Kada je u novembru prošle godine država postala jedini vlasnik Er Srbije, u to ime je platila 2,04 milijarde dinara, što je oko 17,4 miliona evra. Toliko nas je koštao izlazak Etihad ervejza iz vlasničke strukture nacionalnog avio-prevoznika.
Ono što se krilo kada se obelodanilo, više nije tajna – da bi postala stoprocentni vlasnik kapitala Er Srbije, država je od Etihad ervejza otkupila preostalih 16,42 odsto akcija nacionalnog avio-prevoznika.
To su potvrdili i državni revizori.
„Isplata sredstava u iznosu od 2.038.956.000 dinara je izvršena na račun Centralnog registra, depoa i kliringa hartija od vrednosti na osnovu Ugovora o prenosu akcija Er Srbije i Zaključka Vlade kojim je Vlada dala saglasnost za kupovinu 3.354.050 običnih akcija Er Srbije a.d“, konstatovala je Državna revizorska institucija kontrolišući završne račune Ministarstva finansija za 2023. godinu.
Državni revizori su naveli da je država vlasnik akcija u domaćim javnim i privatnim nefinansijskim preduzećima i institucija u vrednosti od 88,14 milijardi dinara.
Od toga se 27,79 milijardi dinara odnosi na domaća javna nefinansijska preduzeća, 12,57 milijardi dinara na domaća privatna nefinansijska preduzeća, a 11,7 milijardi dinara na domaće finansijske institucije.
Kada je reč o bankama, država u njima ima akcije vredne 36 milijardi dinara.
Revizori konstatuju da je država prošle godine uvećala kapital u domaćim javnim nefinanijskim preduzećima i institucijama (među kojima je i Er Srbija) za 2,04 milijarde dinara, što se u celosti odnosi na kupovinu akcija nacionalnog avio-prevoznika, za šta je, uz cenu akcije, plaćena i uobičajena provizija Centralnom registru hartija od vrednosti.
„Učešće kapitala u domaćim javnim nefinasijskim preduzećima i institucijama u iznosu od 2.039.748.000 dinara izvršeno je na osnovu Ugovora o prenosu akcija i Zaključka Vlade kojim je Vlada dala saglasnost za kupovinu 3.354.050 običnih akcija Er Srbije, što iznosi 2.038.956.000 dinara, dok je iznos od 792.000 dinara naknada Centralnog registra hartija od vrednosti za ove usluge“, navodi DRI.
Podsetimo, 13. novembra 2023. godine, tek što je nacionalna avio-kompanija obeležila 10 godina postojanja otkada je uz pomoć “Etihad ervejza”, strateškog partnera, od “Jat ervejza” stvorena “Er Srbija”, stigla je vest da će od tog dana biti potpuno u rukama države Srbije.
Od tada do danas nije obelodanjeno koliko je država platila za preostali paket od 16,42 odsto vlasništva Er Srbije, kako bi se upisala kao stoprocentni vlasnik, niti je ovaj podatak dostupan u javno objavljenim finansijskim izveštajima avio-prevoznika.
Cena od 2,04 milijarde dinara (oko 17,4 miliona evra) plaćena prošle godine za 3,3 miliona komada akcija Er Srbije, niža je od dokapitalizacije obavljene u 2022. godini.
Naime, tada je država, kao što je portal N1 pisao, povećala svoj udeo u vlasništvu u nacionalnom avio-prevozniku uplativši 1,82 milijarde dinara (15,47 miliona evra). Tako je u 2022. Republika Srbija uvećala svoje vlasništvo na 83,58 odsto, dok je automatski udeo Etihada smanjen sa 18,03 na 16,42 odsto.
Da će Er Srbija biti vraćena u potpuno vlasništvo države moglo se naslutiti još od pandemije koronavirusa kada je, 2020. godine, Republika Srbija počela da vraća kredite, a potom i da dokapitalizuje avio-kompaniju.
Tu prvu dokapitalizaciju Er Srbije, iz decembra 2020. godine, država je obavila novčanim ulogom od 100 miliona evra. Reč je bilo o iznosu od tačno 11.757.730.000 dinara, uplaćenog na ime emitovanja 11.757.730 akcija, vrednih po 1.000 dinara. Time je Republika Srbija krajem 2020. povećala svoje vlasništvo u ovoj kompaniji sa 51 odsto na 81,97 odsto, dok je Etihadu udeo pao sa 49 odsto na 18,03 odsto.
Dokapitalizacija je, kako je tada saopšteno iz Er Srbije, sprovedena na osnovu ugovora između Ministarstva privrede i Er Srbije, na zahtev nacionalnog avio-prevoznika, a u skladu sa uredbom iz oktobra 2020. Tom uredbom je, naime, predviđeno da preduzeća koja su u problemu zbog pandemije mogu da dobiju novac od države, ali će država zauzvrat dobiti udeo u njihovom vlasništvu.
Ta vrsta pomoći, kroz dokapitalizaciju, uredbom je namenjena i privatnim i državnim preduzećima, ali je u startu procenjeno da je doneta upravo zbog Er Srbije. Tadašnja računica Fiskalnog saveta pokazivala je da je država za Er Srbiju namenila oko 200 miliona evra.
Nakon toga, u junu 2022. godine Vlada Srbije novim zaključkom “prihvata Izveštaj o proceni vrednosti štete i objektivnog gubitka koje je kompanija Er Srbija pretrpela zbog pandemije kovida-19 u periodu od 19. marta 2020. do 31. decembra 2021“. Tada se saglašava da, pored dokapitalizacije iz decembra 2020. od 100 miliona evra, upiše novi novčani ulog u iznosu od 15,47 miliona evra.
Etihad, kao manjinski akcionar, nije imao pravo preče kupovine ovih akcija “zbog utvrđene trenutne nemogućnosti društva Etihad ervejz da učestvuje u nužnoj dokapitalizaciji Er Srbije“.
Er Srbija je, inače, tokom pandemije delila sudbinu svih svetskih avio-prevoznika poslujući sa gubitkom.
Tako je 2020. gubitak kompanije bio nešto veći od pet milijardi dinara, dok je minus u kasi Er Srbije godinu dana kasnije, 2021 – bio dve milijarde dinara.
Pre pandemije, u 2019. godini, Er Srbija je poslovala pozitivno. Te godine beleži nešto više od devet miliona evra profita, ali istovremeno i državnu pomoć od oko 20 miliona evra. Neke analize pokazuju da je u tokom pet godina pre pandemije država u Er Srbiju iz budžeta „ulila“ oko 200 miliona evra. Zanimljivo je i da doskorašnji suvlasnik avio-kompanije, “Etihad”, ni u jednom slučaju nije dao ni dinara.
Proteklu, 2023. godinu, Er Srbija je završila sa profitom od 4,76 milijardi dinara, što je 89 odsto više nego u 2022, kada je takođe poslovala pozitivno (2,5 milijardi dinara dobiti), piše N1.
Bonus video: Iz Tuzle avionom do Istanbula
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare