Jasno je da cene goriva neće biti niže, a sve što nam sada preostaje jeste da pametno raspolažemo sa onim što imamo. Sada su nam saveti o uštedi goriva verovatno i najdragoceniji, jer ako ih se pridržavamo zaista možemo da povećamo autonomiju jednog rezervoara.
Većina vozača zna da su najveći „neprijatelji“ potrošnji goriva su klima-uređaj, „potapanje“ gasa i gužve u saobraćaju.
Međutim, postoji i mnogo drugih stvari koje utiču na povećanje potrošnje, ali i mnogo načina koji nam mogu pomoći da uštedimo.
U tesktu dajemo 10 najosnovnijih pravila koja možete primeniti, ne samo pre i tokom putovanja, već i u svakodnevnoj vožnji.
Pravilan pritisak u gumama zaista štedi gorivo
Kada je u pneumaticima pritisak ispod propisanog, otpor kotrljanju je veći, što znači da je potrebno više energije da se vozilo pokrene, a to direktno utiče na povećanje potrošnje. Pratite uputstva za vaše vozilo i na svakih 15 dana podešavajte propisani pritisak.
Osim uštede goriva, sa pravilnim pritiskom štedite i gume. Kada je blago izduvana, troši se po obodima, a kada je pritisak prevelik, troši se po sredini gazećeg sloja. Ovakva stanja gume loše utiču i na kočenje i stabilnost vozila.
Lakše sa gasom
Naglo dodavanje gasa, naglo kočenje, kao i brza vožnja na auto-putu, najviše povećavaju potrošnju goriva. Ko želi da uštedi, treba da vozi ravnomerno, odnosno da lagano dodaje gas, da održava tempo i da lagano koči.
Pazite i kako „šaltate“
I vreme promene brzina utiče na potrošnju goriva – ako “šaltate” prekasno, motor je duže vremena u visokim obrtajima, što povećava potrošnju. Međutim, ako u viši stepen prenosa prebacujete prerano i motor se muči da održi brzinu, takođe značajno povećavate potrošnju.
Zato menjanje brzina treba da se odvija u pravom trenutku, primera radi, kod benzinskih motora ne preko 2.500 o/min, a kod dizelaša menjate brzine pre 2.000 o/min. Novija vozila imaju i indikatore stepena prenosa, koji se aktiviraju u najoptimalnijem trenutku, pa slobodno možete da ih slušate i uštedećete gorivo.
Manje kvačila
Nije potrebno dugo držati nogu na kvačilu prilikom sporog kretanja – jer tako, osim što štetite lameli, ujedno negujete stil vožnje koji povećava potrošnju goriva. Dovoljno je da kvačilo pritisnete samo prilikom promene stepena prenosa, pa ukoliko je vozilo u optimalnoj brzini, čak i pri sporom kretanju, motor se neće ugasiti.
Kako voziti kada je kolona
Da biste izbegli nagla ubrzavanja i kočenja, sve što je potrebno da uradite jeste da budete više fokusirani na situacije oko vas. Tokom vožnje lako možete da vidite da li se kolona ispred vas zaustavlja i shodno tome da pustite gas na vreme, kako bi vozilo samo usporilo, a potom lagano ubrzavate.
U “kreni-stani” situacijama potrošnja je najveća, pa je izbegavanje gužvi idealno za uštedu goriva. Zato je dobro koristiti navigaciju ili neki drugi vid pomagala gde možete da saznate gde su gužve u saobraćaju i kako da ih izbegnete. Ako ste već u zastoju, a vaše vozilo nema „start-stop“ sistem, slobodno ugasite motor na dužem stajanju.
Pametno koristite klima-uređaj i prozore
Što manje klima-uređaj radi, to je vožnja ekonomičnija jer je opterećenje motora manje. Koliko klima može da optereti motor najbolje znaju vlasnici vozila sa agregatima male zapremine. Takođe, klimu često uključujemo i po navici kada rashlađivanje čak nije potrebno, pa o tome povedite računa ako želite da uštedite gorivo.
Recimo, ugasite je tokom delova dana kada nije previše vruće, ali i tokom laganih vožnji kroz grad ili otvorenim putem, kada je dovoljno otvoriti prozore. Ipak, pri vožnji iznad 60, 70 km/h zatvorite prozore jer takvo strujanje vazduha pri bržoj vožnji narušava aerodinamiku vozila, što povećava potrošnju, a i možete i da se ukočite.
(De)aktivacija pojedinih sistema
Ako vaše vozilo ima „eko“ sistem rada, aktivirajte ga – tada je ubrzanje optimizovano tako da se u motor ubrizgava manja količina goriva, korigovanjem rada tempomata, klima-uređaja i drugih potrošača.
Ako je vozilo opremljeno pametnim 4×4 pogonom, tamo gde vam nije neophodan pogon na svim točkovima, poput vožnje po gradu i auto-putu, prebacite pogon samo na jednu osovinu. Na ravnom, otvorenom putu aktivirajte tempomat, jer je tada tempo vožnje ravnomeran, a potrošnja minimalna (ukoliko brzina nije prevelika).
Kratke relacije povećavaju potrošnju i štete motoru
Ako želite da uštedite gorivo, slobodno sve one kratke relacije koje obavljate, zamenite šetnjom. Osim što je za vas zdravije, ujedno je i jeftinije, a čini dobro i vašem automobilu. Česte kratke relacije mogu da ugroze vitalne delove motora, jer se vožnja završava pre nego što je postignuta optimalna temperatura i pravilno podmazivanje.
Podesite bord-kompjuter na trenutnu potrošnju
Ako ste shvatili da niste neki štediša u vožnji, proverite koja je prosečna potrošnja na vašem bord-kompjuteru, potom krenite da primenjujete savete za nižu potrošnju goriva i za nekoliko dana proverite opet. Saznanje da ste uspeli da snizite potrošnju, motivisaće vas da tako i nastavite.
Dobra opomena je i da vam redovno na instrument-tabli bude prikazana trenutna potrošnja, koja može da vas opominje u realnom vremenu, kada tokom brze vožnje ili naglog pritiskanja gasa skoči na maksimalnu vrednost, pa ispiše da je trenutna potrošnja 25+ litara. To će vas motivisati da ne stiskate gas kada nema potrebe.
Manje kvarova – niža potrošnja
Skoro svaki kvar na vozilu može da utiče na povećanje potrošnje, bilo da su to svećice, termostat, trap koji nije centriran ili nešto drugo. Isključivo ispravno vozilo troši optimalnu količinu goriva. Kada je agregat održavan redovnom zamenom motornog ulja i svih filtera, potrošnja može biti niža i do pet odsto.
Izbacite sav višak i skinite krovni kofer po završetku putovanja
Što je vozilo lakše, to manje goriva troši. Ako u prtljažniku prevozite mnogo nepotrebnih stvari, izbacite taj višak. Sada vam lanci za sneg ili nešto od zimske opreme nisu potrebni. Takođe, krovni kofer, krovni nosači ili oni za bicikle, narušavaju aerodinamiku vozila i povećavaju masu, pa odmah po završetku putovanja demontirajte ove delove.
Koliko dugo gorivo može da stoji u rezervoaru, pročitajte ovde.
Bonus video: Kako u Srbiji da naplatite štetu nastalu zbog prelaska preko udarne rupe
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare