizacije dozvoljene?
– Umetnici imaju pravo da tragaju, da pronalaze svoj, poseban glas. Međutim, važno je da pronađu onu vrstu sigurnosti u kojoj će gledalac ili slušalac dok gledaju ili slušaju umetnika shvatiti da on nije mogao da napravi drugi izbor, da je to bio jedini izbor. Ono što želite da uradite i ono što treba da uradite mogu da budu kilometrima udaljeni. Divno je kada ih vidite integrisane, a ne u sukobu.
Koliko je to ipak teško postići kroz pokret, kroz igru?
– Igra je najkompleksnija umetnost. Ona mora biti vrhunska, i mora ponuditi razumevanje u pravom kontekstu. Igra je kao podešavanje frekvencija kod običnih vibracija. Ona može biti izvor isceljenja i regeneracije u kom se srce otvara i predaje. Ona ne predstavlja puko sredstvo za pokazivanje veštine. Igra je praksa kroz koju se povezujemo sa božanskim.
Za vaše koreografske radove, originalnu muziku često potpisuju Džejson Moran i Čarls Lojd, čuveni džez stvaraoci. Kakva je to saradnja?
– Džejson Moran i Čarls Lojd su maestralni i uvek je zadovoljstvo sarađivati sa njima. Mi stvaramo zajedno. Od ideje, od samog početka, pa do kraja. To je interesantno putovanje. Rezultat je uvek iznenađujući.
Kako je pandemija i izolacija uticala na vaš rad?
– Pandemija nas je naterala da zastanemo i duboko razmislimo o tome kako je život na ovoj planeti neizvestan, i kako da najbolje iskoristimo ograničeno vreme koje imamo. Za razliku od mnogih, naša trupa je internzivirala svoj rad tokom pandemije i lokdauna. Osmislili smo interesantan projekat koji smo nazvali „balet u balonu“ i tako na različitim lokacijama, u balonima izvodili koreografske minijature. Inicirali smo saradnju sa nekoliko filmskih reditelja i producenata, pa je tako nastala vredna televizijska serija o našoj trupi, misiji i našem repertoaru. Takođe smo nastavili da nastupamo, u ritmu ili lavirintu strožih ili opuštenijih kovid protokola.
Kakvi su vaši planovi za budućnost?
– Ove godine Lajns balet obeležava svoju 40. godišnjicu i trenutno radimo na celovečernjem komadu sa Džejsonom Moranom i izvanrednom pevačicom Lizom Fišer. Dolazimo prvi put na Beogradski festival igre, ovog proleća. Nakon nastupa u Beogradu, očekuje nas cela evropska turneja. To je ujedno prvi put da Lajns balet gostuje u Evropi tokom proleća, jer smo u to vreme uvek morali da otvorimo svoju sezonu kod kuće, u San Francisku. Kovid je promenio neke ustaljene prakse. Zbog toga smo, nakon osam godina komunikacije, mogli da prihvatimo poziv, i potvrdimo datum za Beograd i Beogradski festival igre. Radujemo se tom susretu!
Bonus video: Beogradski festival igre