Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Bandar AL-JALOUD / AFP / Profimedia

Saudijska Arabija pokreće ogroman globalni investicioni plan kako bi stvorila potražnju za svojom naftom i gasom u zemljama u razvoju, otkrila je tajna istraga. Kritičari su rekli da je plan osmišljen tako da se zemlje "navuku na štetne proizvode", a mozak iza svega je prestolonaslednik Saudijske Arabije Mohamed bin Salman.

Malo se znalo o programu održivosti potražnje za naftom (ODSP), ali je istraga donela detaljne informacije o planovima za povećanje upotrebe automobila, autobusa i aviona na fosilna goriva u Africi i drugde, pošto bogate zemlje sve više prelaze na čistu energiju.

Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

ODSP planira da ubrza razvoj supersoničnog vazdušnog saobraćaja, za koji se primećuje da koristi tri puta više mlaznog goriva od konvencionalnih aviona, i da bude partner sa proizvođačem automobila u masovnoj proizvodnji jeftinog vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Dalji planovi promovišu motorne brodove, koji koriste zagađujući mazut ili gas za snabdevanje strujom priobalnim zajednicama.

ODSP nadgleda de fakto vladar Saudijske Arabije, prestolonaslednik Mohamed bin Salman, i uključuje njene najveće organizacije, kao što su Fond javnih investicija vredan 700 milijardi dolara, najveću svetsku naftnu kompanija Aramco, petrohemijsku kompaniju Sabic i vladina najvažnija ministarstva, prenosi Gardijan.

U javno dostupnim informacijama, program je u velikoj meri predstavljen kao „uklanjanje barijera“ za energiju i transport u siromašnijim zemljama i „povećanje održivosti“, na primer obezbeđivanjem gasnih peći za kuvanje koje zamenjuju sagorevanje drveta.

Međutim, svi planirani projekti otkriveni u istrazi Centra za klimatsko izveštavanje i vesti Kanala 4 uključuju povećanje upotrebe nafte i gasa. Zvaničnik je rekao da je to „jedan od glavnih ciljeva“.

Šef Svetske banke je nedavno rekao da bogate zemlje i kompanije moraju da pomognu zemljama u razvoju da preskoče ekonomski rast iz prošlosti zasnovan na fosilnim pogonima i uvedu obnovljivu energiju. Ako to ne urade, rekao je Ajai Banga, nema nade za okončanje emisije ugljenika do 2050. godine, jer su svetski naučnici više puta jasno stavljali do znanja da je neophodno da se izbegne klimatska katastrofa.

Saudijska Arabija je saopštila da je posvećena klimatskim ciljevima Pariskog sporazuma da se globalno zagrevanje ograniči na znatno ispod 2C, a da ima za cilj porast od najviše 1,5C. Da bi se to postiglo, emisija fosilnih goriva mora brzo da opadne i većina rezervi nafte i gasa mora da se čuva u zemlji, što znači da klimatske politike, kao što je podrška električnim automobilima, predstavljaju značajnu pretnju prihodima države bogate naftom.

Mohamed bin Salman, Francuska, zamak, dvorac
Mohamed Bin Salman Foto: EPA-EFE/CHRISTOPHE PETIT TESSON

Značajno pitanje na klimatskom samitu UN-a Cop28 jeste da li zemlje mogu ispuniti obećanje o postepenom ukidanju fosilnih goriva. Ove godine klimatska kriza je oborila temperaturne rekorde, a ekstremne vremenske prilike odnele su živote i sredstva za život širom sveta.

Mohamed Adov, direktor istraživačkog centra „Pover Shift Africa“, rekao je: „Saudijska vlada je poput dilera droge koji pokušava da Afriku navuče na njen štetni proizvod. Ostatak sveta se odvikava od prljavih i zagađujućih fosilnih goriva, a Saudijska Arabija postaje očajna za još kupaca i okreće pogled na Afriku. To je odbojno“.

Antonio Gutereš, generalni sekretar UN, rekao je 2021. godine da svet treba da pomogne Africi.

„Moramo da vidimo adekvatnu međunarodnu podršku kako bi privrede Afrike i drugih zemalja u razvoju mogle da preskoče razvoj zagađivača i da pređu na čist, održiv energetski put“.

Foto: Shutterstock

Ministarstvo energetike Saudijske Arabije nije odgovorilo na zahtev Gardijana za komentar.

