Zaposleni u Zavodu za zaštitu spomenika u Kraljevu i radnici koji su angažovani na poslovima obnove Magliča, moraju čamcima da prelaze preko Ibra da bi radili na restauraciji tvrđave. Pešački viseći most, odneo je nabujali Ibar 2019. godine, a gradska vlast u Kraljevu tri godine ništa ne radi kako bi se napravio novi most.
Katarina Grujović Brković, direktorka Zavoda za zaštitu spomenika kulture iz Kraljeva, kaže da su oni dobili sredstva za konzervatorske radove na tvrđavi Maglič prvi put 2020. godine od Ministarstva kulture i informisanja i radovi su započeti 2020. u periodu kada već nije bilo mosta.
„Morali smo da se reorganizujemo, ali i izvođač radova koji je dobio posao na tenderu, kada je u pitanju prevoz građevinskog materijala i radnika“, objašnjava Grujović Brković.
Ona kaže da prenos građevinskog materijala ne bi bio moguć ni na postojećem mostu, čak i da su sredstva dobijena pre 2019. godine, jer je u pitanju bio pešački most preko kojeg nije bilo moguće preneti skele i kompletan građevinski materijal. Materijal je zato prevožen skelama preko Ibra, a zatim izvlačen i prenošen na samo utvrđenje.
„Radnici koji rade na utvrđenju, a koji spavaju na levoj obali reke Ibar, svakodnevno čamcima prelaze na Maglič kako bi radili, kao i zaposleni Zavoda koji učestvuju u konzervatorskim radovima“, kaže Grujović Brković.
Jedan od radnika kojeg smo zatekli u podnožju Ibra kaže da je veoma naporno, ali i opasno voziti čamac sa radnicima i materijalom na drugu stranu Ibra.
“Recimo, pre 15 dana nismo smeli preko Ibra. Previše je bio jak. Tek skoro smo počeli da idemo. Čim se uzvodno sliju bujični potoci, prelaska nema“, kaže ovaj radnik.
Do Magliča trenutno ne mogu ni turisti, osim onih planinarski nastrojenih koji dolaze preko Stolova.
Direktorka Zavoda iz Kraljeva kaže da tvrđava zvanično nije ni otvorena za posetioce i da boravak na njoj nije bezbedan zbog radova koji se izvode.
„Posetioci koji dolaze peške do Magliča preko Stolova mogu da stignu na bezbedan način, ali bih iskoristila priliku da apelujem na ljude koji prolaze kroz tunel ispod utvrđenja da na taj način ne dovode svoj život u opasnost. Može im se desiti da sebe dovedu u opasnost, a da onda dođu do Magliča i da je izvođač zaključao ulazna vrata i da ne mogu da dođu do utvrđenja“, rekla je Grujović Brković.
Upitana šta se dešava sa mostom, ona kaže da je obavestila lokalnu samoupravu i ministarstvo kulture da je realizacija restauracije tvrđave na početku ove godine otežana, jer je zbog velike količine snega na Kopaoniku i Goliju porastao vodostaj Ibra i okolnih reka i potoka, zbog čega nije bilo bezbedno da se Ibar pređe čamcima.
„Nemam informacije o izgradnji mosta, nama ostaje da se nadamo da će lokalna samouprava učiniti sve da se izgradi taj most i da se obezbedi normalan i bezbedan prelaz preko Ibra“, rekla je Grujović Brković.
Pre dve godine bili su pokušaji da se obezbede sredstva da se napavi most, ali zbog toga što je samo 8 miliona bilo opredeljeno za gradnu mosta niko nije hteo da se prijavi. Stručnjaci kažu da je za gradnju ovakvog mosta potrebno između 15 i 20 miliona dinara.
BONUS VIDEO – Kako će izgledati zgrada BIGZ-a posle rekonstrukcije
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Facebook
Twitter
Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare