Troškovi evropskih pržionica kafe naglo su skočili zbog krize u Crvenom moru i prisilili ih na potragu za novim izvorima nabavke, upozoravaju trgovci i analitičari u sektoru.
Vozarine za kontejnere skočile su na ruti Azija-Evropa oko 150 odsto i mnoge pošiljke kafe u zrnu najvećih proizvođača sorte robusta, poput Vijetnama i Indonezije, kasne kupcima u Evropi do tri nedelje, jer brodovi zaobilaze Crveno more i putuju oko Rta dobre nade, piše N1.
Pržionice su zato prisiljene da potraže druge izvore nabavke, uključujući Brazil i Ugandu. Posrednici kažu da su zbog toga porasle veleprodajne cene, što pak znači veće troškove za pržionice.
“Primećujemo pad novih narudžbina (iz Evrope) jer kupci snose (više) troškova isporuke. Jako smo zabrinuti. U ovo doba godine izvoz kafe obično doseže vrhunac”, rekao je izvršni direktor jednog od najvećih vijetnamskih izvoznika kafe, koji je želeo da ostane anoniman. Oko 60 odsto naše kafe odlazi u Evropu, napominje.
Problemi s manjkom kontejnera tek će se zaoštriti i dostići razmere nalik onima na vrhuncu pandemije korone, upozoravaju trgovci.
Jedan trgovac sa sedištem u Evropi smatra pak da rizik poskupljenja robuste na duži rok zbog poremećaja u tranzitu kroz Crveno more nije velik.
„(Poremećaji) podupiru cene na kraći rok, ali gledano iz srednjoročne i dugoročne perspektive posredi su tek zastoji. Kafe ima i stići će na odredište“, rekao je.