Prodaja vozila na struju je bila na stabilnoj uzlaznoj putanji poslednjih godina, ali usporavanje prodaje koje se desilo u januaru je zabrinjavajuća vest za automobilsku industriju.
Globalno tržište električnih vozila oporavlja se od jednog od najdramatičnijih kolapsa mesečne prodaje. Istraživanje kompanije Rystad Energy pokazalo je da je u januaru prodato samo 672.000 električnih vozila, otprilike svega polovina prodaje ostvarene u decembru 2022. godine, i samo tropostotno povećanje u odnosu na januar 2022. Ujedno je tržišni udeo električnih vozila među svim prodatim privatnim automobilima pao na 14% u januaru, što je znatno niže od 23% zabeleženih u decembru.
Poreske olakšice i državne subvencije su pomagale rastu tržišta električnih vozila, s obzirom na to da države elektrifikaciju voznog parka vide kao temeljnu taktiku za postizanje ciljeva nulte emisije štetnih gasova. Smanjenje ili ukidanje ovih subvencija u mnogim državama na početku godine negativno je uticalo na raspoloženje potrošača. Sada je na proizvođačima automobila ostalo da preokrenu silaznu putanju i da spase prodaju u 2023.
Subvencije za električna vozila su u mnogim evropskim državama i kontinentalnoj Kini smanjene početkom godine, a povratak je malo verovatan u budućnosti. Jedini tračak nade za proizvođače je tržište SAD-a, koje je upravo na početku svog puta elektrifikacije i uvođenja poreskih olakšica. Upravo je SAD jedino veliko tržište gde je zabeležen rast prodaje električnih vozila u januaru.
Kina, koja je najveće globalno tržište električnih vozila, doživela je pad prodaje vozila na struju od gotovo 50% u januaru 2023. u poređenju sa prethodnim mesecom. Situacija nije tako sjajna ni u Evropi, mada je tokom februara došlo do marginalnog rasta prodaje u odnosu na prethodnu godinu.
Američka kompanija Tesla je prva shvatila ove promene na tržištu, pa je rešila da kupcima odobri velike popuste za svoja vozila, prenosi Revija HAK. Nedugo nakon toga, reagovali su i neki drugi proizvođači poput Forda i smanjili cene, dok su ostali među kojima se ističu Volkswagen i Renault, kategorički odbili da svoja električna vozila kupcima ponude po nižoj ceni.
Bonus video: Vozili smo električni Renault Megane E-Tech