Ni više od 200 upita građana gradskoj upravi Zrenjanina, ni krivična prijava protiv Feng Wang i Shili Ding, zakonskih zastupnika fabrike guma Linglong i izvođača građevinskih radova na njenom gradilištu, ni tri tužbe Upravnom sudu koje je Građanski preokret podneo protiv pokrajinske i gradske vlasti, ni rešenje pokrajinskog građevinskog inspektora koji je naložio rušenje osam objekata u okviru fabrike Linglong jer su izgrađeni bez građevinske dozvole – ništa od toga nije izazvalo niti jednu reakciju ni komentar vlasti u Srbiji.
Kineski zid, kako Zrenjaninci nazivaju ogradu podignutu oko fabrike pneumatika Linglong koja je u poslednjih godinu dana nikla na njihovoj plodnoj ravnici, podignut je i oko Gradske uprave Zrenjanina, Pokrajinske vlade Vojvodine i Vlade Srbije. Zid ćutanja i ignorisanja zakona i javnog interesa.
„Fabrika guma Linglong će, kad i ako počne da radi kako je planirano, pokositi zdravlje građana Zrenjanina, Banata a i šire. Proizvoditi 40 000 guma dnevno, u sred naseljenog prostora i na sred plodnog zemljišta, znači: tone otrovnog ulja, čađi, kiseline, materija koje imaju neprijatan miris“, kaže Dušan Kokot iz organizacije Građanski preokret koja od početka gradnje ove fabrike skreće pažnju javnosti na to šta ona donosi. Nedavno su pokrenuli kampanju „Vodu nemamo, a šta ćemo sa vazduhom“ u kojoj ponovo traže stopiranje izgradnje fabrike Linglong dok se ne donese adekvatna Studija o proceni uticaja na životnu sredinu i ne utvrdi kakve posledice proizvodnja desetina hiljada guma dnevno ostavlja na zdravlje Zrenjaninaca i da li je kineski investitor predvideo mere zaštite od zagađenja.
Zrenjanin je grad koji 17 godina nema vode za piće. U ovom, nekad velikom industrijskom centru, već je stasala generacija dece koja nikada nije pila vodu sa česme. Ako su se naučili da žive bez pijaće vode iz česme, da li treba da pristanu da im se zagađuju i vazduh i zemlja, pitaju se u Građanskom preokretu. Teško je dopreti do građana Zrenjanina i preneti im sve informacije o tome kakve posledice će Linglong doneti građanima ovog dela Vojvodine; gradska vlast ne odgovara na upite, mediji pod kontrolom lokalne i pokrajinske vlasti, a posebno nacionalni, se ovom temom ne bave.
U sredu, 3. novembra, povodom Međunarodnog dana čistog vazduha, Građanski preokret će na Trgu slobode u Zrenjaninu pokušati da svojim sugrađanima predstavi sve važne informacije u vezi sa fabrikom Linglong. Pod nazivom „Dingdong, dingdong – znate li šta je važno za Linglong?“, postaviće izložbu plakata sa glavnim informacijama a na video bimu će emitovati filmove, TV priloge i spotove, napravljene o ovoj kineskoj investiciji.
„Imaćemo svoje „zidne novine“ i svoju malu televiziju i tako ćemo informisati svoje sugrađane, kad nema drugog načina“, kaže Dragana Popović iz Građanskog preokreta.
Gumarska industrija spada u najprljavije industrije na svetu. Vrlo se pažljivo bira gde će ovakva postrojenja biti podignuta, a ozbiljne države vrlo strogo procenjuju koje sisteme zaštite takvi investitori moraju da uvedu. Linglong ne posluje nigde van Kine, a jedina fabrika koju su imali van svoje zemlje, na Tajlandu, je delimično izgorela pa je ubrzo i prestala sa radom.
Zašto ovu fabriku nisu odlučili da grade negde u Evropi, u nekoj bogatijoj zemlji, sa boljom putnom infrastrukturom, može se samo pretpostaviti. Jedna od pretpostavki leži i u činjenici da je Vlada Srbije ovom investitoru poklonila skoro 100 ha zemljišta i više od 80 miliona evra subvencija. Zbog čega Srbija, nerazvijena u poređenju sa susedima, a kamoli sa bogatijim evropskim zemljama, treba da poklanja bilo šta jednoj globalnoj megakorporaciji?
Ako u sredu dođete da pročitate ove zrenjaninske „zidne novine“ videćete i kopiju rešenja građevinskog inspektora Sekretarijata za saobraćaj, građevinarstvo i energetiku AP Vojvodine koji je naložio rušenje osam objekata unutar fabrike Linglong. Taj jedan inspektor, M.T. potpisnik tog rešenja, jedini je izgleda koji je u ovom Sekretarijatu, a i šire, poštovao zakon.
Rešenje o rušenju stoji u fioci već šest meseci, a među banatskim suncokretima niče najveća fabrika guma u Evropi.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare