Osnovno javno tužilaštvo u Nišu traži maksimalnu kaznu za vozača audija koji je 4. januara "uleteo" na trotoar i ubio dečaka od 12 godina i muškarca od 48. Porodica poginulog Dejana Ilića zahteva objektivno veštačenje brzine. Za sada ne dovode u pitanje ispravnost optužnog zahteva, ali tvrde da je osam godina - za nekoga ko je svesno seo za volan i "divljao" usred naselja - isuviše blaga kazna i loša poruka. Advokat Vladimir Domazet kaže da ima još vremena da tužilaštvo izmeni kvalifikaciju krivičnog dela.
Više od dva meseca je prošlo od kako je dvadesetogodišnjak iz Beograda audijem usmrtio dvojicu pešaka u Nišu. Osnovno javno tužilaštvo je obelodanilo da pokreće postupak, ali to što je mladić, uz veliko prekoračenje brzine, usmertio dete i 48-godišnjaka dok su hodali trotoarom, tretira kao krivično delo protiv bezbednosti saobraćaja.
„Mi smo užasnuti da se to dvostruko ubistvo bahatom vožnjom tretira na taj način, sa maksimalnom kaznom od osam godina. Smatramo da, pošto je stradalo jedno dete, kao i moj otac, zaslužuje mnogo veću kaznu, kaže Gabrijela Ilić, ćerka poginulog Dejana.
Uz optužni predlog, kakav je objavljen, po aktuelnom zakonu maksimalna kaznu koju vozač može da dobije upravo je ta – osam godina zatvora i tužilaštvo zahteva. Za N1 kažu da su tražili i produženje pritvora i za sada su to sve informacije koje Osnovno javno tužilaštvo daje.
„Tužilaštvo poručuje da je ono u ovoj situaciji nemoćno, jer takav je zakon i oni ne mogu verovatno da izađu iz tih okvira. Zato taj zakon treba da se promeni“, dodaje Gabrijela Ilić.
Ali, da li je baš tako? Zbog čega je gubitak kontrole nad automobilom, usled prebrze vožnje, za koju još zvanično nije saopšteno kolika je bila, a što je dovelo do smrti nedužnih pešaka, tužilac tretirao kao delo bez umišljaja?
„Bilo je priča o obesnoj vožnji, ali verovatno dokaza o tome nema“, smatra advokat Vladimir Domazet.
Dokaza nema, a promenu zakona po kome je za ovakva dela predviđena maksimalna kazna zatvora od osam godina, nisu tražile samo porodice Ilić i Prekljušaj, već i mnoge druge čija su deca ranije na sličan način stradala. Poznati niški advokat kaže da je bilo, po broju žrtava, i mnogo većih tragedija u kojima su vozači dobijali – simbolične zatvorske kazne. U vezi sa kvalifikacijom tragedije od 4. januara, koja je, podsetimo, pokrenula i seriju protesta u Nišu, tokom kojih je ministar lično, sa načelnikom niške policije smenio šefa saobraćajne policije u tom gradu – bez da je javnosti dao objašnjenje zašto, advokat Domazet kaže da je upravo to kojom je brzinom vozio – jedan od ključnih faktora.
„Pogotovo ako veštaci to pot
vrde – da je vožnja bila 130 na sat, u gradu, bulevarom… To znači da je vozio obesnom vožnjom, nepropisnom brzinom i onda može to da dovede do situacije da bude optužen za umišljajno krivično delo, da je takvom vožnjom prihvatio posledice koje mogu da nastanu“, dodaje Domazet.
N1: Ali, on u startu nije optužen za takvo delo?
Domazet: Koliko ja znam, nije, što ne znači da ta kvalifikacija mora da ostane do kraja pretresa
U objektivno veštačenje brzine – sve nade polaže i Gabrijela koja je tek posle očeve pogibije, kaže, počela da obraća pažnju na divljanje automobilima po Nišu. Sada svaki put, kaže, obaveštava policiju.