Zvuk lupkanja koji dopire iz motora ili trapa, osim što smeta, uvek je znak da je poseta servisu neizbežna. Ali, šta je sa onim škripuckanjem, krckanjem i zvečanjem u kabini? To možete sami da locirate, a u tekstu da vam dajemo savete kako da „ućutkate“ automobil po sistemu – uradi sam.
Ponekad se dešava da nam nešto lupka u automobilu ali da ne znamo odakle tačno dolazi taj zvuk. Zato prvo detaljno sve treba pregledati. Najkritičnija područja koja prvo treba proveriti su ostave za sitnice u vratima, mesta ispod zadnjih i prednjih sedišta, prtljažnik, prostor oko rezervne gume, pepeljara i držač za naočare.
Evo šta je potrebno da pojedine probleme sami rešite bez odlaska u servis. Saveti koji slede su u najvećoj meri za starija vozila, pa u slučaju da je vaše vozilo novije, odnosno da je i dalje pod garancijom, a imate problem sa zvukovima u kabini, svakako ništa nemojte da popravljate sami jer možete izgubiti garanciju.
1. Dobar sluh: Zvukovi iz šasije i motora su uvek slučaj za profesionalce, a ne za amatere. Sa druge strane, zvukovi koji dopiru iz kabine mogu se rešiti uz pomoć nekoliko jeftinih sitnica iz prodavnice i malo vremena. Uz odličan sluh, sve što vam je potrebno je minimum tehničke veštine. Najviše opreza potrebno je kod plastičnih panela, pa budite pažljivi u radu, dobro locirajte problem.
2. Kvake (šarke) – Simptomi su kliktanje po startovanju motora, pri kočenju i pri prelasku preko rupa. Problem je kućište brave koje se pomera i pomera šarke, i koje usled čestih vibracija može da pukne. Rešenje je da prvo očistite šarke namenskim sredstvom (deterdžent ili sapunica) pa premažite zaštitnom mašću (pazite na odeću pri ulasku/izlasku iz vozila). Alternativa je da oblepite šarku sa malo izolir trake.
3. Kaseta – Simptom: poklopac kasete lupka pri zatvaranju i tokom vožnje. Problem je preveliki zazor, pa poklopac ima previše mesta i udara u okvir.
Rešenje: otvorite kasetu, kod većine automobila postoje gumeni graničnici na unutrašnjoj strani okvira kako bi prigušili zvuk vratanca od kasete. Odvrnite ih toliko da se vrata mogu čvrsto zatvoriti. Alternativa je da zalepite samolepljivu izolacionu traku duž okvira.
U slučaju kada kasetu ne možete da zatvorite jer je bravica pukla, prva pomoć je samolepljiva čičak-traka koju možete da zalepite na okvir i na sama vratanca. Ali kada popravite kasetu računajte da ćete se namučiti da skinete lepak od ove trake.
4. Šine od sedišta – Simptomi su škripanje sedišta, najviše tokom vožnje kroz krivine. Problem je zapravo ram sedišta ili šine koje nisu dobro podmazane.
Rešenje je da pomerite sedište skroz unapred i spustite naslon ka napred. Zaštitite itison papirom. Prvo dobro očistite šine a zatim ih premažite zaštitnom mašću (ima ih i u spreju). Ukoliko se škripa nastavi, izvadite sedište i premažite čitav ram.
5. Plastični dodaci – Simptomi su pucketanje i škripa držača plastičnih delova. Problem je što se plastični delovi dodiruju na spojevima.
Rešenje za ovaj problem može biti providni silikon sprej bez mirisa koji čuva gumene delove da ne postanu krti. Idealan je za korišćenje na teško dostupnim mestima, poput držača za čaše, ali ipak efekat nije večan. Za trajnije rešenje potrebno je da se ubaci ili zalepi filc na kritičnu spojku. Nekad i kopče sigurnosnih pojaseva mogu da se čuju prilikom udara o sedište, pa ukoliko nisu oblepljene mekšim materijalom i to možete sami da rešite.
6. Žice i kablovi – Simptomi: zvukovi udaranja i kuckanja dopiru iz instrument table. Problem su labave žice i kablovi koji udaraju o panele ili lim.
Ovo se najčešće dešava na vozilima na kojima je naknadno ugrađivan neki uređaj, pa kablovi nisu adekvatno osigurani. Precizno locirajte odakle zvuk dolazi, pa kada ustanovite mesto labave žice i kablove pokupite vezicama. Kablove takođe možete obmotati trakom.
7. Zadnja klupa – Simptomi: naslon zadnje klupe lupka pri vožnji preko rupa. Iako je zadnja klupa dobro prikačena, problem je što ima previše mesta (zazor je veliki).
Rešenje je da pomerite naslon zadnje klupe skroz unapred. Pored šarke postoji ispupčenje-graničnik koji prigušuje i ublažava udarce zadnje klupe. Ovaj graničnik može da se podešava i ovde alat nije potreban. Ukoliko je potrebno upotrebite podmetač da fiksirate graničnik.
8. Vratanca – Simptomi: Neka vratanca u kabini udaraju i zveče, a najviše se čuju kada se vozi preko rupa, kocki i drugih neravnina. Ovde je problem što vratanca imaju previše mesta (preveliki zazor), nisu dobro pričvršćena i udaraju o tvrd materijal.
Rešenje je da kupite samolepljivu izolacionu traku (imaju od sunđera i gume različitih debljina i boja) koja je prilično jeftina, isecite po meri i zalepite.
9. Plastične obloge – Simptomi: zveckanje i grebanje na spojevima plastičnih obloga. Problem je što je većina plastičnih obloga samo prikačena i nije dodatno osigurana.
Da biste ovo rešili pre nego što bilo šta započnete morate utvrditi gde su tačno žabice. Budite oprezni pri zagledanju manjih plastičnih obloga jer su njihove žabice vrlo male i brzo se lome. Nabavite pur-penu ili lepak, skinite panele i ponovo ih učvrstite.
10. Naslon za ruku – Simptom: kada stavimo ruku na odmorište, ono krcka. Problem su plastični delovi unutar naslona koji se dodiruju i pod teretom krckaju.
Rešenje je da vrlo pažljivo odvrnete držač naslona ravnim odvijačem. Budite vrlo oprezni jer se vrlo lako može polomiti. Podmažite plastične spojke. Pre nego što sve vratite, isecite tanji peškir po meri i ubacite ga unutra, pa onda sve zatvorite i – nema krckanja.
Bonus video: Kako da u Srbiji naplatite štetu nastalu zbog udarne rupe?
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram