Foto:shutterstock by bellena

Ako danas u navigaciju unesete određenu destinaciju, ona će vam uz uputstva o ruti automatski prikazati i podatke o tome koliko ćete se voziti i gde ima gužvi. Ali zamislite da planirate godišnji odmor za mesec dana i aplikacija vam unapred kaže koji dan, u koje vreme i gde možete očekivati gužvu? To bi uskoro moglo da postane stvarnost jer DARS (Slovenačka agencija za auto-puteve) već testira "Andreju 2", odnosno sistem veštačke inteligencije.

Reč je o veštačkoj inteligenciji nazvanoj po Andreji, jednoj od zaposlenih u DARS-u, koja zajedno sa timom obrađuje velike količine podataka i nastoji da što preciznije predvidi kada i gde su na slovenačkim putevima najveće gužve, piše N1 Slovenija.

„Tražili smo mogućnosti poboljšanja tamo gde tradicionalni algoritmi zakažu i više ne mogu da pomognu ljudima“, objasnio je vođa saobraćajno-informativnog centra Brane Nastran.

„Usredsredili smo se na prognoze saobraćaja, jer je svaka prognoza zapravo gledanje u kristalnu kuglu i nikada neće biti 100 posto pouzdana. Međutim, tačnost predviđanja može se povećati ako osoba koristi programe za samoučenje“, dodao je.

Andreji 2 su na taj način ponudili sve informacije koje su im bile na raspolaganju, od vremenske prognoze, kada su najveće guže tokom dana, kakav je saobraćaj inače bio pojedinim danima (u poređenju sa prethodnim godinama), kada su praznici u Sloveniji, a kada u inostranstvu, kakav je protok saobraćaja, kojom brzinom vozači voze i kakva je struktura vozila, jer broj kamiona značajno utiče na odvijanje saobraćaja.

Foto:shutterstock by bellena

Rezultati koje je Andreja 2 do sada ponudila DARS-u već su upoređeni sa stvarnim stanjem na putevima. Uvođenje algoritama u saobraćajni sektor, gde je sigurnost na prvom mestu, može biti veoma osetljivo, pogotovo ako je reč o veštačkoj inteligenciji. „Strah da će Andreja 2 zatvoriti tunele i promeniti svetlo na semaforu sa crvenog na zeleno je nepotreban. Neće ugroziti sigurnost, protok saobraćaja ili udobnost“, rekao je Nastran.

Pre svega, pomoći će radnicima u planiranju kada je najoptimalnije zatvoriti određene deonice, kako bi bilo manje gužvi zbog radova na putu, a za vozače će Andreja 2 predstavljati nešto slično sistemu asistencije u automobilima. U DARS-u žele da unaprede jednostavne statističke prognoze i saobraćajne modele koje već koriste kao i da razviju programe za pomoć vozačima.

Kada biste za mesec dana išli na godišnji odmor, mogli biste da pogledate kojim danom ima najmanje gužve na pojedinoj deonici. „Na isti način na koji danas možete u navigaciju uneti odredište i ona će vam reći koje je vreme potrebno. Očekujemo da bi korisnik u relativno kratkom vremenu mogao da dobije procenu vremena putovanja od kuće do mesta odmora, na primer, u ponedeljak u 4 ujutro, 10 ili 15 sati. To će ljudima olakšati odluku kada treba da krenu na put“, dodao je Nastran.

Kako prenosi N1, prema Nastranovim rečima, saobraćajno-informativni centar može uticati na vozače da se ponašaju racionalnije, „jer ako to učini određen broj ljudi koji neće krenuti na put istovremeno sa svima, mogu se očekivati manje gužve“.

Bonus video: Vozili smo Toyotu Corollu Cross – Vrhunski hibridni automobil za celu porodicu, ali da li vredi ovog novca?