Kratke informacije na veb stranici programa na engleskom jeziku nazivaju ga programom održivosti nafte, dok se na arapskoj verziji opisuje kao program održivosti potražnje za naftom.

Njegov navedeni cilj je, prema arapskom sajtu, da „održi i razvije potražnju za ugljovodonicima kao konkurentnim izvorom energije, podizanjem njegove ekonomske i ekološke efikasnosti, istovremeno osiguravajući da tranzicija u energetskom miksu je održiva za Kraljevstvo Saudijske Arabije“.

U junskom saopštenju saudijskoj berzi o memorandumu o razumevanju koji su potpisali ODSP i Saudijska industrijska izvozna kompanija prvobitno je rečeno da će omogućiti „aktivnosti u oblastima održavanja potražnje za naftom“. Ispravka sledećeg dana zamenila je ovu frazu sa omogućavanjem „aktivnosti za povećanje pristupa energiji“.

Detalji projekata ODSP-a otkriveni su nakon što su se prikriveni novinari predstavljali kao potencijalni investitori i susreli se sa zvaničnicima saudijske vlade. Ovo je otkrilo da je povećana potražnja za naftom i gasom u zemljama u razvoju bila nit koja prolazi kroz planirane projekte.

Foto: EPA-EFE/AKINTUNDE AKINLEYE

U prezentaciji koju su koristili zvaničnici navodi se da je strategija „otključavanje potražnje na tržištima u razvoju uklanjanjem barijera za pristup energiji kroz infrastrukturna ulaganja“.

Na pitanje novinara da li je cilj bio da se veštački stimuliše tražnja na nekim ključnim tržištima, jedan zvaničnik je rekao: „Da, to je jedan od glavnih ciljeva koji pokušavamo da ostvarimo. Ne verujemo da je moguće da zemlje u razvoju mogu preskočiti ovu fazu fosilnih goriva jer, da biste u potpunosti primenili električna vozila, trebaće vam spremna infrastruktura“.

Foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Jedan od kriterijuma za odabir 46 projekata ODSP-a bio je „potencijal inkrementalne potražnje“, rekli su zvaničnici, pri čemu je program omogućavao finansijska sredstva potrebna za projekte.

Projekti su u tri kategorije: transport, komunalije i materijali, pri čemu treća promoviše zamenu nekih cementa, čelika i drveta koji se koriste u građevinarstvu plastikom dobijenom od nafte.

Foto: EPA-EFE/LENI KINZLI / HANDOUT

„Cilj transportnog sektora je da unapredi dugoročnu održivost transportnog goriva. Govorimo o dizelu, benzinu i mlaznom gorivu“, rekao je zvaničnik, a finansiranje puteva je deo plana.

Prema prezentaciji, plan je da se „partnerira sa proizvođačem automobila u razvoju i proizvodnji visokokonkurentnog jeftinog automobila“ koji će „imati povećanje nafte za kraljevstvo“.

ODSP dodatno cilja na usluge autobusa, deljenja vožnje i dostave.

„Cilj je da se podrži raspoređivanje ICE flota širom zemalja u razvoju kako bi se uhvatila sve veća potražnja za benzinom/dizelom“.

PROČITAJTE JOŠ:

U vazduhoplovstvu, ODSP planira da poveća letove olakšavanjem investicija za „sticanje ili pokretanje“ niskotarifne avio-kompanije. Zvaničnici su rekli da je počeo rad na „brzom razvoju komercijalne nadzvučne avijacije“.

Planovi za proizvodnju električne energije uključuju „mini mreže na naftu“, koje bi sagorevale dizel ili mazut, rekao je zvaničnik. Ulaganja bi takođe bila olakšana u brodove koji obezbeđuju „ploveće elektrane“ na lož ulje ili gas.

Saudijska Arabija je u novembru potpisala sporazume sa Ruandom o „razvijanju potražnje za resursima ugljovodonika“, sa Nigerijom o „promovisanju saradnje i jačanju partnerstva u sektoru nafte i gasa“ i sa Etiopijom o „saradnji na snabdevanju naftom“.

„Činjenica da su afričke zemlje toliko očajne da nasedaju na ovaj trik počiva na neuspehu istorijskih nacija zagađivača da ispoštuju svoja obećanja o finansiranju klime“, rekao je Adov.