Javni servis "Radio televizija Srbije" je u poslednjih godinu dana delio novac "šakom i kapom" tabloidima bliskim Srpskoj naprednoj stranci i to za reklamiranje TV programa. Prema zvaničnim podacima, od 1. septembra prošle godine do danas RTS je potrošio oko 50 miliona dinara za oglašavanje na provladinim internet portalima i štampanim medijima.

Medijski javni servis „Radio televizija Srbije“ u prethodnih godinu dana dao je za oglašavanje TV sadržaja milione dinara, a gotovo sav novac koji je namanjen u tu svrhu otišao je provladinim medijima.

Konkretno, kako je istaknuto na portalu javnih nabavki u odeljku „Odluke o dodeli ugovora“, RTS se uglavnom reklamirao u tabloidima Kurir, Večernje novosti, Alo, Srpski telegraf i Blic.

PROČITAJTE JOŠ:

Samo u septembru ove godine RTS je za reklamiranje programa u štampanim izdanju „Kurira“ potrošio tri miliona dinara. U tom ugovoru navodi se privredni subjekt „Mondo Inc d.o.o.“, u okviru kog se nalazi list „Kurir“.

Kako piše u istoj Odluci o dodeli ugovora, ugovor je dodeljen i kompaniji „NID Novosti ad Beograd“, a u okviru koje posluju dnevni list „Večernje novosti“, portal Novosti i magazin „TV novosti“. Toj firmi RTS je dao 3,6 miliona dinara.

Tabloidi / Foto: Goran Srdanov / Nova.rs

U podeli miliona javnog servisa učestvovala je i „Politika“. Prema tom ugovoru, javni servis je za reklamiranje TV sadržaja i oglašavanje u štampanom izdanju „Politike“, „Sportskog žurnala“, kao i na portalima ove medijske kuće izdvojio 3,5 miliona dinara.

Privredni subjekt „Internet group“ u okviru kog posluje telegraf.rs, dobio je 3,6 miliona od RTS-a, a novac su dobili i časopisi „Glorija“, „Stori“ i „Helo“, kao i njihovi portali. Tako je kompanija „NID Color media international“ iz Novog Sada, a u okviru koje oni posluju, dobila tri miliona dinara na ime reklamiranja.

Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Novac je dobio i portal „Mondo“, koji posluje u okviru iste medijske kuće kao i Kurir. Njemu će za oglašavanje biti uplaćeno 3,6 miliona dinara.

Tu je naravno i dnevni list „Informer“ koji je za reklamiranje dobio 2,4 miliona dinara od javnog servisa.

I „Srpski telegraf“ dobio je posao oglašavanje. Ovom tabloidu odnosno kompaniji „Medijska mreža“ u okviru koje se nalazi, RTS je dao 2.400.000 dinara.

Dakle, samo u septembru ove godine, čak 19,1 milion naših para RTS je dao pomenutim medijima, a gotovi su svi bliski Srpskoj naprednoj stranci.

2023. godina

Prema podacima sa Portala javnih nabavki, RTS je u septembru i novembru na oglašavanje potrošio oko 30 miliona dinara, a kako je N1 ranije objavio u celoj 2023. za te svrhe izdvojeno je ukupno skoro 78 miliona dinara.

Naime, prema ugovorima koji su sa sklopljeni prošle godine u novembru, RTS je na reklamiranje u „Kuriru“, nedeljniku „Ekspres“ i na portalu ovog nedeljnika, potrošio 4,2 miliona dinara.

PROČITAJTE JOŠ:

Dva meseca ranije, odnosno u septembru iste godine, javni servis dao je 4.200.000 dinara kompaniji „Ringier Srbija“, a za oglašavanje u štampanom izdanju „Blica“, „Blic ženi“ i na portalima blic.rs, zena.rs i noizz.rs.

U istom periodu listu „Večernje novosti“, magazinu „TV novosti“ i portalu novosti.rs uplaćeno je 4.800.000 dinara, tabloidu „Alo“ 2,4 miliona dinara, a „Politici“ tri miliona.

U istoj „turi“ 3,6 miliona dinara za reklamiranje uplaćeno je portalu Telegraf, a 3,6 miliona časopisima „Glorija“, „Stori“, Helo“ i njihovim portalima. Tada su novac za oglašavavnje dobili i Mondo (3,6 miliona), Informer (2,4 miliona) i Srpski telegraf (2,4 miliona).

RTS je novosadskoj kompaniji „Color media communications“ dao 600.000 dinara, a RTS-ov sadržaj reklamiran je na portalima nadlanu.com i diplomacyandcommerce.rs.

Dakle, samo u septembru i novembru prošle godine RTS je za oglašavanje izdvojio čak 30 miliona dinara.

Lalić: „Nedeljnik“ nije dobio ni dinar od RTS-a

Prema dokumentaciji objavljenoj na portalu javnih nabavki novac za oglašavanje od RTS-a dobio je i magazin „Nedeljnik“ i to u iznosu 1,8 miliona dinara. Međutim, Veljko Lalić, direktor i glavni i odgovorni urednik Nedeljnika, kaže za Nova.rs da taj magazin nikad nije dobio nijedan dinar od RTS-a, niti treba da ga dobije. On navodi da je pre 12 godina Nedeljnik sklopio ugovor o kompenzaciji sa RTS-om koji je tada vodio Aleksandar Tijanić, te da su njih dvojica „potpisali razmenu reklama“.

Foto: NOVA S

„Kako je na RTS-u skuplje oglašavanje, a kako oni nisu koristili oglasni prostor u Nedeljniku, taj ‘dug u reklamama’ je narastao na 950.000 dinara ili malo manje od 8.000 evra. Od tada se prenosi iz godine u godinu. ‘Nedeljnik’ svake godine mora da skuplja dokumentaciju i učestvuje na tenderu kako bi sredio ‘dug u reklamama’, a za to vreme je zabranjeno naše oglašavanje na RTS-u, uz obrazloženje da prvo mora da se sredi ovaj dug. Kako se RTS ne oglašava u ‘Nedeljniku’ godinama (sem svega nekoliko oglasa u poslednjih pet godina), nemoguće je izmiriti taj dug, zbog čega ću se hitno obratiti generalnom direktoru RTS-a da vidim kako to zakonski može da se reši. Mi ne želimo da budemo bilo čiji bedž, a najmanje u kontekstu dobijanja sredstava od pretplatnika RTS-a, na šta nikad ne bismo ni pristali“, navodi Lalić.

„Ništa nije sporno“

Iz Upravnog odbora RTS-a istakli su ranije da u procesu reklamiranja za koji su se odlučili ne vide ništa sporno.

„Oglašavanje je komercijalna delatnost i ni na koji način se ne može dovesti u vezu sa kršenjem medijskih zakona i Kodeksa novinara. RTS odlučuje da se reklamira kod određenih medija na osnovu čitanosti i određenih novina ili posećenosti određenih portala, uostalom kao i svi. Naravno, imajući uvek u vidu koji proizvod, odnosno program reklamira, vodeći računa da to bude medij preko kojeg će doći do određene ciljne grupe kojoj je program namenjen“, naveo je Branislav Klanšček, predsednik Upravnog odbora RTS-a.

BONUS VIDEO: Bojan Simišić: Mi plaćamo pretplatu RTS, vi ste naš servis, a ne organizovane kriminalne grupe SNS

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare