Da li ste nekada imali neugodan osećaj da vas telefon prisluškuje?
Jeziva istina je da to i radi, kako bi vam prikazivao samo one reklame koje vas zanimaju, tvrde stručnjaci.
Stručnjaci za sajber bezbednost iz NordVPNa rekli su da se ovaj fenomen zaista dešava zahvaljujući aplikacijama koje osluškuju pozadinsku buku – i potencijalno privatne razgovore.
Istraživači iz NordVPNa kažu da mikrofoni na smart uređajima stalno prikupljaju podatke o tome gde se nalazimo, šta radimo i šta nas zanima.
Istraživanje koje je kompanija sprovela u Velikoj Britaniji pokazalo je da 45 odsto Britanaca vidi reklame za stvari koje nisu pretraživali na internetu, ali jesu spominjali uživo u razgovoru s nekim.
U istraživanju piše da 53% Amerikanaca veruje da su bili žrtve ove vrste praćenja. Dejli Mejl piše da 45% Britanaca veruje da su bili žrtve takozvanog „zvučnog njuškanja“, naziv za fenomen oglasa koji se pojavljuju nakon što o njima razgovaramo. Veliki broj ispitanika zbog toga ima osećaj da ih neko prati, dok dve trećine kaže da ne znaju kako to mogu da spreče.
Ultrazvučno praćenje
Veliki deo podataka se na različitim uređajima prikuplja putem kontroverznog oblika digitalnog nadzora koji se naziva ultrazvučno praćenje.
Funkcioniše tako što svi pametni uređaji u našem domu – od televizora do laptopa – tajno komuniciraju uz pomoću zvuka koje ljudsko uho ne registruje, ali ga registruje mikrofon drugog uređaja i na taj način sinhronizovano prate naše aktivnosti.
Uređaji to rade tako što šalju ultrazvučne talase po prostoriji koji otkrivaju našu lokaciju i skupljaju informacije o tome šta radimo u svakom trenutku.
Naši pametni telefoni, laptopovi i tableti zatim preuzimaju ove signale i koriste podatke da nam prikazuju samo one reklame koje nas zanimaju kada smo na društvenim mrežama ili pretražujemo internet.
Zbog toga mnogo aplikacija traži dozvolu za pristup mikrofonu, čak i kad mikrofon nije neophodan za funkcionisanje aplikacije.
Ultrasonic Cross-Device Tracking is a way for modern devices to communicate small amounts of data(10-20 bits) through high frequency sound. It collects this data from any device with speakers and/or microphone like Location, behavior, ads you see to then later show on your device
— BowtiedFren (@BowTiedFren) January 4, 2022
Stručnjak za sajber bezbednost Adrijanus Varmenhoven kaže da je ovaj tip praćenja postao „zlatni rudnik za oglašivače“ koji im omogućava da „tajno prikupljaju tone informacija o nama“.
On dodaje da nije moguće sprečiti pametne uređaje da emituju ove ultrazvučne talase, čak i kada nisu povezani na internet.
Umesto toga, jedini način je da pazimo koje dozvole dajemo aplikacijama i da posebno povedemo računa kada je u pitanju mikrofon.
Eksperiment
Kompanija je sprovela eksperiment u kom su učesnici razgovarali o temama koje ih ne zanimaju. To su radili uzastopno nekoliko dana sa telefonima u neposrednoj blizini.
Jedan od učesnika govorio je o kupovini novog Volva, iako nikada nije posedovao automobil i nije planirao da ga kupi.
Na kraju eksperimenta, kada je ušao na društvene mreže – bio je preplavljen Volvo oglasima.
Varmenhoven je rekao: „Teško je reći koliko često pametni telefoni prisluškuju vaše privatne razgovore – ali tehnologija je sigurno na mestu da to uradi.“
***
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare