Jedna od vulkanski najaktivnijih država na svetu proglasila je vanredno stanje zbog najnovije pretnje erupcijom.
Oko 4.000 ljudi je evakuisano iz svojih domova u Grindaviku koji je najugroženiji zbog neposredne blizine vulkanu Fagradalsfjal na poluostrvvu Rejkjanes. Već nedelju dana Island je seizmički hiperaktivno područje, pri čemu stanovnici svakoga dana osete nekoliko stotina podrhtavanja tla. Od petka je zatvorena turistički popularna Plava laguna.
Celo ostrvo je u napetom iščekivanju jer stručnjaci kažu kako su potresi koji već danima tutnje ispod površine, najava velike vulkanske erupcije, koja bi se mogla dogoditi „svakog trenutka“.
U blizini Grindavika pojavile su se ogromne pukotine, a snimci iz vazduha koje je objavila Obalska straža prikazuju rascep koji prolazi središtem mesta i iz kojeg se dimi dok se magma približava površini. Užurbano se grade obrambeni zidovi oko obližnje geotermalne elektrane za koje se nadaju da će je zaštititi od tokova lave, prenosi Jutarnji list.
Za mnoge meštane najnoviji razvoj događaja podseća na katastrofalnu eksploziju na jednom drugom islandskom vulkanu Ejafjalajokulu 2010. godine. Seizmička aktivnost tog vulkana započela je 2009. godine da bi dovela do kulminacije, odnosno erupcije 29. marta 2010. godine. Bila je to prva erupcija tog vulkana nakon gotovo 200 godina.
Druga erupcija je započela 14. aprila, a ogroman oblak pepela koji je prouzrokovala doveo je do najvećeg poremećaja avio saobraćaja u istoriji Evrope uzrokovanog prirodnom katastrofom. Milioni putnika ostali su zaglavljeni u na aerodromima od 15. aprila.
Naučnici su za Dejli mejl izneli procene o novoj erupciji, a postavlja se pitanje da li ona može da se uporedi sa onom iz 2010. godine.
Dr. Dejv Mekgejv, vulkanolog sa Univerziteta u Lankasteru, izjavio je da se ogroman oblak pepela kakav smo videli pre 13 godina verovatno neće ponoviti.
„Moguća erupcija koja proizlazi iz trenutnih podrhtavanja tla neće dovesti do poremećaja poput erupcije 2010“, rekao je.
„U erupcijama na poluostrvu Rejkjanes dominira proizvodnja lave uz tek neznatnu proizvodnju pepela, dok je erupcijom 2010. dominirala proizvodnja pepela“, dodao je.
Ocenio je da je vrlo malo verovatno da bi najnovija erupcija mogla uzrokovati poremećaj u transatlantskom avio saobraćaju.
Iako je glavni grad Islanda Rejkrajvik daleko izvan opasne zone, islandski aerodrom Keflavik nalazi se oko 17 kilometara severozapadno od aktivnog područja. Avio sabraćaj na Keflaviku zasad teče neometano.
Međutim, kao mera opreza za domaće i međunarodne letove, oznaka boje za letove prema poluostrvu Rejkjanes sada je narandžasta što znači – pojačana aktivnost.
Narandžasto upozorenje predstavlja ograničenu opasnost za avio sabraćaj. Sledeća faza je crvena i nivo se podiže ako dođe do vulkanske erupcije koja bi mogla ozbiljno da utiče na avio saobraćaj.