Patrijarh Porfirije izjavio je da se raduje skorom susretu s narodom i vladikama u Crnoj Gori, a posebno je, ističe, zadovoljan što će sa premijerom Zdravkom Krivokapićem potpisati Temeljni ugovor o međusobnim odnosima SPC i države. Porfirije je istakao da Srpska crkva nema nikakav problem s postojanjem bilo koje države, naravno, ako se poštuju prava njenih vernika, posebno kada ti vernici čine većinu stanovnika, kao što je to slučaj u Crnoj Gori.
U opširnom intervjuu za zagrebački Večernji list, Porfirije na pitanje šta bi poručio pravoslavnim vernicima u Crnoj Gori, kao i koji je njegov pogled na problematične odnose SPC-a i države Crne Gore, ističe da bilo čije slobodno, bez prisile izjašnjavanje o bilo čemu, bilo kojoj socijalnoj karakteristici, uključujući i nacionalnu pripadnost, ne može biti upitno ni za koga.
„Što se tiče odnosa naše Crkve s državnim vlastima, mi ćemo nastojati da i tamo sarađujemo po evropskom načelu kooperativne odvojenosti“, rekao je Porfirije.
Ne postoji, ističe, razlog da Crkva i država ne sarađuju na dobro svih, bez obzira na to kako se izjašnjavaju. Porfirije je istakao da Srpska crkva nema nikakav problem s postojanjem bilo koje države, naravno, ako se poštuju prava njenih vernika, posebno kada ti vernici čine većinu stanovnika, kao što je to slučaj u Crnoj Gori.
Za njega je, ističe, najbolji princip odvojenost Crkve i države, gde svako treba da radi na svom polju, ali isto tako je, dodaje, važno da sarađujemo u svemu gde ima mogućnosti i potrebe za dobro svih: Crkve, države, građana.
„Što su bliži i bolji odnosi Crkve i države, uključujući patrijarha i predsednika ili kralja, a zasnovani su na demokratskim principima i procedurama, na punom poštovanju slobode svih, to bolje za sve“, naveo je patrijarh.
Na opasku da neki, poput Svetislava Basare, redovno kritikuju njegove izjave o Kosovu i Metohiji, Porfirije je uzvratio pitanjem:
„Ko može jednostavno da zanemari, zažmuri pred činjenicom da su ljudi, hrišćani, Srbi u 21. veku proterani iz svojih kuća, njih više od 200.000, sa svojih njiva, da je posle 2000. godine uništeno, devastirano četrdeset crkava na Kosovu i Metohiji“.
Podsetio je da je prošlog meseca bilo nekoliko napada na pravoslavne hramove na Kosovu i Metohiji.
„Hipotetički, kada bi se dogodilo ono što se neće dogoditi nikada, da Crkva prizna na nasilju stvorenu lažnu državu, bi li nasilje prestalo ili bi se pojačalo“, upitao je.
Govoreći o Kosovskom zavetu, patrijarh je rekao da je to izraz Novog zaveta, žrtvovanje desetine hiljada srpskih vitezova u kosovskom boju, u svemu po ugledu na žrtvu protomučenika Hrista za život bližnjih i za život u večnosti.
„Kosovski zavet izraz je vernosti srpskog naroda Hristu, izraz potpune vere u uskrsnuće“, rekao je patrijarh.
O nedavnoj izjavi za HRT kada je izneo neka za njega problematična mesta u pismima, do sada nepoznatim javnosti, koja je Stepinac 1941. pisao papi Piju XII, a koji za neke nisu sporni, Porfirije kaže da mu nije bila namera da to iznosi, ali i da mu se čini da time nije prekršio dogovor o neiznošenju dokumenata u javnost.
Podseća da je jasno rekao da je svestan da su okolnosti u kojima je Stepinac živeo i delovao bile više nego teške i komplikovane, da mu nije bilo nimalo jednostavno i lako.
„To što ja mislim, naravno, ne obavezuje nikoga, ali dozvolićete da, ako dajemo pravo svakome da ima svoj stav, i ja, kad mi je već ovakvo pitanje postavljeno, imam pravo i dužnost da iznesem svoje mišljenje. Ako je, pak, nekome problem to što ja imam problema s iskazima u pismu o kojem je reč, mogu samo reći da mi je zaista žao“, naveo je, između ostalog, patrijarh Porfirije.
Pratite nas i na društvenim mrežama: